چگونه معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی شرکت nvidia، ثابت کرد که سفر به ماه، یک تئوری توطئه نبوده است

44

معتقدان به تئوری‌های توطئه، از جمله آنهایی که رفتن انسان به ماه با آپولو 11 را صرفا یک فیلم استودیویی می‌دانند، چند دسته‌اند:

– عده کمی که تنها در پی حقیقت هستند و با ذهنی روشن، شک و شبهاتی علمی را وارد می‌کنند و حق دارند از برخی از توضیحات قانع شوند و یا نشوند.

– آنهایی که اصطلاحا می‌خواهند cool باشند یا آدم مهم و متصل به منابع خبر جلوه کنند. اینها همان‌هایی هستند که به اخبار سیاسی عجیب و غریب هم دسترسی دارند و می‌توانند برنامه‌های طولانی‌مدت ابرقدرت‌های جهان را برایتان افشا کنند و اطلاع دقیق از جزئیات مذاکرات و حرف‌های خودمانی رهبران و آدم‌های سیاسی مهم کشور و دنیا دارند.

– آنهایی که تصور می‌کنند به صرف ناهمنوایی سیاسی بین ایران و غرب، حق داریم که هنر و یا دانش آنها را هم در همه زمینه‌ها منکر شویم.

– آنهایی که اصولا، تصور می‌کنند با ساز مخالف زدن است که می‌توانند خودی نشان بدهند، آنها خیلی آگاهانه تلاش می‌کنند که جو عمومی جامعه را تشخیص بدهند و بعد با اظهار نظر رسانه‌های کاملا مخالف، جار و جنجال به پا کنند.

بدیهی است که ما در «یک پزشک» تنها می‌توانیم با دسته نخست گفتمان داشته باشیم!

9-22-2014 12-46-09 AM


شک و شبهات به سفر انسان به ماه فراوان است و در خود ویکی‌پدیا بیشتر این تردیدها فهرست شده‌اند و پاسخ‌های مراجع رسمی و علمی هم به آنها عنوان شده است.

پوریا ناظمی در 12 مقاله در سایت خبرآنلاین در این مورد توضیحات بسیار خوبی داده‌اند.

اما در اینجا می‌خواهیم به دستاورد جدید شرکت nvidia اشاره کنم:

45 سال پیش نیل آرمسترانگ، این عکس زیبا را از آلدرین در حین پایین آمدنش از ماه‌نشین گرفت.

9-22-2014 12-35-25 AM

9-22-2014 12-35-13 AM

اما به رغم این زیبایی، این عکس مبدل به سند مهمی در دست معتقدان به تئوری توطئه شد. استدلال آنها خیلی ساده و در ظاهر مقبول بود:

خورشید در پشت ماه‌نشین قرار دارد و با توجه به اینکه در ماه خبری از هوا نیست، هیچ پراکنش نوری هم صورت نمی‌گیرد، پس آلدرین در سایه قرار دارد و در این عکس باید او را به کلی تیره می‌دیدم.

9-22-2014 12-36-36 AM

مشخص شدن او در این عکس، نشان می‌دهد که یک منبع نور دیگر هم وجود داشته است و این نشان می‌دهد که عکس نه در سطح ماه، بلکه در استودیو گرفته شده است.


معماری جدید پردازنده گرافیکی شرکت nvidia مکسول نام دارد. مکسول قلب پردازنده‌های گرافیکی GeForce GTX 980 و GeForce GTX 970 است.

9-22-2014 12-49-25 AM

یکی از فناوری‌هایی که به کمک مکسول ممکن می‌شود، Voxel-Based Global Illumination است که به اختصار به آن VXGI گفته می‌شود.

با کمک این فناوری می‌توان بازتاب‌های نور را به صورت زنده به نمایش گذاشت. با کمک این فناوری یک محیط به هزاران مکعب کوچک یا voxel تبدیل می‌شود، وُکسل در واقع به پیکسل‌های سه‌بعدی اشاره می‌کند.

بنابراین با این فناوری می‌توان میزان بازتاب نور هر یک وجوه وُکسل‌ها را مشخص کرد و بررسی کرد که محیط با بازتاب‌های متعدد نور، به چه شکلی درمی‌آید.

حقیقت این است که پردازش نوری یک محیط که چند جسم پیچیده در آن قرار داشته باشند و هر یک اجازی آن میزان بازتاب و جذب نور متفاوت داشته باشند، با در نظر گرفتن بازتاب‌های مکرر نور از سطح زمین و اجسام، اصلا کار ساده‌ای نیست.

اما فناوری VXGI مکسول این کار را ممکن می‌کند.

مهندسان nvidia هم هم برای به رُخ کشیدن توانایی‌های مکسول و نیز دادن جنبه تبلیغی به آن، فکر بکری به سرشان زد:

برای چه این عکس مشهور ماه را بررسی نکنند. مقامات ناسا مدت‌هاست که می‌گویند بازتاب‌ نور از سطح ماه، باعث روشن شدن پیکر آلدرین شده است و هیچ حقه و توطئه‌ای در کار نبوده است. اما معتقدان به تئوری توطئه، با این حرف چندان قانع نمی‌شدند.

آیا واقعا بازتاب نور از سطح ماه، برای روشن کردن پیکر آلدرین کافی بود؟ اصلا نکند حق با منکران سفر به ماه باشد؟

مهندسان nvidia برای همین پروژه دشواری را شروع کردند، آنها با استفاده از عکس‌های و ویدئوها، یک مدل سه‌بعدی بسیار دقیق از ماه‌نشین و آلدرین و آرمسترانگ ساختند.

9-22-2014 12-36-05 AM

آنها باید اطلاعات کافی در مورد جنس خاک ماه و طرح ماه‌نشین و میزان بازتاب‌ نور قسمت‌های مختلف آن جمع‌آوری می‌کردند.

دست آخر وقتی آنها یک مدل‌سازی دقیق انجام دادند، به این عکس رسیدند:

9-22-2014 12-37-52 AM

اما این عکس که اصلا به عکس اصلی شباهتی از نظر میزان روشن بودن آلدرین ندارد.

مهندسان به شک افتادند، آیا چیزی را از قلم انداخته بودند، یا اینکه شک منکران سفر به ماه درست بود؟

عاقبت با بررسی یکی از فیلم‌های سفر به ماه و این سکانس طلایی، به پاسخ رسیدند:

9-22-2014 12-38-15 AM

آنها یک منبع روشنایی را از قلم انداخته بودند، این منبع روشنایی چیزی نبود جز …

خود آرمسترانگ! آرمسترانگ با آن لباس روشن فضانوری، منبع مهم نوری بود که در ابتدا از قلم انداخته شده بود!

9-22-2014 12-38-49 AM

عاقبت با احتساب این منبع بازتاب نور، مهندسان nvidia به این عکس رسیدند که اصالت عکس سفر به ماه را ثابت می‌کند.

9-22-2014 12-39-31 AM

nvidia  برای بازسازی صحنه از Unreal Engine 4 استفاده کرد که یک موتور گیم توسعه‌داده شده توسط شرکت Epic Games است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
44 نظرات
  1. ehsan می گوید

    اینا هنوز میگن بشر به ماه نرفته، اونا هم هنوز دارن تکنولوژى هاى بى نظیرى رو مثل همین تکنیک انویدیا ایجاد میکنن

    1. یلدا می گوید

      لطفا شبهات وارد شده در این سایت رو به دقت مطالعه کنید. کلیه شبهات به سندیت از مسئولین ناسا، مدیران شرکت کوداک، سران پیشین شوروی و شاهدان عینی نقل شده است، نه مثل توضیجات جناب ناظمی از زبان خودش و بدون هیچ سند و مدرکی… .
      http://waiting.ir/armstrong

    2. نیما می گوید

      عاقبت با بررسی یکی از فیلم‌های سفر به ماه و این سکانس طلایی، به پاسخ رسیدند:

      ………………..

      واقعا خودشون تنهایی به این نتیجه شگرف! رسیدن؟!!
      ناسا که قبلا اعلام کرده بود فیلم های ماموریت آپولو 11 گم شده!!!

      waiting.ir/armstrong/2013/03/13/%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%a2%d9%be%d9%88%d9%84%d9%88-11-%da%af%d9%85-%d8%b4%d8%af%d9%87/

      حالا اینویدیا این سکانس طلایی رو از کجا آورده؟!
      خسته نباشن واقعا”!

  2. ehsan می گوید

    یه سرى ها هنوز نشستن میگن بشر به ماه نرفته، یه سرى ها هم هنوز دارن تکنولوژى هاى بى نظیرى رو مثل همین تکنیک انویدیا عرضه میکنن.
    تفاوت ها تا به امروز خیلى خوب رعایت شده.

  3. پژمان می گوید

    ولی سروصدای دسته اول خیلی پایین تر از بعدی هاست. کلا تئوری توطئه مبحث لذیذی است و باعث خود کول پنداری بعضی آدمهاست.
    یکبار فیلمی پیدا کردم که فکر می کنم از فضانوردان آپولو ۱۵ بود و فضانوردان در حین کاربرای بیرون کشیدن خودرو ماه نورد بودند. جسمی از بدنه ماه نشین از یک سیم یا کابل آویزان بود و داشت تاب می خورد. طرف با یک محاسبه ساده طول تقریبی کابل و فرکانس آونگ جاذبه دقیق ماه را به دست آورده بود.
    برای کسی که ذهن سالمی داشته باشد و کمی مکانیک کلاسیک بلد باشد همین یک مدرک ۱۰۰۰ تا عکس و سند و تئوری توطئه را باطل میکند. ولی اکثر مردم چیزی را باور می کنند که دوست دارند.

    1. Hamed می گوید

      اکثر مردم از مکانیک کلاسیک سر در نمیآورند!

      و خرافات بین افراد تحصیل نکرده خیلی زیاد است

  4. حسین می گوید

    خیلی جالب ،
    روش هوشمندانه ای برای معرفی معماری جدید بوده !

  5. Omid می گوید

    سلام
    مرسی از زحماتی که برای ترجمه و تهیه مطالب میکشید.
    ممنون.

  6. emir می گوید

    متن گنگه، عکاس معلو نیست…
    اگه آلردین عکس گرفته، پس اولین کسی که روی ماه قدم گذاشته آرمسترانگ نبوده…

    1. ema می گوید

      “۴۵ سال پیش نیل آرمسترانگ، این عکس زیبا را آلدرین در حین پایین آمدنش از ماه‌نشین گرفت.”

      تو جمله بالا قبل از “آلدرین” ، یه “از” جا افتاده

  7. tireng می گوید

    واقعا جالب بوده. ممنون آقای مجیدی. جذاب ترین مطلبی که تو این ماه خوندم بوده

  8. مخاطب می گوید

    سفر به ماه آمریکایی ها یک خواب بود، و مشخص است که فیلمی بیش نبوده است. حالا انویدیا و هر چی دیگه بخوان اثبات کنند.

    1. ناشناس می گوید

      اونی که خوابه تویی، بودی و هستی و خواهی بود.

  9. رضا می گوید

    یادمه چندین سال پیش شکبه fox تحت عنوان
    Conspiracy Theory: Did We Land on the Moon
    یک مستند خوب ساخته بود و تمامی شبهات رو مطرح کرده بود.

  10. حميد می گوید

    عکس اول بازم نورانی تر و واضح تر هست

    1. Hamed می گوید

      سطح ماه بازتاب زیادی داره شاید متخصصین انویدیا خوب سطح رفلکتیو ماه رو شبیه سازی نکردند

  11. ناشناس می گوید

    برای کسایی که چنین واقعیت بسیار مهمی رو منکر میشن واقعا متاسفم.

  12. علي می گوید

    آقای مجیدی واقعا دسته بندی ها افراد رو جالب توضیح دادید.و همچنین دیگر مطالب.سپاس

  13. ل می گوید

    خیلی مطلب جالبی بود. من خودم با نرم افزار مکس و وی ری کار میکنم. دقیقا درک میکنم که اون منبع بازتاب آخری یعنی خود لباس عکاس چقدر میتونه در نتیجه کار تفاوت ایجاد کنه. واقعا به این میگن منطق. یک شبهه منطقی ایراد شد و یک پاسخ منطقی داده شد. حالا هزارتا دکتر گیاهی بیان بگن دروغ بوده چه اهمیتی داره

  14. فرهاد می گوید

    دکتر جان شما هم خیلی یه طرفه بررسی کردی و کلی عکس دیگه و فیلم اصلی رو اصلا بررسی نکردی …

    اولین کسی هم که گفت این مسئله دروغ بوده یه آمریکایی هست http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Kaysing

    بزرگترین سوال هم این هست که چرا دیگه به ماه نرفتن توی 50 سال …

    از نظر من هم توی سال 1969 فناوری لازم برای سفر به ماه نبوده … حتی شاید الانشم نباشه …

    من توهم توطئه ندارم خواهشا دوستان به من نتوپید.

    1. احسان می گوید

      این که اولین شکاک یه آمریکایی بوده چیزی رو اثبات نمیکنه.

      دلیل اینکه نه آمریکا نه هیچ کشور دیگه ای سعی نمیکنه انسان به ماه بفرسته هزینه سرسام آور اون هست، اگه اشتباه نکنم اون موقع 10 درصد بودجه آمریکا برای این پروژه در ناسا هزینه میشد! الان دیگه از مسابقه فضایی خبری نیست. یه سرچ کنین

      دقیقا فناوری طراحی یا ساخت کدوم تجهیزات منظورتون هست؟

      1. حسام می گوید

        کاملا مخالفم…
        1) الان پروژه های خیلی پر هزینه تر هم در حال انجام هست که برخی از آنها نظامی هستند. سفر به ماه یک پروژه علمی است و قابل برسی.
        2) الان بیشتر کارهای مهم فضایی به صورت چند ملیتی انجام میشوند. وقتی هزینه بین بیست کشور تقسیم شود، هزینه تمام شده برای هر کشور بسیار معتدل خواهد شد. لزومی هم ندارد کشورهای مشارکت کننده حتما مشارکت علمی کنند. پول بدهند و اسمشان آورده شود کافیست. (پاچه خار زیاد دارد آمریکا بحمدلله، مثل عربستان، ترکیه و…)
        3) پدیده ای وجود دارد به نام اسپانسر. ده تا اسپانسر گردن کلفت میتوانند تا 40 درصد همه هزینه ها را تقبل کنند در عوض پرچمی با نشان شرکتشان روی ماه نصب شود.
        4) پدیده دیگری وجود دارد به نام توریست. کسانی هستند که از پول خرج کردن روی زمین خسته شدند. یک توریست فضایی میتواند ده درصد کل هزینه را تقبل کند.

        ضمنا منظور از نبود فناوری لازم برای سفر به ماه در آن زمان که دوستمان “فرهاد” یاد آور شد، این موارد بود:
        1) عبور موجود زنده از ون آلن (یک بار رفت و یک بار برگشت) و قرار گرفتن موجود زنده در ماه در معرض تشعشعات مضر کیهانی برای مدت نسبتا طولانی و عدم آسیب به ایشان (جناب آرمسترانگ در سن 39 سالگی یه سفر رفتن ماه و چند تا عکس انداختند و برگشتند. سپس 43 سال زندگی کرده و 82 سال عمر با برکت داشتند). هنوز هم مسئولان و کارشناسان ناسا در گفتگوهای رسانه ای سوتی های وحشتناکی میدهند. مثلا آقای شینا مک دونالد در مصاحبه ای در سال 94 این طور گفت که “خروج انسان از مدار زمین در حال حاضر غیر ممکن است تا زمانی که انسان بتواند بر پرتوهای کیهانی غلبه کند این کار انجام نخواهد شد”، ایشان فراموش کرده بودند 25 سال قبل همزمان با جنگ ویتنام چند تا آپولو رفتند و برگشتند (!). همچنین فیلمهای عکاسی پس از تماس خیلی ناچیز با پرتوهای کیهانی از بین خواهند رفت. دوربین و فیلمهای استفاده شده هم ظاهرا کاملا معمولی بوده اند. هرچند حلقه اصلی فیلم گم شده (!) (!) (!)
        2) عدم وجود تکنولوژی خنک کردن هوای داخل لباس فضانورد در آفتاب 250 درجه ماه آن هم در خلاء. آن فرضیه خنک کردن با آب اصلا سندیت علمی ندارد چون برای چند دقیقه راهپیمایی در ماه، فضانوردان مجبورند حجم قابل توجهی آب با خود حمل کنند که با توجه به محدودیتهای وزنی آپولو، این کار ممکن نبود.
        3) معما: ماهنورد ناسا. الان عکسهای ماهنورد چینی ها وجود دارد و کلیه شواهد مانند رد چرخ، نور و… دقیقا همانیست که باید باشد. اما ماهنورد ناسا رد چرخ ندارد(!). همچنین شبهات بسیاری در مورد عکسهای آپولو وجود دارد. بسیاری از عکسها در قیاس با عکسهای 35 سال پیش تغییراتی کرده و ویرایش شدند. ناسا خیلی جدی از کشورهای موجود در باشگاه فضایی خواسته محلی غیر از محل فرود آپولو(ها) را برای فرود ماه نورد هایشان انتخاب کنند.

    2. علی می گوید

      مقالات آقای ناظمی که لینکش داده شده رو بخوانید، حتما قانع میشوید. یکی از مقالات پاسخ به سوال شماست.

    3. پدرام می گوید

      دوست عزیز اگر واقعا دنبال دونستن جقیقت هستی همین مقاله ی یوریا ناظمی که در این صفحه دکتر مجیدی بهش لینک داده رو مطالعه کن. جواب سئوال “چرا دیگه به ماه نرفتند..” و شبهات دیگه به روشنی داده شده.

    4. پژمان می گوید

      بویینگ ۷۴۷ اولین بار در سال ۱۹۶۷ ساخته شد و تا همین چند سال پیش بزرگترین هواپیمای مسافربری بود.

      هواپیمای SR 71 هم همون موقع ها ساخته شده. خیلی از رکورد هاش هنوز جابجا نشدن.

      پس اینکه کاری مدت طولانی تکرار نشده دلیل بر دروغ بودنش نیست. آمریکایی بودن طرف هم دلیل نمیشه.
      کسی هم کندی رو ترور کرد آمریکایی بود. پس باید بگیم حتما کندی برحق کشته شده؟!

      در ضمن ساختن یک بمب پلوتونیومی در سال ۱۹۴۵ خیلی مشکل تر از سفر به ماه در ۱۹۷۹ بوده. نکنه بمب ناکازاکی هم فیلمه؟

      بحث بر سر توهم توطئه نیست. بر سر روش تفکر و استدلاله.

      1. پژمان می گوید

        منظور ۱۹۶۹ بود نه ۱۹۷۹

      2. آرش می گوید

        دقیقا موافقم!
        کلا در جامعه ما و در طیف نوجوانانی که تازه در بحث ها قادرند شرکت کنند و خودی نشان بدهند کمتر از منطق می توان اثری یافت!
        اینان بیشتر به دنبال یافتن یک دیوانه هستند تا با مانور روی دوانگی اش خودی از خود نشان دهند.
        کلا مخالفت با هرچیزی شده “مد” و اثری از “بودن”!!!
        قدیمها گذشته و باید اینان را تحمل کرد که شاید مملکتی بهتر از ما ساختند!!

      3. sor می گوید

        درست یا غلط اصلا ربطی به رکورد ها یا توانستن یا نتوانستن نداره هر کار ممکنی که اتفاق نمیفته

    5. علی.ش می گوید

      این مطلب که چرا توی این 50 سال دیگه به ماه نرفتن دیگه خیلی عجیبه و نشون میده شما اصلا مطالعه ای نکردی این قضیه رو:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing#Manned_Moon_landings
      بعد از آپولو 11, پنج سفینه ی دیگه هم روی ماه فرود اومده و بعد از 6 بار ماموریت فرود روی ماه و مجموع 12 نفر, حتما هزینه ای که می برده ارزشش رو نداشته.

      در مورد فناوری هم اگر نبوده, احتمالا شما کلا سفر انسان به فضا رو منکر هستید!

      1. یلدا می گوید

        دوست غزیز، شما به جای بحث علمی درگیر واژه ها هستید؟ کل برنامه فرود ماه آپولو شامل آپولو یازده تا آپولو هفده است (به جز سیزده) که در بازه زمانی بسیار فشرده 1969 تا 1972انجام شد. بعد از پروژه سه ساله آپولو دیگر هیچ کس به ماه نرفته (بعد از 44 سال). منظور اینه که سفر به ماه فقط در اون بازه بوده و الان که کارهای فضایی چند ملیتی شدن و هزینه ها تقسیم میشن و علم جهش قابل ملاحظه ای کرده دیگه چنین سفرهایی انجام نشده.

    6. فریدون می گوید

      روش تکذیب موفقیت های بزرگ آنها به صرف اینکه آمریکایی هستند چیزی از قدرت آنها کم نمی کند ذره ای هم به توان ما اضافه نمی کند فقط باعث می شود که بجای تلاش برای موفقیت های علمی در مسابقه جهانی دچار بی تفاوتی بشویم ،ثمره اش اینکه ،ما وکره در یک زمان وارد صنعت خودروسازی شدیم ولی امروز آنها کجا هستند وما کجا! البته این یکی از دلایل عدیده است . ضمنا دوستان محترم توجه کنند حاجی در شرف ورشکستی است و ما پسر حاجی های محترم باید دستمان را از جیبمان بیرون آورده وشروع کنیم یه سخت وجدی تولید صنعت وثروت کردن برای پیشرفت.

  15. tbz می گوید

    به روباه گفتن شاهدت کیه، گفت: دمم
    اشتباه برداشت نکنید من بدبین نیستم و فکر نمی کنم توطئه ای در کار باشه ولی nVidia رو به عنوان اثبات این مطلب برای به یقین رسیدن قبول ندارم

  16. م. می گوید

    اونجای کار از نظر من ایراد داره که ما مخالفانمون رو با بر چسب هایی اینچنینی از میدون به در کنیم.

    نمی دونم خوشبختانه یا متاسفانه در این باره بحث و فحص زیادی شده و هر گروه به اصطلاح پنبه ی خودشون رو میزنن و گروه مقابل رو به طرق مختلف زیر سوال می برن. اخرین برگ برنده ایشان هم همین”توهم تئوری توطه” هست که هر کدام با مهارت و ترفند خاصی اونو مطرح میکنن و …

    چند وقت پیش یه مستندی می دیدم از اون اقایی بود که از 38 کیلومتری با چتر پریده بود پائین اونم تو قرن بیست و یک. فرایندی که چند سال طول کشید تا به نتیجه رسید. وقتی اون مستند و اون همه پیچیدگی در خصوص این کار به ظاهر ساده رو میدیدم ناخود اگاه یاد همین موضوع افتادم. که 45 سال پیش با اون سطح از دانش و تکنولوژی به ماه سفر کردن …

  17. امین می گوید

    با سلام وتشکر از مطلبتون. قبلا چیزهایی راجب شبهات فرود انسان بر سطح ماه رو خونده بودم. راستش زیاد هم برام مهم نبود و پیگیری نکرده بودم. امشب بعد از خوندن مطلب خوبتون به لینک ارجاعی 12 مقاله پوریا ناظمی سر زدم. قسمت مربوط به پرچم رو دیدم.
    http://www.khabaronline.ir/detail/342109/science/astronomy
    راستش الآن یه سوال جدید برام پیش اومده. قسمت آخر فیلم (دقیقه 2، ثانیه 35) وقتی فضانورد از کنار پرچم عبور میکنه پرچم تکون میخوره. با توجه به برخورد نکردن فرد با پرچم و همچنین نبود جو در ماه ،و یا حتی جو خیلی رقیق، هیچ توجیهی برای تکون خوردنش پیدا نکردم. اگر روی این مسئله هم نظر بدید و راهنمایی کنین ممنون میشم.

  18. پژمان می گوید

    دیوید گروز –کارمند پردازش تصویر کوانتچ. او تصویر آلدرین در حال پدیدار شدن از داخل کاوشگر را بررسی کرد و گفت که قادر است جاهای استفاده شده از نورافکن را تعیین کند. او با استفاده از فاصله کانونی لنز دوربین، و با استفاده از رهگیری پرتو، دریافت که نور افکن در فاصله بین ۲۴ تا ۳۶ سانتی‌متری سمت راست دوربین قرار دارد. این موضوع با میزان روشنایی بخشی از لباس فضایی آرمسترانگ منطبق است.

    این که منبع نور لباس آرمسترانگ یا در نزدیکی آن است دلیل کافی برای صحت عکس نیست و اتفاقا یکی از ابهامات موضوع می‌باشد

  19. ارشام می گوید

    اصلا حالا مهم نیست که واقعا رفتن ماه یا نه…این همه تکنولوژی به بشریت دادن. همین الانش از مریخ عکس فرستاده میشه!امروز هم ماهواره در مدار مریخ قرار گرفت! حتما ۲۰ سال دیگه میاین و میگین ، نه اون عکسای مریخ و مریخ نورد دروغ بود. از توهم زدن خسته نشدین خداییش؟

    1. امین می گوید

      ارشام، هیچ کس منکر پیشرفت امریکا و خدماتی که به بشر ارائه دادن نیست. اما این هیچ ربطی به توهم توطئه و اینکه به ماه رفتن یا نه نداره. جدای از افرادی که همیشه سعی دارن اونها رو بد جلوه بدن و یا برعکس؛ هرکسی آزاده نظر و عقیدش رو آزادانه بگه. مهم اینه که ظرفیت و منطقش رو داشته باشیم.
      .
      به هرحال منتظرم اگه کسی راجب تکون خوردن پرچم اطلاعاتی داره به ما هم کمک کنه.

      1. ماهان می گوید

        پرچم روی یک میله L(سروته در نظر بگیرید) شکل نصب شده تا در خلا روی ماه آویزان نشه و برافراشته باقی بمونه.در هنگام نصب پایه روی سطح ماه تکان هایی که دست فضانورد به پایه میداد موجب موج خوردن پرچم میشد که وقتی نصب تموم شد و باز آلدرین کنار رفت پرچم ثابت باقی موند و دیگه موج نخورد.احتمالا شبهه ایجاد شده به خاطر نقصی که میله افقی پایه پرچم داشت ایجاد شده.نقص میله این بود به علت کوتاه بودن یا کامل باز نشدن موجب ایجاد یک چین در میان پرچم شده بود.(پرده پنجره را در نظر بگیرید که جمع شده باشد.)هنگامی که باز الدرین برای بار دوم از مقابل پرچم رد میشه به دلیل وجود این چین یک خطای دید ایجاد میشود که انگار پرچم تکون میخوره.

  20. امیرعلی می گوید

    قبل از این هم که ان ویدیا کاری بکنه ما با همون ادعای ناسا قانع شدیم اما خودتان میدانید که چه شبهات زیادی و متنوعی وجود دارد که رفع نمی‌شود.

  21. امین می گوید

    عالی بود. فقط همین…

  22. Hamed می گوید

    در کنار این مطالب باید عرض کنم به زودی شاهد گیم های فوق العاده واقعی در پی سی ها به خاطر realtime global illumination در پلتفرم Maxwell خواهیم بود.

    رندر تصاویر با GI و path tracing تا قبل از این توسط سی پی یو ها انجام میشد و رندر هر فریم چند ساعت زمان میبرد . چندی پیش این کار توسط تکنولوژی CUDA توسط جی پی ئو ها بسیار شتاب گرفت ولی بازهم کاملا ریل تایم نبود.

    یکی از استفاده های اصلی این کارتهای گرافیک ساخت فیلمهای کامپیوتری به صورت زنده توسط بسیاری از کمپانی ها خواهد بود و این بسیار از متد به کار گرفته شده در فیلم Avatar بهینه تر است چون به جای یک رندر فارم یا ابر کامپیوتر یک رک ساده از کارتهای جدید گرافیک انویدیا این کار را بسیار سریع و اقتصادی انجام میدهد.

  23. ماهان می گوید

    خطاب به اونایی که این تئوری توطئه رو تایید میکنن

  24. rezaorg می گوید

    دکتر 2014 هم داره تموم میشه تاریخ پایین وبلاگ هنوز عوض نشده

  25. Farvahar homayoun ir می گوید

    به عرض دوستانیکه میگویند دروغ است برسانم که اگر پستهای قبلی چند ماه پیش مرا دیده باشم عکسی را ارائه کردم که یکی از مدار گرد های ماه در هنگام نقشه برداری از ماه با وضوح کامل از سایت بقایای این سفر تاریخی و رفتن انسان به ماه بعد از 40 سال گرفته است .آن دوستی که میگوید کامپیوتر نبود باید بگویم کامپیوتر های آن موقع بصورت PC یعنی کامپیوتر شخصی و لپ تاب در اختیار مردم نبود . و کامپیوتر های آن موقع بصورت (ماین فریم mainframe) در اختیار سازمانهای بزرگ دولتی و نظامی بود و حداقل بروید تاریخچه کامپیوتر را بخوانید http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87
    .ومن در سال 1349 یک دستگاه کامپیوتر ماین فریم را در غرفه و نمایشگاه ناسا دیدم و چگونگی سفر انسان به ماه و برنامه ریزی برای سفر سفاین به ماه را شاهد بودم
    علل انجام شدن سفر انسان به ماه بعد ازآپولو 17 این است که این سفر ها بسیار پر خطر و پر خرج است و حاوی دستارود های علمی نیست و اگر بخواهند مقداری خاک و سنگ از ماه بیاورند می توانند همانند روسها بتوسط مه نشین هایشان انجام دهند برای همین روسها از انجام آن پشیمان شدند و آمریکاییها هم آن را دیگر انجام ندادند و در حال حاضر دو باره سفر انسان به ماه مطرح شده چون بشر در حال حاضر قادر به ساخت پایگاه در ماه است و می تواند با حضور در ماه به تحقیقات و سفرهای بعدی به دیگر سیارات منظومه شمسی را از ماه راحت تر انجام دهد واین که در حال حاضر مسئله مالکیت بر روی ماه بتوسط قدرتهای بزرگ مطرح است و حتی چین هم بر روی ماه روبوت فرستاده
    اما در حال حاضر بشر بعلت خطر ناک بودن سفر های طولانی به سیارات منظومه شمسی مثلا زحل بعد از 9 سال و اندی قادر به فرستادن انسان نیست اما حالا روبوتهای بشر به تیتان مریخ و حتی به سمت پلوتون (افق های نو در حال رسیدن به پلوتن است)هم رفته اند و مانند ویجر هم از منظومه شمسی خارج شده اند و روبوتها بصورت ایمن و سیف می توانند کار های بسیار زیادی را در مدت طولانی و بسیار کم خرج تر از سفر انسان انجام دهند و آینده سفر های فضایی در دست روبوتها خواهد بود مانند کنجکاوی و روح و فرصت در مریخ و یا کاسینی در مدار زحل و فضا پیمای آزانس فضایی اروپا بر روی سیارک دنباله دار پی 67 و…
    من متاسفم که دوستانی بدون دلیل ومدرک اظهار نظر میکنند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5