معرفی کتاب: «مرد مردمی» از چینوا آچبه

6

بعضی از موقعیت‌ها، به یاری شانس و اقبال به دست می‌آیند. انتخاب کتاب خوب، هم یکی از اینهاست. راستش من وقتی کتاب را تصادفی در کتابفروشی پیدا می‌کنم و متوجه ارزش و کیفیت نوشته می‌شوم، بسیار خشنود و راضی می‌شوم. خشنودتر از زمانی که با دانش و توصیه قبلی، کتاب را برداشته باشم. رضایت آدم وقتی به اوج می‌رسد که متوجه شود در فضای آنلاین، پیش از او نقد و معرفی خاصی هم برای کتاب نوشته نشده باشد.

اعتراف می‌کنم که تا قبل از مواجهه تصادفی با کتاب «مرد مردمی»  چینوا آچبه، اصلا وی را نمی‌شناختم. اما این نویسنده فقید نیجریه‌ای یک نویسنده کاملا شناخته‌شده است که برنده جایزه بوکر هم شده و حتی چند سال پیش به انتخاب نشریه فوربس، تأثیرگذارترین فرد آفریقایی هم شده است.

10-22-2014 12-07-24 AM

چینوآ آچبه Chinua Achebe در سال 1930 در شهر کوچک اگیدی در استان آنامبرای نیجریه به دنیا آمد. او این شانس را داشت که بورسیه شود و تحصیلاتش را تکمیل کند، او که شیفته مذهب، رسوم و فرهنگ آفریقایی بود، چندی بعد به نویسندگی درآورد. رمان «همه چیز از هم فرومی‌پاشد» او در اواخر دهه 1950 برای او شهرتی به ارمغان آورد. این رمان با ترجمه متفاوت توسط انتشارات نیکا و سروش چند سال پیش منتشر شده است.

از کتاب‌های شاخص دیگر او می‌توان به «دیگر آرامشی نیست»، «تپه‌های مورچه ساوانا» و «پیکان خدا» اشاره کنیم.

این نویسنده در دهه 1960 زمانی که استان بیافرا قصد جدایی از نیجریه و استقلال داشت، حامی مردم این ناحیه شد. مدتی هم درگیر فعالیت‌های سیاسی شد. او در واپسین سال‌های زندگی استاد دانشگاه براون آمریکا شد تا اینکه در  مارس ۲۰۱۳ در سن ۸۲ سالگی در بیمارستانی در بوستون، ایالت ماساچوست، درگذشت.

او پیش از مرگ، در سال 2007 موفق شد جایزه‌ «بوکر» بین‌المللی را از آن خود کند، همچنین در سال 2008 جایزه‌ نبوغ «مک آرتور» را کسب کرد.

10-22-2014 12-07-01 AM


اما کتابی که می‌خواهیم در این پست معرفی کنیم، کتاب «مرد مردمی» آچبه است. این کتاب در سال 1966 نوشته شده است.

10-22-2014 12-10-10 AM

این رمان که داستانش در یک سرزمین ظاهرا تخیلی آفریقایی می‌گذرد، آنقدر دقیق داستان فساد و دغلکاری دنیای سیاست نیجریه را روایت کرده بود که زمانی دوست آچبه «جان پپر کلارک» خطاب به او گفته بود:

چینوا! تو مثل یک پیامبری. همه چیزهایی که در کتاب توصیف کردی، رخ داده‌اند، به جز کودتای نظامی.

و جالب است که کودتایی که آچبه در کتاب شرح داده بود و عملا در نیجریه رخ نداده بود، کوتاه‌زمانی بعد واقعا به وقوع پیوست!

در کمال شگفتی، داستان کودتای آخر کتاب باعث دردسر آچبه شد، او متهم شد که از پیش از کودتای نظامی خبر داشته است، به همین خاطر مجبور شد که همسر باردار و فرزندش را به خارج بفرستد. آنها به سلامت کشور را ترک کردند، اما در این راه، همسرش دچار سقط جنین شد.

داستان کتاب را یک معلوم ساده دبستان به نام «اودیلی» روایت می‌کند، او در جریان بازدیدی یک معلم سابق دهکده از مدرسه به نام «نانگا» که حالا یک سیاستمدار و عضو مجلس شده است، متوجه شخصیت عوام‌فریب و خطرناک او می‌شود.

در آغاز داستان می‌خوانیم که همین نانگا، برای بالا رفتن از پله‌های ترقی، چطور وزیر اقتصاد کشور تخیلی را که در پی اصلاحات اقتصادی است، می‌کوبد. او در مجلس، این وزیر نگون‌بخت را عامل بیگانه خطاب می‌کند، تقاضای اعدامش را می‌کند و از نخست‌وزیری حمایت می‌کند که اصلا چشم دیدن «روشنفکران مغرور و تحصیل‌کرده غرب» را ندارد.

«بیایید حالا برای همیشه همه آن دست‌نشانده‌های منحط که متون درسی اقتصاد را از بر می‌دانند و از کردار و گفتار مردان سفید تقلید می‌کنند را از بدنه سیاست‌مان بیرون بریزیم، درست همان طور که داندانپزشک دندان‌های فاسد را بیرون می‌کشد.

رهبران واقعی ما آنهایی نستند که آلوده به مدارک آکسفورد، کمبریج یا هاروارد شده‌اند، بلکه آنهایی هستند که به زبان ملت ما سخن می‌گویند. از آن تحصیلات نکبت و پرهزینه دانشگاهی که آفریقایی را از فرهنگ غنی و باستانی‌اش دور می‌کند و او را سرور ملت‌اش می‌کند، دوری کنید…»

کمی بعد نانگا سعی می‌کند با سپردن کاری در پایتخت به این معلم ساده و پرشور، او را با آزمونی سخت مواجه کند…

10-22-2014 12-10-28 AM

کتاب مرد مردمی را انتشارات ناهید با ترجمه افسانه رشنو در 184 صفحه و به قیمت 9500 تومان منتشر کرده است.

این کتاب را می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه شهر کتاب یا فروشگاه جیحون بخرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. علی عباسی می گوید

    کتاب «همه چیز فرو می‌پاشد» رو تقریبا هفت سال پیش خوندم (چون تو سربازی بود یادمه) کتاب فوق‌العاده‌ای بود، حداقل اون زمان که خیلی خوشم اومد. این رو هم انشاءالله تهیه می‌کنم و می‌خونم.
    ممنون بابت معرفی این کتاب، امیدوارم ترجمه‌اش خوب باشه.

  2. فردين كولائيان می گوید

    سلام آقای دکتر. من مدتهاست از مشتریهای سایت شما هستم، فقط استفاده میکنم ولی تا به حال کامنت نگذاشتم. سایت بسیار خوبی دارید. در مورد معرفی این کتاب و معرفی کتابهایی که تاکنون داشتید سپاسگزارم. واقعآ استفاده کردم. از شما تقاضا دارم با توجه به توان و مقبولیتی که دارید در حوزه شیوه های مؤثر حضور در شبکه های اجتماعی با توجه به عملکرد غیر ایرانیها مطلب بنویسید. همچنین در مورد نقد و بررسی متون علمی و ادبی قلمزنی کنید.

  3. سامان می گوید

    ممنون مطلب جالبی بود!

  4. ساعد می گوید

    لطفا در مورد کتاب های جورج اورول مطلب بنویسید. نویسنده مورد علاقه منه و اگر آشنایی ندارید حتما توصیه میشه!
    مزرعه حیوانات – 1984 – زنده باد کاتالونیا – دختر کشیش – جاده ای به اسکله ویگان – همه جا پای پول در میان است
    اینا کتاب هایی از اورول هستند که من می پرستمشون!

  5. لبوالفضل می گوید

    منم تقریبا شانسی دیدمش، فیدیبیو رایگان گذاشته بود و چون ما همه عاشق چیزای مجانی هستیم دانلودش کردم، به نظر منم قوق‌العاده بود و یه کله خوندمش.

  6. نیلو می گوید

    من نیمه این کتابم.به نظرم کتاب بسیار جالب و روان و آشنا در مورد تظاهر دولتمردان،تجدد در جهان سوم،تحقیر نژادی و مسائل روزمره در دنیای امروز اما با سطوح متفاوت نسبت به هرجامعه ای سخن گفته و حرف دل خیلی هاست. من واقعا از خواندنش لذت می برم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5