خاندان‌ها و سرزمین‌های خیالی سریال «گیم آو ترونز» (بازی تاج و تخت) شبیه کدام کشورها و گروه‌های منطقه خاورمیانه هستند؟!

56

دیروز ما به ناگاه متوجه شدیم که 4 قسمت از فصل جدید سریال محبوب «گیم آو ترونز» به بیرون درز کرده است و آنها را می‌توان از تورنت و سایت‌های دانلود، به راحتی دانلود کرد. کیفیت تصویری این قسمت‌ها البته پایین است، اما برای کسانی که شکیبایی یک ماه صبر برای دیدن قسمت به قسمت سریال را ندارند، این امر، غنیمتی محسوب می‌شود.

دیروز که قسمت اول را می‌دیدم با دیدن صحنه پایانی قسمت اول، به ناگاه، یاد یکی از جنایت‌های داعش افتادم.

واقعیت این است که خیلی‌ها سریال «گیم آو ترونز» را سریالی پر از خشونت و گاه صحنه‌های ناهنجار می‌بینند، اما کسانی که ژرف‌اندیش‌تر هستند، سریال را تمثیلی می‌دانند و شاهد هستند که همان بازی‌های قدرت، پلیدی‌ها و تدبیرهایی که در دنیای واقعی وجود دارند، در متن داستان فیلم گنجانده شده‌اند.

واشنگتن پست، به همین مناسبت دست به ابتکار جالبی زده است:

اینکه هر یک از کشورها و خانواده‌های سریال گیم آو ترونز به کدام یک از کشورها یا گروه‌ها خاورمیانه، شباهت بیشتری دارند!

پرواضح است که دنیای گیم آو ترونز آنقدر استعاره دارد که حتی می‌شود آن را به کل دنیای موجود و دنیاهای ماضی هم نسبت داد.

گیم آو ترونز

تذکر مهم:

– میزان تطابق هر یک از دنیاهای سریال با کشورهای منطقه صد در صد یا دقیق نیست و ما در اینجا صرفا بازتاب‌دهنده نوشته واشنگتن پست هستیم و پرواضح است که در «یک پزشک» چنان که افتد و دانی از ورود به دنیای آشفته سیاست، تا جایی که می‌شود، احتراز می‌کنیم. این تشبیه را چندان جدی نگیرید!


عربستان سعودی = لنیسترها

چه خوشمان بیاید و چه نه، همان طور که لینیسترها ثروتمندترین و قدرتمندترین خاندان در سریال گیم آو ترونز بودند، عربستان سعودی هم در منطقه فعلا همین جایگاه را دارد.

همان طور که لنیسترها با پول و قدرت نظامی خود، بی‌رحمانه افراد و کشورها را می‌خریدند و به سود خود از آنها استفاده می‌کردند، عربستان هم با پول و سرمایه خود، دست به کار مشابهی زده است. ضمن اینکه در سال‌ها، حمایت از گروه‌های تندروی مذهبی‌«نما» به عربستان نسبت داده می‌شود.

4-13-2015 8-54-06 PM

4-13-2015 9-23-34 PM


خاندان استارک= کلیه دموکرات‌ها و لیبرال‌های بخت‌برگشته خاورمیانه!

همانگونه که نرم‌خویی و صلح‌طلبی استارک‌ها، دست‌کم تا حالا در سریال ره به جایی نبرده و نسل استارک‌ها در آستانه منقرض شدن است، جریان مردم‌سالاری واقعی -و نه وارداتی- و تعقل‌گرایی در خاورمیانه هم بسیار کم‌رمق است و همانگونه که هنوز بارقه‌هایی از امید، در سریال برای بازگشت به قدرت استارک‌ها، به چشم می‌خورد، هنوز هم امید برای دموکراسی‌طلبان نمرده است!

4-13-2015 8-57-11 PM


خاندان باراتیون = عرب‌های مستبد

تا مدت‌ها در سریال خاندان باراتیون، با همکاری لنیسترها، قدرت را در دست داشتند. اما همان طور که در اردوی باراتیون‌ها و لینسترها هشکاف افتاده است، ما شاهد شکافی بین عرب‌های سنتی و قدرتمندان عربستان سعودی هستیم.

4-13-2015 8-59-28 PM


خاندان تارگاریان= آمریکا

تارگاریان‌ها مجهز به اژدهاها و قدرت ماورای طبیعی بودند و به طرز مشابهی آمریکا هم با فناوری و ارتش نیرومند خود، شرایط مشابهی را دارد.

از سوی دیگر همان طور که دنریس تارگاریان، با وعده مردم‌سالاری و از اسارت درآوردن بردگان، فعلا در سریال پیش می‌رود، امیدی که همواره آمریکا کوشیده است به مردن منطقه بدهد، آزادی و دموکراسی است.

جالب است که همان طور که در سریال مردم نواحی آزادشده با تلقی آمریکا از آزادی و مردم‌سالاری در حال مشکل پیدا کردن هستند و جرقه‌های آن در قسمت اول فصل جدید هم مشاهده شده است، بسیاری از مردم منطقه هم با دموکراسی وارداتی و نسخه ظاهرا شفابخش آمریکایی‌ها مشکل دارند.

4-13-2015 9-01-28 PM


خاندان گریجوی = ترکیه

بین گریجوی‌ها و ترکیه تشابهاتی می‌توان پیدا کرد: قدمت، وابستگی به سنت‌های گاه عجیب، تغییر موضع سریع، هراس همیشگی از همسایگان.

4-13-2015 9-03-11 PM

4-13-2015 9-03-41 PM


خاندان مارتل= ایران

همانگونه که مردمان ایران را خود را نژاد و انسان‌هایی جدا از مردم منطقه می‌دانند و یک حس برتری ذاتی در خود حس می‌کنند، مارتل‌ها هم احساس می‌کنند که نژادی متمایز دارند و برای خودشان افسانه‌ها و اساطیر خاص خودشان را دارند.

از سوی دیگر تنفر مارتل‌ها از لنیسترها، کتمان‌نشدنی است، همان طور که هیچ وقت چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، بین ایران و عربستان رابطه گرم و باثباتی ایجاد نشد!

4-13-2015 9-07-28 PM


خاندان تایرل = رژیم صهیونیستی اسرائیل

تایرل‌ها ثروتمند هستند و بزرگ‌ترین ارتش در تمام هفت پادشاهی را در اختیار دارند و به شیوه مشابهی اسرائیل هم ثروت هنگفتی و ارتش قدرتمندی دارد. آنهایی از بده بستان‌های پیچیده سیاسی برای رسیدن به اهداف خود ندارند.

4-13-2015 9-10-48 PM


وحشی‌های شمال و وایت واکرها= داعش

داعشی‌ها در این مدت واقعا شبیه زامبی‌هایی رفتار کرده‌اند که هر چقدر دنیای متمدن سعی در کنترل آنها کرده است، باز هم محوشدنی نیستند. آنها از کشته، پُشته ساخته‌اند و دست به جنایاتی زده‌اند که توجیه‌شدنی نیست.

4-13-2015 9-15-56 PM 4-13-2015 9-15-38 PM


نگهبانان شب= کردها

نگهابان شب، آواره و تبعید شده‌اند تا در کنار دیوار بزرگ شمال، و در شرایطی که «زمستان» در حال رسیدن است، هفت اقلیم را از گزند وحشی‌ها در امان نگه دارند. به شیوه مشابهی هم کردها پراکنده و آواره در میان کشورهای بزرگ منطقه، گاه در خط مقدم پیکار با گروه‌های تندرو، از جمله داعش قرار گرفته‌اند.

4-13-2015 9-18-15 PM


ریورلند= یمن، سوریه، عراق

چه کسی به یاد می‌آورد چه موقع این سرزمین‌ها در آرامش و صلح بوده‌اند؟!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
56 نظرات
  1. حمید می گوید

    فقط میتونم بگم دست مریزاد . خداییش خیلی خوب بود

  2. مهدیکو می گوید

    مقایسه لنیستر ها با عرب ها احمقانه ترین چیزی بود که چند سال اخیر خوندم.

    1. پویا می گوید

      پس احتمالا خیلی اهل خوندن نیستی 😐

    2. رضا می گوید

      برادر نظرتو محترمانه هم میتونی بیان کنیا. نیازی به توهین کردن نیست. اینجا هم جاش نیست. اگه مطالب این وبسایت همراستا با نظراتت نیست لطفا دیگه مراجعه نکن و اجازه بده این تنها مکان فرهنگی ای که تو اینترنت داریم عاری از توهین و بی احترامی باقی بمونه. ببین دکتر مجیدی چه سعه صدری داره با اینکه بهش توهین شخصی کردی کامنتتو تایید کرده نمایش داده بشه.
      دکتر مجیدی عزیز خسته نباشی.

    3. Nima می گوید

      دوست عزیز اینکه نظر شما خلاف اون مطلبی هست که در این وبلاگ مشاهده می کنین، دلیل نیست که با همچین لفظی عنوان بشه، خیلی بهتر هم میشه نظر داد و صحبت کرد. نظر شما در کمال احترام قرار داره همچنان که مطالب دکتر مجیدی عزیز در طراز اول وبلاگ نویسی کشور…

    4. آرزو می گوید

      خیلی انتخابشون هوشمندانه بود!

    5. نیما می گوید

      کاملا موافقم

  3. عليرضا می گوید

    هر انچه در دنیای هنر میگذرد ما به ازایی در واقعیت دارد.

  4. من می گوید

    ضمن رضایت خاطر از گوش دادن به توصیه چند سال پیشت مبنی بر دیدن این سریال
    اینجانب بعد ازین قصد دارم پس از دیدن پستت در فیدلی مطالعه کامل رو در خود وبلاگت انجام بدم
    وقتی این قدر مرام داری که پستات تو فید کامل میاد، لازمه که منم اینقدر درک بخرج بدم که فیلان و غیره…
    بعد 5و6 سال به این نتیجه رسیدم 😉
    دوستان دیگم امید وارم روی بیارن به این حرکت، حتی رو تبلیغات هم کلیک کنیم، حداقل کاریه که برای جلوگیری از زامبی شدن اینجا و خودمون میشه انجام داد

  5. mehdi می گوید

    سپاس بی کران جناب دکتر مجیدی!از انتخاب مقاله های متفاوت.ممنون از تغییر سطح سلیقه ی من و امثال من،با خوندن مطالب این سایت رغبت چندانی برای گردش در سایت های دیگه تقریبا نزدیک به عدد صفر.

  6. حسین می گوید

    ایول… تا حد نسبتا زیادی درست بود 🙂
    والار مورگولیس 😀

    1. :) می گوید

      والار دوهاریس

  7. ليلا می گوید

    عالی بود واقعا و اینکه باعث میشه آدم به فکر فرو بره که در نتیجه عاقبت این عربستان چی میشه آیا آمریکا با اون ارتشش به پیروزی میرسه؟ عاقبت ایران و ترکیه چی میشه؟ داعش رو کدوم خاندان از بین میبره؟

  8. ایلا می گوید

    خیلی جالب بود واقعا همینطوره

  9. آرژین می گوید

    به‌ افتخار کوردها، نگهبانان شب

  10. رضا می گوید

    خیلی جالب بود

  11. مصطفی می گوید

    با ذکر منبع اجازه انتشار هست ؟

  12. saeed می گوید

    سلام(نیازی به انتشار نظر نیست فقط می خوام بخونید بلکه یکم…)
    این سریال طرفدار های خیلی زیادی در کشور های اروپایی،استرالیا و آمریکا داره و خیلی بهش علاقه دارن به خاطر داستانش شخصیت هاش و یا هر چیزه دیگه ای.ولی چنان که می دانید اکثر سریال هایی که پخش می شه وقت تلف کردن هست و ممکنه با دیدن سریال یکم هیجان به آدم دست بده و احساس خوبی به آدم دست بده ولی به اصطلاح خودمانی چیزی از توش در نمی آد.این سریال هم سریالی هست که صحنه های مستهجن و خشن نسبتاً زیادی داره و افراد هم(نه لزوما شما)برای این که دیدن چنین سریالی رو برای خودشون و دیگران توجیه کنند میان چنین کارهایی انجام می دن مثل گفتن این که فلان سریال خیلی مبانی فلسفی خاصی داره یا فلان سریال آدمو به فکر فرو می بره یا فلان سریال خلاقیت رو در شما تقویت می کنه و یا مثلاً فلان سریال نشون دهنده ی وضع جامعه بشری هست در این دنیا و……. ولی آقای مجیدی واقعیت این هست که همه ی این سریال ها وقت آدمو می گیره و مهم تر از اون ذهن آدمو به چیز های بی ارزش مشغول می کنه.البته من خودم قبلاً سریال می دیدم و ممکن بود بعد از دیدن یه سریال چند روز به فکر فرو برم ولی دیگه نمی بینم.
    امیدوارم درک کنید منظورم چی هست

    1. sarah می گوید

      باید بگم کاملا با نظرتون مخالفم شما سلیقه شخصیتونو میتونید بیان کنید ولی نمیشه که اونو عمومیت بدین این سریال از همه نظر شاهکاره..موسیقی متن لوکیشنای فیلم برداری و از همه مهم تر داستان …دیالوگا عالین یه سریال فوق العاده با تم حماسی فانتزی که البته ممکنه مورد علاقه همه نباشه…در مورد صحنه های به قول شما مستهجن شم که داره وحشیت همون زمانو نشون میده و شما بهتره یه مقدار رو ذهنتون کار کنید

  13. امید می گوید

    نگهبانان شب >>> کورد ها 🙂
    اینو خیلی خیلی قبول دارم
    دکتر مجیدی سپاس فراوان برای انعکاس خبر

  14. manam می گوید

    خاندان گریجوی = ترکیه
    لازم بود که در دست داشتن پل شمال جنوب را به این اضافه کنید آیا ترکیه شبیه پل نیست؟

    1. امیر می گوید

      پل شمال و جنوب دست خاندان فری هست

      1. shahab می گوید

        در مورد خاندان فری ها حرف نزده … به نظرتون کیا تو خاورمیانه مثل خاندان فری هستن؟

        1. محمد می گوید

          مصر. گذر گاه رفح رو میشه همون پل دونست.

          1. . می گوید

            دنریس تارگریان در مصر برده ها رو آزاد میکنه اخه جای دیگه ای از دنیا هرم نداره
            تازه در آمریکا برده وجود نداشته که کسی آزادشون کنه بیشتر شبیه موسی است که برده ها رو از رود نیل رد می کنه و به اون سمت رود میبره و با گروهی می جنگه تا سرزمین شان را پس بگیرند

  15. سسس می گوید

    جالب بود
    مخصوصا راجع به ایران و مارتل ها
    واقعا ما به مارتل ها شبیهیم وقتی اوبرین رو میدیدم ناخودآگاه باهاش همزادپنداری میکردم
    غرور زیادیشون و افراطو تفریطشون عین ماس

    1. سجاد می گوید

      سلام
      یه نکته دیگه هم هست که نمی دونم دقت کردید بهش یا نه و اونم اون صحنه مبارزش با mountain است
      معمولا بیشتر سربازای خاندان ها توی این سریال بازور می جنگن مثه همون hound ولی مارتلا بیشتر تکنیک دارن تا زور ایرانیام تا جایی که من خوندم بیشتر توی شمشیرزنی بخاطر تکنیکشون معروف بودن.

    2. fan می گوید

      دقیقا من وقتی نوع معماری و شهرسازی اون سرزمین رو توی فیلم دیدم یاد ایران افتاده

  16. flame می گوید

    شما سربالِ رو دیدی؟؟؟

  17. اردلان می گوید

    جالب اینجاست که خاندان گریجوی سعی دارند با وحشی‌های شمال متحد بشند!! و جالبتر از اینها حمایت غیرعلنی ترکیه از داعش
    در ضمن سرنوشت خاندان مارتل (ایران) رو توسط لنیسترها (عربستان) در فصل گذشته به خاطر دارید؟

  18. پیام طراوتی می گوید

    ممنونم از پست کاربردی شما
    فقط خانواده بولتون ها رو ننوشته بودید؟
    و همچنین کاش به نقش پیتر بیلیش (لیتل فینگر)
    و لرد واریس و جاسوسان هم اشاره میشد.

  19. یک بیمار می گوید

    «خاندان تایرل = رژیم صهیونیستی»
    «ما در اینجا صرفا بازتاب‌دهنده نوشته واشنگتن پست هستیم»

    :))

  20. نیما می گوید

    ببخشید ولی همه ی نسبت ها مزخرف بود 🙁
    داستانهای سریال بیشتر شبیه به تاریخ و موضوعات گوناگون تاریخیه تا شرایط حال و موضوعات جغرافیایی.

  21. مهیار می گوید

    لنیسترها که صد در صد انگلیسی هستند.. نماد شیر. لباسها. سیاست کثیف. شعار خاندان..

  22. مهرشاد می گوید

    نمدونم چرا ما ایرانی ها از هر چیزی هزارتا عیب میسازیم آقا این سریال واسه ما طرفدارا جذابه واقعا باید بگم خاک تو سر شمایی که این مطالب با سریال یکی کرید آقا یکی میاد فیلم میسازه واسه خودش یه پولی به جیب بزنه شما سریع موضع و فکر خرابتو قاطی این سریال میکنید

  23. Azhwan می گوید

    کلا خوب بود ولی درباره لنیستر ها موافق نیستم چون هیچ ربطی ب عربستان نداره

  24. حسین می گوید

    ب نظر من لنیسترها انگلیسیها هستن، چون همونطور که میدونیم انگلیسیها هم خیلی پول دارن و با این ثروت همیشه تو امور بقیه دخالت میکنن، ضمن اینکه قیافه هاشونم شبیه تره، ضمنأ بزرگترین سرمایه دارای جهان که یهودی ان، بیشتر سرمایه هاشونو تو انگلیس و امریکاست و اصلا نماد شیر که هم لوگوی لنیسترهاست و هم انگلیسیها (که لوگوی اکثر تیمهای لیگ برتری انگلیس هم، شیر هست)، این نماد شیر درواقع یکی از اصیلترین نمادهای باستانی بنی اسرائیله

  25. رامین می گوید

    راستش من هم همین حس به این سریال داشتم ولی یکی از این کرکترهای سریال یه شمشیری پیدا میکن وبه ایران میاد ومیشه اهورا مزدا خود نویسنده سریال گفت حتی شبکه من تو هم این خبر تکسیب کرد

  26. mojtaba می گوید

    فقط به این نکته دقت کردین که محبوب ترین شخصیت داستان (جان) محصول دو خاندان استارک و تارگرین هست؟ (منظورو گرفتید؟)

  27. Somone می گوید

    شیر مدت هاست که یکی از نماد های ایران است از دوره هخامنشی با اون حکاکیاش تا صفویان که تو درفش شون شیر دیده می شد. این سریال طرفدارای زیادی داره چون کلیشه ای نیست و سخته اگر تازه شروع به تماشاش کردین بفهمین کی شخصیت اصلیه

  28. محمد می گوید

    یه چیزی که در مورد مارتل ها جالبه و با ایران هم مقایسه شده ٬ لباس های سرباز هاشونه. لباس های طرح دار سرباز های مارتل رو با سرباز های هخامنشی مقایسه کنید! بیشتر مارتل ها به آریایی ها نزدیک ترن چون نشانه ای از معماری و طبیعت هند رو هم تو مارتل میشه دید. نزدیکه. البته خود همه ی این ها تشبیه هست و نمیشه دقیق گفت منظورش دققد چه کشوری هست و… . ولی یادداشت جالبی بود.

  29. ali می گوید

    مطالب خوبی بود. ولی تارگاریان بیشتر به ایران شباهت داره تا آمریکا . و لنستر ها به آمریکا . یکم فکر کنین

  30. سولماز می گوید

    وحشی های شمال مردمی هستند که در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرو نمیارن و کاملا آزادانه زندگی می کنند کجای اونها شبیه داعشه؟؟؟
    می گفتید آنارشیست هستند خیلی قابل قبولتر بود
    بی انصافی بود این مقایسه

  31. یه نفز می گوید

    اگه نابغه هامون شما باشین ما در بهترین حالت دوتراکی هستیم واقن خسته نباشین
    آمریکا و اسراییل ، تارگارین و تایرل 😐 😐 😐

  32. محمد می گوید

    بنده یکی از طرفداران سریال تاج و تخت هستم و از هر نظر سریال عالی ساخته شده است و بیخودی نیست که بالاترین رتبه ی imdb را دارد که بالغ بر 1 میلیون و200 هزار نفر به آن رای داده اند.در هرصورت بنده با دیدن قسمت 7 قصل 7 به این نتیجه رسیدم که یکی از اهداف این سریال شکستن برخی از تابوهایی هست که ایدئولوژیها ایجاد کرده اند و سعی دارد این حساسیت و احساس را از بین ببرد وقتی که می بینیم دنریس با جان رابطه پیدا می کند و در فصلهای پیشین هم جیمی و سرسی با اینکه خواهر و برادر بودند رابطه داشتند برای ما که دارای عقیده و دین و مذهبی هستیم ناخوشایند می آید چون در فرهنگ ما چنین چیزی نبوده و از لحاظ ژنتیکی هم اصلا درست نیست،حالا با ازدواج خاله و برادرزاده این تابو را می شکند و سعی دارد از ازدواج این دو هم احتمالا بچه ای دیگر متولد شود.در هر حال نکات منفی زیادی دارد سریال ،هرچند سریال جذاب و جلوه های ویژه ی منحصر بفرد و موسیقی متن فوق العاد ه ای دارد که نمی توان آن را کتمان کرد.
    باید کمی بیشتر به قضایا فکر کنیم و ببینیم چرا سریال را اینگونه ساخته اند.

  33. حدیثه می گوید

    دسته بندی از نظر من.لنیسترها انگلیس.بارثیوس ها المان واروپای غربی.مارتل ایران باستان .استارک امریکا.تایگرین صهیونیست ها که الزاما یهودی نیستن وریشه شون هم تو یهود واعرابه هم تو باستان .والریا نژاد سامری‌ دسته های مختلف اعراب و برده داران یهود.فرزند جان و دنریس هم سرمایه داران پشت پرده ایالات متحده امریکا که درعمل اداره کننده هستند ولی درظاهر امریکایی ها و انگلیس ها واروپای غربی اینکاررو میکنن.وحشی ها ی پشت دیوار بیشتر به شوروی ها شبیه اند .وحشی های دروگون پیشینه تاتارها هستن که کم کم متمدن تر میشن .اون شهری هم که اریا تو معبدش تعلیم میبینه شرق دور وزرد پوستای چینو …سرزمین های اهن و…کشورای استقلال یافته اروپان.مخصوصا اروپای شرقی

  34. حدیثه می گوید

    البته نگهبانان شب از همه جای دنیا مردمی که مهاجرت میکنن به امریکا وکانادا دلایل مختلف نخبه سیاسی و….وایت واکرها هم تمام جنگ طلب ها مثل داعش و امثالهم چون مردگان تمام خانواده هان.فقط نایت کینگ و افراد مانندش که نوزادای تبدیل شده هان کمی جای تردید داره که به تظر میرسه اولینش یه استراک بوده .

  35. حدیثه می گوید

    یه چیزی که هست تیتراژ فیلمه که چه چرخه نورانی رو نشون میده مث خورشید که چنتا نوار دورش میچرخن مث سیاره زحل ویکجا تو فیلم ما ماکت اونرو دست یه دختر بچه تپ اتاق مقام دست سرسی میبینیم.شکل دواری که وایت واکرها با جنازه ها میسازن وقبل موجودیت اونها فرزندان جنگل دور درخت باستانی میساختن.همچنین تقابل اتش ویخ طعنه ای به عقاید میتراییست داره .همه اینا تظر شخصی من هست البته . فک میکنم خوندن کتاباش قبل دیدنفیلم خیلی بیشنر کمک میکنه به استدلال شخصی دوستان

  36. بلوچیان می گوید

    برداشتتون شخصیه و شبیه سازیه. ولی بنظر من در این سریال بیشتر بحث تاریخیه، تاریخ بریتانیا. تاریخ پیدایش دیوار در شمال انگلیس و اقوام مختلفی که آمدند و رفتند بیانگر این موضوع هست. در فیلم the eagle دقیقا این موضوع و موضوع دیوار و اقوام مشابه سریال اشاره شده قبلا. در دو قسمت فیلم الیزابت هم می توان رفتارهای خیلی مشابهی بین الیزابت با یرسی یا دنریس پیدا کرد.

  37. محمد می گوید

    از نظر من دنریس از یهوده مثل ماجرای استر ولی وارد قبیله عرب های وحشی میشه و وایت واکر ها همون تفکر اسلامی و اسلام هراسی در غربه که یه بخشش داعشیکه تحت کنترل آمریکا باید باشه و یه بخشش ایرانه اون زنه که اسمش اگر اشتباه نکنم وایلا هست تفکر اصلاح طلبان در ایرانه و جان اسنو هم مانند پرنس کاسپین یا پرنس ایرانی میمونه یا همون شاهزاده نیمه اصیل در هری پاتر

  38. کاوه می گوید

    میشه بیشتر راجع به استارک ها توضیح بدید. دقیقا چه کشورهایی رو شامل میشه؟ منظورتون از دموکرات ها و لیبرال های بخت برگشته خاورمیانه دقیقا چه کشورهایی رو شامل میشه؟
    و اینکه راجع به دوتراکی ها توضیح ندادید و تو کامنت ها هم ندیدم. این قوم نشانه ی چه کشور یا کشورهایی هست؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

  39. محمدحسين می گوید

    در واقع داستان سریال برگرفته از برخى رویداد هاى تاریخى هستن مثلا جنگ لنیستر ها و استارک ها برگرفته از جنگ رز ها بین خاندان هاى لنکستر و یورک است یا دوتراکى ها برگرفته از ایل مغول هستن و شباهت زیادى بین کال و خان هستش یا شخصیت سرسى برگرفته از ایزابلاى دوم فرانسه هست و همچنین آیرون بورن ها هم بسیار شبیه به وایکینگ ها هستن همچنین دیوار شمال برگرفته از دیوار هادریان هست که از ورود وحشى هاى بریتانیا به فتوحات روم در انگلستان جلوگیرى میکرد همچنین از بین رفتن خاندان تارگرین شباهت زیادى به فروپاشى امپراطورى روم غربى داره و وستروس هم شباهت زیادى به اروپا در اوایل قرون وسطى دارد

  40. ه می گوید

    لنیستر ها بیشتر به دولت های اروپای غربی می مونند که همیشه بدهکاراند و هیچ پایبندی به حرفها و قرارهاش دارند

  41. حسین می گوید

    استارک ها : ایران
    تارگرین ها : آمریکا
    لنیسترها : اسرائیل
    براتیون ها : عربستان
    تایرل ها : اعراب خلیج
    فری ها : ترکیه
    آرین ها : اردن
    گری جوی ها : یمن
    مارتل ها : عراق
    تالی ها : سوریه
    مورمونت ها : لبنان
    تارلی ها : فلسطین
    دوتراکی ها : افغانستان
    آنسالید ها : اروپایی ها
    مردمان آزاد : کردها
    میرین : مصر
    ارتش مردگان : داعش و القاعده

  42. گات فن می گوید

    منم با بخشی از نوشته‌های شما مخالفم، لنیسترها رو به انگلیسی ها نسبت میدم، هم از نظر نمادشون(شیر) هم نفوذ و سیاست کثیف و خودخواهانه، درباره‌ی خاندان مارتل موافقم که مثل ایران خودمون هستش، همچنین استارک‌ها رو نه فقط به ترکیه بلکه در کل به ترک‌ها نسبت می‌دم ار اونجایی که تقریبا همگی در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند و همچنین نمادشون (گرگ) کاملا هویداس. درباره‌ی نگهبانان شب هم موافقم؛ در کل تحلیل جالبی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5