لیزر موهای زائد و چین و چروک – لیزر در درمان بیماری‌های پوستی و زیبایی چه کاربردی دارد؟

3

امروزه لیزر کاریرد وسیعی در درمان بیماری‌های مختلف پوستی و زیبایی دارد. قبل از اینکه به کاربرد لیزر در رشته تخصصی بیماری‌های پوست بپردازیم، بهتر است مختصری در مورد لیزر بدانیم. لیزر نوعی نور برانگیخته شده و پرانرژی است که در شرایط عادی در طبیعت دیده نمی‌شود. ولی با فناوری و وسایل خاص می‌توان آن را ایجاد کرد. لیزر با نور معمولی تفاوت‌های دارد که این ویژگی‌ها باعث توانایی‌ها و کاربردهای خاص آن می‌شود.

نور معمولی مرکب از چند انرژی نورانی مرئی و نامرئی است که از اشعه ماورای بنفش با کمترین طول موج‌ها تا اشعه مادون قرمز با بیشترین طول موج را در برمی‌گیرد، ولی لیزر تنها از یک نوع انرژی نورانی با طول موج مشخص ساخته شده است. بنابراین یک نور تک رنگ است. تفاوت دیگر لیزر با نور معمولی انرژی آن است که گاهی حتی چند هزار برابر نور معمولی می‌تواند انرژی داشته باشد. بالاخره ویژگی سوم لیزر دقت و پایین بودن خاصیت انتشار نور است، به طوری که در دستگاه‌های دقیق لیزری نور تابیده شده در فاصله چند صد متری کاملا سیر مستقیم خود را حفظ می‌کند و شعاع دایره محل تابش در نزدیکی منبع لیزر تقریبا مساوی شعاع تابش در چند صد متری منبع است.

این خصوصیات باعث شده است که، لیزر کاربرد فراوانی در رشته پزشکی و به ویژه در تخصص بیماری‌های پوست پیدا کند. با سرعت بالای پیشرفت فناوری، هر روز شاهد به بازار آمدن دستگاه‌های لیزر با کارایی بهتر و عوارض کمتر هستیم. مکانیسم اثر لیزر جذب انرژی نورانی به وسیله مولکو‌های بافتی است. همان طور که با تابش نور خورشید اشیا به تدریج گرم می‌شود، تابش لیزر نیز موجب گرم، داغ شدن و در نهایت تخریب بعضی مولکول‌های حساس بافتی می‌شود. نکته مهم این است که این افزایش حرارت در ساختمان‌های مجاور که حساس نیستند، زیاد قابل توجه نیست. بنابراین با انتخاب لیزر مناسب و با دانستن ویژگی‌های بافتی می‌توان ضایعه مورد نظر را تخریب کرد؛ بدون این که به ساختمان‌های مجاور صدمه قابل تجهی وارد شود؛ برای مثال لیزری که طول موج آن 595-580 نانومتر است (Pulse Dye Laser) و به طور مرسوم PDL نامیده می‌شود، بیشتر روی ساختمان‌های عروقی اثر می‌کند که شامل عروق واریسی پوست، ضایعات همانژیومی، لکه‌ها وخال‌های عروقی است. هرچند برخی کاربردهای دیگر مثل جوان سازی‌پوست، بهبود جوشگاه، محل برش جراحی یا درمان زگیل هم دارد.

به طور کلی کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پوستی و زیبایی را به شکل زیر می‌توان دسته‌بندی کرد:

1- درمان ضایعات و خال‌های عروقی

که معمولا رنگ این ضایعات قرمز روشن یا تیره است. آیا تا کنون با افرادی مواجه شده‌اید که روی قسمتی از پوست صورتشان یک لکه قرمز تیره یا بنفش رنگ دارند که عوام به آن ماه گرفتگی می‌گویند؟ تا قبل از ورود لیزر به عرصه درمان بیماری‌های پوست، این ضایعات درمان رضایت بخشی نداشت. اما امروزه با استفاده از لیزرهای عروقی شامل PDL , Nd-YAG و نیز دستگاه‌های IPL به خصوص نسل جدید انها به راحتی می‌توانند این لکه‌ها ( Intense Pulse Light) را طی چند جلسه به طور معجزه آسایی درمان کنند.

2- درمان انواع ضایعات رنگی و رنگ‌دانه‌های پوست

که شامل لکه‌های مختلف پوستی مثل کک و مک و نیز انواع خالکوبی‌هاست. برای درمان این ضایعات از لیزرهای مختلف شامل QS Nd-YAG، Q-Switch Ruby و Q- Switch Alexandrite استفاده می‌شود. از دستگاه‌های IPL نیز برای درمان ضایعات رنگ‌دانه‌دار ( پیگمانته) می‌توان استفاده کرد. در بحث درمان خالکوبی‌ها با لیزر، بارها گفته ایم که اگر فردی قصد پاک کردن خالکوبی خود را داشته باشد قبل از پاک کردن آن به دست فرد آرایشگر با رنگ هم‌رنگ پوست، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کند تا بتواند اقدام لازم را انجام دهد.

 

3- لیزر موهای زائد و موهای ناخواسته بدن

امروزه با وجود دستگاه‌های مختلف لیزر که به این منظور ساخته شده‌اند، شامل لیزر دیود یا الکساندریت، خانم ها کمتر نگران موهای زائد صورت و بدن خود هستند، هرچند لازم است در مواردی که پزشک صلاح بداند بررسی های لازم شامل آزمایش‌های هورمونی یا سنوگرافی تخمدان برای بررسی از نظر کیست تخمدان انجام گیرد. سوالی که بیماران درمورد لیزر موهای زائد می‌کنند این است که آیا لیزر آثار سوئی روی پوست یا اعضای داخلی بدنشان دارد یا نه؟

باید گفت که لیزر روی پوست می‌تواند موجب قرمزی موقت شود و گاه لک‌های گذرا ایجاد کند. در این مورد دقت پزشک متخصص پوست در برخی موارد بسیار مهم است. مثلا داروهایی که بیمار مصرف می کند، اهمیت دارد.

همچنین اینکه فرد در یک ماه گذشته آفتاب گرفته است یا خیر و یا سولاریوم استفاده کرده یا نه نیز مهم است؛ چرا که در موارد اخیر، احتمال لک شدن پوست بیمار بیشتر است.

 لیزر موهای زائد

هرچه موهای زائد فرد سیاه‌تر و کلفت‌تر و پوست وی سفیدتر باشد، تاثیر لیزر درمانی موهای زائد بیشتر خواهد بود. پاسخ به این سوال که آیا لیزر موجب رفع دائمی موهای زائد بدن می‌شود یا خیر، بسیار مشکل است. باید گفت که لیزر می‌تواند حداقل موجب کاهش دائمی موهای زائد شود. اگر خانمی به دلیل مشکل هورمونی دچار موهای زائد شده باشد، هرچند لیزر درمانی در کاهش موهای زائد بسیار مفید خواهد بود اما تا رفع مشکل هورمونی موجود، معمولا جلسات مکرر لیزر درمانی لازم است تا مانع رشد مجدد موهای نازک شده به وسیله لیزر شود.

خوب است بدانید لیزرهای موجود معمولا روی موهای زائد سفید تاثیر زیادی ندارند و بهترین روش از بین بردن آنها الکترولیز است.

4- کاهش چین و چروک و بهبود جوش‌های مختلف پوستی مثل جوشگاه آکنه

در این مورد دو نوع کلی لیزر شامل لیزرهای زخم کننده ( ablative) و زخم نکننده موجود است. معمولا لیزرهایی که زخم ایجاد نمی‌کنند این حس را دارند که فرد از فعالیت روزمره‌اش باز نمی‌ماند. اما از طرفی لیزرهای زخم کننده مثل لیزر CO2 یا YAG Erbium اغلب بیمار را از نظر مراقبت از زخم‌ و آفتاب مدتی خانه نشین می‌کنند. به تازگی دسته دیگری از لیزرها به نام لیزرهای فرکشنال (fractional) وارد بازار شده‌اند که علاوه بر تاثیر قابل توجه، مشکلات بسیار اندکی برای بیمار به وجود می‌آورند، ازجمله این که فقط دو روز قرمزی پوست ممکن است وجود داشته باشد. پاسخ درمانی این نوع لیزرها نیز د بسیاری از موارد قابل قبول و خوب است. البته باید توجه داشت برای رسیدن به حداکثر پاسخ درمانی نیاز به چندین جلسه درمان( به فاصله چند هفته ) وجود دارد.

نکته مهم:  با لیزر نمی‌توان هر نوع چین و چروکی را درمان کرد و برای مقابله با پیری و چین و چروک پوست، تلفیقی از چند روش شامل تزریق دیسپورت ( بوتاکس)، تزریق چربی یا ژل‌های استاندارد و نیز روش لایه بردار مکانیکی مثل میکرودرم ابریشن در کنار لیزر می‌تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

از نظر انجمن متخصصان پوست و مو، فقط و فقط متخصصان پوست و مو صلاحیت انجام لیزردرمانی را دارند.

5- درمان بعضی از انواع بیماری‌های پوستی

شامل زگیل، جای زخم‌های برجسته و خارش‌دار ( کلویید) برخی تومورهای خوش خیم ضمایم پوست با لیزر: برای درمان موارد فوق از لیزرهای مختلفی مثل PDL یا لیزرCO2 می توان استفاده کرد.

6- استفاده از لیزر به عنوان چاقوی جراحی

از لیزر CO2 می توان به عنوان چاقوی جراحی نیز استفاده کرد و مزیتی که نسبت به چاقوی معمولی جراحی دارد این است که در این روش خونریزی‌های دیگری وجود ندارد.

7- استفاده از لیزر برای رفع سلولیت ( چاقی موضعی)

امروزه یکی از کاربردهای لیزر، تخریب بافت چربی و استفاده از آن در لیپوساکشن است. به وسیله ابزار خاصی با استفاده از لیزر دیود، چربی زیرجلدی را می‌توان به مایع تبدیل کرد و مزیتی که بازهم در این روش وجود دارد، این است که به دلیل مسدود شدن انتهای عروق لنفاتیک، امکان آمبولی چربی بسیار اندک است و نتیجه زیبایی کار به دلیل کشیدگی پوست روی سلولیت بهتر از لیپوساکشن است.

در پایان گفتنی است که امروزه لیزر کاربردهای فراوان و مفیدی در رشته تخصصی پوست و مو دارد، اما باید آن را به عنوان یک چاقوی تیز نگاه کرد که جراحی قابل و توانا می‌تواند با آن شاهکار بیافریند و درصورت کاربرد‌های غیرعلمی و غیرتخصصی می‌تواند نتایج جبران ناپذیری به همراه داشته باشد؛ بنابراین اگر خواستار درمان مشکلات پوستی خود با لیزر هستید، مشاوره با متخصصان پوست و مو را فراموش نکنید.


 

لیزر خانگی

لیزر نوری پرانرژی است و براساس طول موجی که دارد، مولکول‌های خاصی را در بافت پوست تحت تاثیر قرار می‌دهد و حرارت ایجاد می‌کند. در واقع مکانیسم از بین رفتن موهای زائد با لیزر عبارت است از: تبدیل انرژی نورانی لیزر به انرژی حرارتی در فولیکول رنگی مو و سوختن دائمی سلئل های زایا یا سلول های بنیادی فولیکول. لیزرهایی که بای درمان موهای زائد استفاده می‌شوند، طول موج هایی دارند که روی ملانین یا رنگدانه موها تاثیر می‌گذارند؛ به مین دلیل روی موهای سفید هیچ تاثیری ندارد. اگر لیزر موهای زائد به‌وسیله متخصص انجام شود، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت؛ اما میزان پاسخ‌دهی این روش درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هر چه پوست سفیدتر و موهای زائد ضخیم تر و مشکی تر باشد، نتایج درمانی بهتر و دائمی تر خواهد بود. گاهی افرادی که پوست خیلی سفیدی دارند، با یک جلسه درمانی از شر موهای زائد خلاص می‌شوند درحالی که برخی افراد حتی تا 10 جلسه لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند ولی همچنان تعدادی وجود دارد.

ممکن است میزان پاسخ‌دهی خانم هایی که مشکل هورمونی دارند نیز به لیزر کمتر باشد؛ زیرا به محض اینکه لیزر موهای زائد را کوچک و نازک می‌کند، هورمون های مردانه اضافی در بدن آنها ترشح می‌شود، موهای زائد را دوباره ضخیم می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که به درمان با لیزر موهای زائد مقاومت نشان می‌دهند، حتما باید بررسی‌های هورمونی و درمان مناسب انجام شود، اما حتی در این افراد نیز لیزر درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد و مشکلات روانی و اجتماعی مربوط به موهای زائد آنها را به حداقل برساند.

انجام لیزر موهای زائد در کسانی که پوست‌های سبزه داند یا پوستشان را برنزه کرده‌اند، ممنوع است. زیرا این کار می‌تواند باعث سوختگی بسیار بدی شود و حتی جوشگاه‌ها و تغییر رنگ دائمی در پوست ایجاد کند. دستگاه‌های لیزر خانگی معمولا انرژی زیادی تولید نمی‌کنند و نور آنها لیزر نیست. این دستگاه‌ها ضمن اینکه آثار متوسطی دارند، عوارض خاصی نیز ایجاد می‌کنند. مثلا می‌توانند در پوست‌های سبزه باعث سوختگی پوست و تغییرات رنگ‌دانه‌ای شوند؛ از طرفی چون انرژی این دستگاه‌ها اغلب برای ازبین بردن دائمی موهای زائد کافی نیست و فقط رنگ‌دانه موها را از بین می‌برند، مو همچنان رشد می‌کند. در این حالت لیزر‌های خانگی باعث سفیدشدن رنگ موهای زائد می‌شود و استفاده از لیزرهای خانگی باعث سفیدشدن رنگ موهای زائد می‌شوند و استفاده از لیزرهای پرقدرت هم برای از بین بردن موهای زائد سفید نیز سودی نخواهد داشت. در مواردی مشاهده شده است که در اطراف جایی که لیزر موی زائد انجام می‌گیرد، رشد موها بیشتر می‌شود و این حالت هنگام استفاده از لیزرهای خانگی بیشتر بروز می‌کند. بعضی افراد با موهای کرکی و بسیار کم روی صورت مراجعه و تقاضا می‌کنند از لیزر موهای زائد برای از بین بردن این موها استفاده شود، درحالی که موهای کرکی به دنبال انجام لیزر ضخیم‌تر می‌شوند و بهتر است آنها را با روش‌های مانند بند انداختن، اصلاح با تیغ، اپیلاسیون و … برداشت و با لیزر تحریکشان نکرد.

باستفاده از لیزر حتی ممکن است باعث کاهش خطر بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان شود؛ زیاد دیده شده است یکی از علل ( ریزفاکتور) که در ایجاد سرطان پستان نقش دارد، استفاده فراوان از مام‌ها و اسپری های ضدعرق است که در آنها نمک‌های آلومینیومی وجود دارد. این مواد بخصوص بعد از اصلاح با تیغ که سطح پوست آزرده است، به راحتی جذب پوست می‌شوند.

مسلما کسانی که لیزر موی زائد انجام می‌دهند اصلاح با روش‌های دیگر را کنار خواهند گذاشت و آزردگی‌های پوستی آنها به حداقل خواهد رسید و احتمالا استفاده از اسپری‌ها و محلول‌های ضدتعریق را نیز کم خواهند کرد؛ بنابراین احتمال ابتلا به سرطان پستان هم ممکن است کاهش یابد.

نکته آخر اینکه هیچ ارتباطی بین لیزردرمانی و آسیب به ارگان‌های داخلی وجود ندارد. حتی کسانی که روی شکم یا ناحیه تناسلی‌شان لیزر انجام می‌دهند، باید مطمئن باشند که این روش به هیچ عنوان روی تخمدان‌ها و رحم آنها اثر سوئی ندارد زیرا فقط حدود سانتی‌متر از آن از سطح پوست رد می‌شود و اثری روی بافت‌های زیرین ندارد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. جراحی بینی می گوید

    مطلب فوق العاده ای بود . ممنون از وب سایت خوبتون

  2. mkalaz می گوید

    مطلب فوق العاده عالی و کامل بود… ممنون از شما

  3. دندانپزشک زیبایی می گوید

    در درمانهای دندانپزشکی زیبایی هم لیزر کاربرد فراوان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5