به مناسبت زادروز ژاندارک

9

ژاندارک (به فرانسه :Jeanned᾿Arc و به انگلیسی : Joan of Arc) در سال 1412 میلادی به دنیا آمد و به سال 1431 میلادی و در نشاط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورترین‌ سال‌های سرزند‌گی و جوانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش در 19سالگی به فرمان‌ کلیسای قرون وسطا سوزانده شد.

شورای اسقفی کلیسای رم به تلافی جنایت انکارناپذیری‌ که بر ژاندارک رفته بود و او را بی‌گناه سوزانده بودند در سال‌ 1920 وی را بی‌گناه شناخت و لقب Saint «مقدس» به او بخشید (نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب).

ژاندارک با نام‌های: «سنت»، «بانوی پرهیزگار»، «قدیسه»، «آرک»، «باکرۀ اورلئان» (Maid of Orleans) و «دوشیزۀ اورلئان» نیز شناخته می‌شود. ژاندرک به عنوان شاخص‌ترین شخصیت ملی‌ و محبوب‌ترین چهرۀ وطن‌پرستی در تاریخ فرانسه و جهان‌ ستایش می‌شود.

زندگی کوتاه، اما سرتاسر پاک‌دامنی، بی‌پروایی، مبارزه با خرافه‌پرستی و جنگ میهنی، زندگی این بانوی میهن‌پرست را به صورت حماسه‌ای در تاریخ فرانسه و جهان درآورده و وی را همانند یک اسطوره بر سر زبان‌ها انداخته است.

ژاندارک، بانویی پرهیزگار، دین‌دار، مقدس و معتقد به‌ مکاشفه، الهام و وحی بود. وی‌ در طول زندگی بسیار کوتاه‌ خود راهی جز خدمت به مردم‌ را انتخاب نکرد. ژاندارک‌ آنچنان شیفتۀ عقاید مذهبی خود بود که ادعا می‌کرد، الهام‌های غیبی و رازهای سر به مهر از جانب‌ «میشل مقدس» و «کاترین‌ مقدس» دو تن از قدسیان پرآوازه و از نام‌داران کلیسای‌ کاتولیک رم و از سوی سایر قدیسان به او می‌رسد و او رابط بین آن پرهیزگاران و مردم است تا پاکی و پرهیزگاری را به‌ مردم بنمایاند و آنان را به پرهیزگاری بخواند.

ژاندارک در دوره‌ای می‌زیست که فرانسه مغلوب‌ انگلیسی‌ها شده بود و زیر سلطۀ این کشور بود. باکرۀ اورلئان‌، بی‌پروا و بدون ترس از جنگاوران انگلیسی به مردم فرانسه‌ می‌گفت که وی از راه الهام‌های غیبی دریافته است که باید ناجی فرانسه شود و کشورش را از زیر سلطۀ انگلوساکسن‌ها نجات دهد. به همین سبب مردم فرانسه را در مبارزه علیه‌ اشغال‌گران انگلیسی به قیام دعوت کرد.

ژاندارک با اعتقاد ژرف به باورهای میهن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرستانه‌اش‌ در حالی‌که دوشیزه‌ای بسیار جوان و بی‌تجربه اما با باورهای‌ فولادین بود به دربار شارل هفتم – پادشاه‌ فرانسه – رفت و با پافشاری از وی درخواست‌ کرد که برای جنگ با اشغالگران انگلیسی، فرماندهی بخشی از سپاه فرانسه را به او بسپارد. اگرچه در این تاریخ ژاندارک‌ دوشیزه‌ای 17ساله بود، اما توانست موافقت پادشاه فرانسه را با سپردن سپاهی اندک به وی جلب نماید.

ژاندارک با همین تعداد از سپاهیان اندک، از سپاهیان فرانسه که به وی سپرده شده بودند توانست در مقابل انبوه‌ سپاهیان انگلیسی ایستاد‌گی کرده و آن‌ها را مجبور به‌ عقب‌نشینی و ترک محاصرۀ ناحیۀ «اورلئان» کند. این‌ دوشیزه 17ساله با شگفتی بی‌مانند در تاریخ جنگ‌های گیتی‌ توانست با سپاهیان اندکی که زیر فرماندهی‌اش قرار داشتند در نزدیکی شهر «اورلئان» و در ناحیه‌ای به نام «پاتی» Patay در جنوب پاریس بر انبوه سپاهیان انگلیسی پیروز شود. این پیروزی سبب شد تا کینه‌ای بسیار عمیق از ژاندارک‌ بر دل انگلیسی‌ها سنگینی کند.

ژاندارک پس از این پیروزی شگفت‌انگیز به شهر «ریمس» Reims (شهری در شمال شرق فرانسه) رفت تا در مراسم تاج‌گذاری شارل هفتم شرکت کند. ژاندارک پس از شرکت در این مراسم با سپاهیان فراوان فرانسوی راهی‌ تسخیر پاریس شد که در اشغال انگلیسی‌ها بود. دوشیزۀ اورلئان در این نبرد سنگین با مقاومتی شگفت‌انگیز در عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راندن انگلیسی‌ها زخمی‌ شد و به ناچار دست از مقاومت کشید.

ژاندارک در اثر خیانت اطرافیانش در جنگ علیه سپاهیان‌ انگلیسی اسیر بورگینیون‌ها (Bourginions) شد و کنت لوگزامبورگ او را اسیر کرد و به‌ انگلیسی‌ها فروخت.

ژاندارک چون‌ یک‌بار در «اورلئان»، انگلیسی‌ها را شکست‌ داده بود، مورد تنفر انگلیسی‌ها بود. انگلیسی‌ها برای اینکه‌ ننگ شکست از ژاندارک‌ را به طریقی کم‌رنگ‌ کنند از ترفندهای‌ مذهبی استفاده کردند و با حیله‌گری کلیسا را علیه وی‌ تحریک کردند. کلیسای انگلستان نیز با هیاهو و جنجال،‌ ژاندارک را به عنوان عنصری ضددین معرفی کرد و گروه‌های‌ فشار مذهبی را علیه وی برانگیخت و سرانجام وی را تسلیم‌ دادگاه سیاه مذهبی و اسقف‌های کلیسا کرد.

ژاندارک در یک محاکمۀ انتقام‌گیرانه که دین‌داران‌ مسیحی انگلیسی آن را در کنترل خود داشتند به اتهامات‌ عجیبی مانند: فساد عقیده، بداخلاقی، کفر، الحاد، ضدیت با کلیسا و مخالفت با مسیحیت محکوم گردید.

Stilke_Hermann_Anton_-_Joan_of_Arc's_Death_at_the_Stake

وی از پس این محکومیت توسط سر اسقف شهر «بوه» Beauvais با نام اسقف پی‌یر کاشن Pier Kashen مورد تکفیر کلیسای انگلستان قرار گرفت و به بدترین نوع‌ مجازات یعنی سوزانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن در آتش محکوم گردید.

ژاندارک را در میدان ویو مارشه Vieux Marche واقع در شهر روئن Rouen (در شمال فرانسه و در کنار رود سن، مرکز کاردینالی‌ فرانسه) که در اشغال‌ نیروهای انگلیسی بود در حضور تعداد زیادی از سپاهیان انگلیسی و مردم تحریک‌شده در روی سکوی بلند قرار دادند و بدن او را با انبوهی از چوب پوشاندند و پس از آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدن‌ چوب‌ها، ژاندارک را سوزاندند.

خیانتی را که‌ کلیسای انگلستان در حق دوشیزۀ اورلئان روا داشت به خیانت‌ «یهود» به عیسای‌ مسیح تشبیه کرده‌اند.


در میان همه فیلم‌هایی که از ژاندارک ساخته شده‌اند، شخصا ژاندارک لوک بسون را دوست دارم. زیرا این فیلم علیرغم همه انتقادهایی که از آن به خاطر نادرستی‌هایی تاریخی شده است، شخصیتی نو و پذیرفتنی از ژاندارک خلق کرده است. دختر زمینی شجاعی که امکان دارد مانند هر انسان دیگری وسوسه شود. دختری که دوست دارد شمشیر نشانه خداوند را ببیند، اما در عین حال آن سربازان کشته در میدان جنگ و آن جوان روستازاده‌ای که وسوسه‌اش را هم می‌کند به یاد می‌آورد.

1-6-2015 1-28-23 AM

ژاندارک بسون نسبت به فیلم‌های شعاری دیگر، پذیرفته‌شدنی‌تر است.

البته فیلم ویکتور فلمینگ در سال 1948 با بازی اینگرید برگمن هم جای خود را دارد.

1-6-2015 1-25-21 AM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. ایلا می گوید

    اولی نبوده آخری هم نیست.مرسی خیلی جالب بود.تاریخ رو خیلی دوس دارم اتفاق هایی که این روزا میفته همش تکرار مکرراته اما خب به قول شاعر عبرت ها چه فراوانند و عبرت پذیران چه اندک

    1. حسین می گوید

      فرمایش امیر المومنین است البته: ما اکثر العبر و اقل الاعتبار، چه بسیار ند عبرت ها و چه اندک اند عبرت پذیران

    2. علی می گوید

      سلام ایلا جان
      نقل قول یاد شده عبرت ها چه فراوانند و عبرت پذیران چه اندک از حضرت علی است.

  2. omid می گوید

    با سلام و خسته نباشید.
    خواستم یک پیشنهاد به شما بدهم، با توجه به اینکه روز به روز تعداد مقالات باکیفیت و البته طولانی سایت بیش‌تر می‌شه، خواهش می‌کنم که نسخه‌ای از این مطالب رو به صورت قابل مطالعه بر روی دستگاه‌های کتابخوان قرار بدهید. مثلا اینکه در کنار مطالب گزینه‌ای باشه که نسخه قابل‌چاپ مطلب رو قرار بده که بتونیم با تبدیل به pdf روی کتابخوان مطالعه کنیم. یا هر هفته یا هر ماه کل مطالب، یا گزیده‌ی اون‌ها رو که خبری صرف نیستند و به قولی تاریخ مصرف ندارند به صورت یک فایل pdf‌ قرار بدید …

  3. Soroosh می گوید
  4. seedni می گوید

    سلام دوستان
    جهت ذخیره مطالب بسیار ارزشمند و کمیاب سایت یک پزشک به این صورت عمل کنید :
    ابتدا نرم افزار FastStone را از این آدرس http://soft98.ir/multi-media/screen-capture/631-faststone-capture.html دانلود کنید . نرم افزار FastStone از صفحه وب بصورت اسکرول ( از بالا تا پایین صفحه وب ) عکس میگیره . از گزینه Capture Scrolling Window استفاده کنید . عکس را در ریشه یک درایو کپی کنید .
    سپس نسخه پرتابل نرم افزار XnView را از این آدرس http://soft98.ir/software/pic-tools/16-xnview.html ، دانلود کنید . نرم افزار XnView آن عکسی را که شما از طریق FastStone از صفحه وب گرفتید تبدیل به PDF میکنه . بدون ذره ای تغییر .
    ببخشید ، یک پزشک ، که بنده در این پست این آموزش را گذاشتم . چون پست هایی که شما میذارید فوق العاده هستند و در هیچ سایت دیگه ای یافت نمیشن . و دوستان مایل هستند آنها را چندین بار مطالعه کنند .
    ممنون از زحمات شما .

  5. countess می گوید

    قبلا سریالشم میزاشت تلویزیون فکر کنم شبکه چهار بود همه با هم ظهرشم شرلوک هلمز میزاشت

  6. omid می گوید

    ممنون seedni عزیز جهت آموزش.
    من هم با کمی جست و جو به افزونه clearly رسیدم برای گوگل کروم که متن اصلی مقاله رو بدون لینک ها و تبلیغات اطرافش نشون می‌ده برای ذخیره کردن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5