انگل‌های کنترل‌کننده ذهن: چگونه یک زنبور خاص کفشدوزک‌ها را برای ادامه نسل‌اش، تحت کنترل قرار می‌دهد

23

دنیا در ابعاد میکروسکوپی و ماکروسکوپی، شگفتی‌ها و اسرار خاص خودش را دارد.

در اینجا یکی از این نکات شگفت‌انگیز را برایتان نقل می‌کنم:

رابطه آدم‌ها با کفشدوزک‌ها نسبتا خوب است، این موجودات با آن پوسته سرخ و نقاط سیاه روی آن، جذاب می‌نمایند و در عین حال باعث کنترل شته‌ها هم می‌شوند و به این ترتیب به انسان‌ها خدمت می‌کنند.

10-19-2014 10-44-16 AM

همان رنگ ویژه کفشدوزک‌ها، حفاظت‌کننده آنها از شر شکارچی‌ها هم هست، چون رنگ سرخ و دانه‌های سیاه، در طبیعت به صورت پیش‌فرض، پیام خطر را در ذهن شکارچی‌ها القا می‌کند و البته سلاح دیگر کفشدوزک سمی است که از مفاصل پایشان ترشح می‌شود و در صورت تهدید، می‌تواند دافع شکارچی‌ها باشد.

اما زنبوری به نام Dinocampus coccinellae می‌تواند همین کفشدوزک‌ها را برای ادامه نسل، تحت کنترل خود درآورد.

10-19-2014 11-02-34 AM

این زنبور تخم‌های خود را همراه یک سری مواد شیمیایی زیر پوست کفشدوزک تزریق می‌کند. وقتی لاروها از تخم سربرآوردند، از مایع درون بدن کفشدوزک تغذیه می‌کنند. کفشدوزک از درون بلعیده می‌شود، اما از بیرون تقریبا، هیچ چیزی مشخص نیست.

سه هفته بعد لاروها آنقدر بزرگ شده‌اند که آماده بالغ شدن و خروج از اسکلت خارجی کفشدوزک هستند.

بدن کفشدوزک تهی از لاروها می‌شود، با این همه مغزش همچنان تحت کنترل باقی می‌ماند. لاروها زنبور، پیله‌ای ابریشمی به دور خود می‌تنند و کفشدوزک در کنار آنها بی‌حرکت باقی می‌ماند.

10-19-2014 10-38-35 AM

این پیله‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و لقمه‌ غذایی خوبی برای جانداران دیگر محسوب می‌شوند، اما کفشدوزک اینجا مبدل به محافظ آنها می‌شود و به محص تهدید پیله‌ها، اعضایش را تکان می‌دهد و تهدید را برطرف می‌کند.

10-19-2014 10-40-21 AM

یک هفته بعد با تکامل لارو زنبورها در داخل لاروها، زنبور مادر نزدیک می‌شود و با آرواره خود، حفره‌ای در پیله ایجاد می‌کند، تا زنبورهای بالغ شده خارج شوند.

10-19-2014 10-42-00 AM

با خروج زنبورها از پیله‌ها، دوره خدمت کفشدوزک «زامبی»شده، به پایان می‌رسد و بیشتر آنها می‌میرند.


خب، خیلی عجیب است که میزبان انگلی باشید و آنگاه نقش محافظ  وفادار آن را برعهده داشته باشید.

در طبیعت، فقط کفشدوزک‌ها نیستند که اینگونه به انگل‌هایشان خدمت می‌کنند.

اما چطور کفشدوزک‌ها زامبی می‌شوند؟!

در دانشگاه مونترال، پژوهشگری به نام فانی مائور و همکارانش دریافتند که خود زنبور به تنهایی نمی‌تواند باعث تغییر رفتار کفشدوزک شود، در واقع در همان زمانی که زنبور تخم‌هایش را تزریق می‌کند، مواد شیمیایی و نیز ویروسی را به بدن کفشدوزک تزریق می‌کند.

در واقع همین ویروس است که باعث بی‌حرکت شدن کفشدوزک می‌شود و ماندنش در جوار پیله‌ها و محافظ شدنش می‌شود.

در واقع ویروس و زنبور اینجا به نوعی در یک روند تکاملی به همیاری به هم رسیده‌اند: تبدیل شدن کفشدوزک به محافظ، باعث تولید زنبورهای بیشتر می‌شود و زنبور بیشتر هم یعنی ویروس بیشتر!


سه سال پیش مقاله‌ای در یک پزشک برایتان در مورد انگلی تک‌یاخته‌ای به نام توکسوپلاسما نوشتم.

10-19-2014 10-35-54 AM

برایتان نوشته بودم که ابتلا به این عفونت می‌تواند میزان تولید دوپامین بدن را تحت تأثیر قرار دهد. یافته آنها، ثابت می‌کند که ابتلا به این انگل در پستانداران، می‌تواند سطح دوپامین بدن آنها را تغییر بدهد.

موشی که مبتلا به توکسوپلاسما شده است، ترس ذاتی خود را از گربه‌ها از دست می‌دهد و به این ترتیب احتمال گرفتار شدن و خورده شدن موش افزایش می‌یاد، به این ترتیب، انگل این شانس را پیدا می‌کند که به میزبان اصلی خود برگردد و چرخه حیاتش تکمیل شود!

دانشمندان همچنین متوجه شده‌اند که بین عفونت مزمن و مخفی بیماری (مرحله latent) با پاره‌ای از تغییرات رفتاری ارتباطی وجود دارد. مثلا برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که توکسوپلاسموز باعث کاهش اشتیاق برای یافتن چیزهای تازه و تأخیر در واکنش می‌شود. حتی بر اساس یک تحقیق افراد مبتلا، دو و نیم برابر بیشتر نسبت به افراد غیر مبتلا تصادف می‌کنند!


مثال جالب دیگر در مورد پلاسمودیوم -عامل بیماری مالاریا- است.

انسان‌ها با نیش پشه، مبتلا به مالاریا می‌شوند.

تا زمانی که پلاسمودیوم در بدن پشه، در مراحل اولیه چرخه زندگی خود است، بیم از آن دارد که خون‌آشامی پشه، باعث مرگ‌اش بشود، به همین خاطر رفتار پشه را تحت کنترل درمی‌آورد و محتاطش می‌کند تا مبادا در حین مکیدن خون، پشه توسط دست انسان له شود و چرخه زندگی‌ پلاسمودیوم ناتمام بماند. پشه، که برای بقا نیازمند تغذیه از خون است، علیرغم این نیاز، هر شب به تعداد کمی نیش می‌زند و اگر نتواند به سرعت خون بمکد، بی‌خیال می‌شود و سریع از بدن انسان دور می‌شود.

اما به محظ بالغ بالغ شدن پلاسمودیوم، این انگل تک‌یاخته‌ای، در جهت متفاوتی رفتار پشه را تغییر می‌دهد. این بار پشه، تشنه و حریص می‌شود و می‌خواهد هر شب، خون تعداد بیشتری انسان را بمکد و هر قربانی را بیشتر نیش بزند.

10-19-2014 10-35-12 AM


حالا جالب است که همین روند را از زاویه دید دیگری به دنیای انسانی خود تعمیم بدهیم و مثلا ببینیم که چطور قدرتمند‌های دنیا، افکار مطلوب‌شان را به صورت زیرپوستی به ما تزریق می‌کنند و چطور باعث می‌توانند باعث تغییر رفتار ما در جهت منافع خود بشوند، بدون اینکه خود بدانیم و آگاه باشیم!

10-19-2014 11-01-34 AM

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
23 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    مخم سوت کشید! :-O
    این دیگه تکامل صرف نیست، بدون شک نقش دست هدایتگر تکامل هم درش پیداست!

    شوخی: توی پاراگراف آخر ناگهان یاد اپل افتادم :دی

  2. بهنام می گوید

    با خوندن این پست بسیار جالب شما آقای مجیدی من بیشتر از پیش از حکومت‌ها میترسم!

  3. sina می گوید

    فوق العاده بود دکتر . ممنون

  4. علی می گوید

    واقعا جالب بود

  5. رضا می گوید

    پست جالبی بود بخصوص نتیجه گیری اخرش.لذت بردم

  6. geek می گوید

    تیتر رو که خوندم حدس میزدم چنین نتیجه گیری در آخر کرده باشین(;

  7. محمد ح تجویدی می گوید

    پست جالب و پر محتوایی بود.
    دیدن این ویدیو رو من به همه پیشنهاد میکنم:
    http://www.ted.com/talks/dan_dennett_on_dangerous_memes

  8. شهاب الدین می گوید

    عالی بود. خیلی خیلی ممنونم. خیلی هم زیبا به پایان رسید.

  9. احسان می گوید

    یاد headcrabها توی سری علمی-تخیلی half-life افتادم، موجوداتی که میپریدن رو سر انسان و مغزشون و اسکلت بندیشون رو تغییر میدادن.

  10. حمید می گوید

    آقای مجیدی، آیا به نظر شما امکان ساخت ویروسی هست که انسان رو تبدیل به زامبی بکنه؟ البته در فیلم ها زامبی ها از مرگ بر میگردند و مشخص هست که یک موجود زنده برای حرکت کردن احتیاج به قلب تپنده و سیستم گوارش سالم برای جذب غذا و تامین انرژی و بافتهای ماهیچه ای زنده و سالم برای حرکت کردن داره. بنابراین زامبی های فیلم ها به احتمال زیاد هیچ وقت نمیتونن وجود داشته باشن. منظورم ویروسی هست که بر روی مغز انسان اثر کنه و انسان رو به خلاف میلش تحریک به گاز گرفتن دیگران کنه برای انتشار ویروس.

    1. محمد می گوید

      آره همین الانشم هست
      بیماری هاری!
      اصلا منشا همین زامبی ها در ادبیات غرب بیماری هاری بوده

  11. seedni می گوید

    واقعا عالی و شگفت انگیز و ترسناک .
    توجه کنید این نکته خیلی مهمه که این روند جبر و خاسته طبیعته چون در دنیای غیر از انسان هم هست ( منظورم برای حیوانات و گیاهان ) و صدرصد در بقا و تولید و تداوم منظومه ها و کهکشانها در کیهان هم هست . سوال اینه که جهت همچین چرخه خطرناکی به کی باید شکایت برد ؟

  12. دستگاه حضور و غیاب می گوید

    پست بسیار فوق العاده ای بود. ممنون از زحماتتون
    من واقعا از تصاویر لذت بردم ای خدا ممنون بخاطر این همه زیبایی

  13. حامد می گوید

    خیلی عالی با چند مثال خوب به نتیجه دلخواهتان رسیدید.به این میگن یک وبلاگ نویسی حرفه ای.موفق باشید.

  14. محمد صالح می گوید

    جالب بود.

  15. نیما می گوید

    کلمه به کلمه خوندم
    عالی بود

  16. پیام می گوید

    عاااااااااااااااااااالی بود

  17. کاظم می گوید

    مرسی. عالی بود
    ویدئوی آقای تجویدی هم عالی بود. 🙂

  18. عليرضا می گوید

    معرکه بود.

  19. kamyar می گوید

    خیلی جالب بود.دستتون درد نکنه..از این دست مقالات بیشتر بزارید

  20. rezaorg می گوید

    آقای مجیدی از اون پست های درجه یک بود

  21. سارا می گوید

    خیلی جالبه اینهمه آدم خوندن ولی یکنفر نگفت «محض» درسته نه محظ!

  22. جلال می گوید

    چند ماه پیش Ed Young که یک بلاگر مسایل علمی است مواردی مشابه آنچه شما نوشتید را در سخنرانی TED خود ارایه کرد. واقعا شگفت انگیز است. من بیش از همه از رفتار انگلی کرم گونه شگفت زده شدم که میزبان خودش را مجبور می کند خود را درون آب بیندازد و غرق کند چون این کرم فقط در داخل آب توانایی تولید مثل دارد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5