دو عامل از عواملی که به قهرمانی آلمان در جام جهانی برزیل کمک کردند: کمپ اختصاصی در برزیل و تحلیل نرم‌افزاری جامع بازیکن‌ها و بازی‌ها

17

دو سال پیش زمانی که تیم ملی فوتبال آلمان، در مسابقات جام ملت‌های اروپا، در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب ایتالیا شد، این باخت تلخ باعث نشد که همه چیز به نداشتن بخت و اقبال و جفت و جور شدن توپ روی پاهای سوپرماریو (بالوتلی) نسبت داده شود.

گرچه برنامه‌ریزی‌های هدفدار از سال‌ها پیش توسط فدراسیون فوتبال ترتیب داده شده بود، اما حرکت تازه‌ای آغاز شد تا حتی فاکتور بداقبالی نتواند در جام جهانی پیش رو، جلوی موفقیت آلمانی‌ها را بگیرد.

در اینجا به دو مورد از کارهای جالبی اشاره می‌کنیم که نقش زیادی در پیروزی تیم ملی آلمان داشتند، دو موردی که کمتر رسانه‌ای شده‌اند.

7-19-2014 11-40-07 AM


 کمپ اختصاصی در قلب برزیل

در شرایطی که بسیاری از تیم‌های مهمان، هتل‌ها و محل‌های تمرین ناشناخته را چند هفته قبل از رفتن به برزیل انتخاب کرده بودند، آلمانی‌ها در حرکتی بی‌سابقه، با مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث یک کمپ، کمپ اختصاصی خود را در برزیل ساختند. این کمپ، کمپ باهیا نام گرفت.

7-19-2014 10-44-13 AM

کمپ باهیا، معماری هنری زیبایی داشت تا بیشترین رفاه و آسایش را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد و آنها و کادر مربی‌گری بتوانند به راحتی تمرین و بدن‌سازی کنند و بعد از هر بازی طاقت‌فرسا بیاسایند.

فدراسیون فوتبال انگلیس، به سادگی هتل Royal Tulip ریو را برای اقامت انتخاب کرده بود، اما آلمانی‌ها در کمال تعجب سراغ روستای سانتو آندره رفتند و با سیاست و نقشه در احداث کمپ مشارکت کردند و اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، همه کار ساخت کمپ را خودشان انجام دادند!

7-19-2014 10-44-33 AM

سانتو آندره با محل بازی‌های آلمانی‌ها، فاصله کمی داشت و از نظر آب و هوا هم شرایطش به آنها شبیه بود.

محل اقامت آلمانی‌ها تنها 45 دقیقه از فرودگاه پورتو سگورو فاصله داشت، بازیکنان از این فرودگاه با یک جت اختصاصی می‌توانستند تنها در عرض 2 ساعت به سه شهر محل برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی بروند.

کمپ آلمانی‌ها از 14 ساختمان دوطبقه تشکیل شده بود و در مجموع 65 اتاق داشت که برای اقامات بازیکنان و پرسنل کافی بود.

زمین تمرین و مرکز بدن‌سازی هم پیشبینی شده بود، شما باید این امکانات را در کنار منظره طبیعت و ساحل زیبا بگذارید تا ببینید، انتخاب آلمان‌ها چقدر خوب بود.

7-19-2014 10-45-00 AM

این کمپ، حتی یک مرکز رسانه‌ای داشت که ارتباط تیم ملی آلمان با رسانه‌ها را آسان و ضابطه‌مند می‌کرد.

پشتیبان‌های مالی تیم ملی آلمان، در مجموع 25 میلیون یورو برای ساخت کمپ هزینه کردند.

7-19-2014 10-45-28 AM

شاید لازم به توضیح نباشد که بگوییم امکانات اینترنتی و ارتباطی و ساختارهای آی تی مرکز از هر نظر مجهز بودند.

از نظر محیط زیستی سعی شد، به جای قطع کردن درخت‌ها، درخت‌ها با احتیاط از ریشه درآورده شوند و در محل جدید کاشته شوند، همچنین از مواد ساختمانی‌ای استفاده شد که در محل موجود بودند و از این طریق به اقتصاد محلی هم کمک شد.

جالب است که این کمپ تنها برای زمان جام جهانی ساخته نشد و طوری برنامه‌ریزی شد که بعد از ترک آلمان‌ها بتواند شغل‌های طولانی‌مدتی برای ساکنان محلی ایجاد کند. مثلا رستورانی که با دقت مواد مغذی لازم برای بازیکنان را فراهم می‌کرد، بعد از بازی‌ها هم سر پا خواهد بود و آشپزهایش می‌توانند سال‌ها از داشتن شغلی ثابت مطمئن باند.

سه راهبرد عمده برای ساختن این کمپ اینها بودند: سازگاری با محیط زیست، مقاومت و مناسب بودن برای توریست‌ها در آینده. این مورد آخری خیلی جالب است، گویا آلمانی‌ها دوست دارند بعد از بازگشت به کشورشان در برزیل میراثی ماندگار از خود به جا بگذارند.

7-19-2014 10-50-36 AM

7-19-2014 10-50-14 AM

7-19-2014 10-48-59 AM

7-19-2014 10-47-49 AM


 

اما مورد جالب دیگری که به قهرمانی آلمانی‌ها کمک کرد، استفاده از خدمات نرم‌افزاری شرکت SAP بود که مقر آن در والدورف آلمان است.

این شرکت که شاید نامش برای شما ناآشنا باشد، شرکت نرم‌افزاری بسیار بزرگی که در سراسر جهان بیش از 66 هزار کارمند دارد.

این شرکت برای تحلیل اطلاعات بازی‌ها نرم‌افزار جامعی ساخت به نام SAP Match Insights. این نرم‌افزار به حفظ آمادگی بازیکنان، آماده‌سازی آنها و اتخاذ تاکتیک‌های مناسب کمک می‌کند.

7-19-2014 11-40-24 AM

الیور بیرهوف بازیکن مشهور سابق آلمان که ما او را به خاطر گل طلایی‌اش که آلمان‌ها را در جام ملت‌ها اروپای 1996 به قهرمانی رساند، هیچ وقت از یاد نمی‌بریم، حالا مدیر تیم‌های ملی است، از این نرم‌افزار کاملا راضی است.

این نرم‌افزار جامع طوری نوشته شده است که اطلاعات آماری جالبی حتی در اختیار رسانه‌ها و مردم عادی قرار بدهد.

در زمان جام جهانی 2006، دروازه‌بان وقت آلمان‌های -ینس لمان- مجبور بود عادات پنالتی زدن بازیکنان تیم ملی آرژانتین را از روی کاغذ و خطوط دست‌نویس بخواند. اگر همین کاغذها و دستورالعمل‌های نبودند، شاید او نمی‌توانست جهت پنالتی کامبیاسو را را بداند و آلمان را به نیمه‌نهایی برساند.

اما حالا همه چیز پیشرفته شده و نرم‌افزار Match Insights را می‌شود روی یک تبلت اجرا کرد و دقایق کلیدی بازی را با آن مرور کرد.

جالب است که خود بازیکن‌ها هم می‌توانند شخصا از این نرم افزار استفاده کنند. الیور بیرهوف می‌گوید که پیش از این اگر می‌خواستند نقاط ضعف و قوت بازیکنی را به او گوشزد کنند باید در اتاق تحلیل، جلسه‌ای با او می‌گذاشتند، اما حالا خود بازیکن می‌تواند هر زمان که خواست، شخصا نقاط ضعف و قوتش را مرور کند.

7-19-2014 11-40-59 AM

به زودی چیزهای جانبی‌ای مثل روانشناسی و جنبه‌های پزشکی هم به نرم‌افزار Match Insights اضافه خواهد شد.

نرم‌افزار طوری طرح‌ریزی شده که برای جنبه‌های پژوهشی هم مناسب باشد و در آن بتوان اطلاعات پزشکی و سوابق تمرینی بازیکنان را ثبت کرد.

به علاوه با این نرم‌افزار می‌توان حریف‌ها و بازیکن‌های شاخص آنها را با دقت تحلیل کرد و مثلا دانست که آمار کریستیانو رونالدو به چه ترتیب است و او چقدر پاس می‌دهد یا به سمت دروازه می‌دود.

7-19-2014 11-40-37 AM

نمودارهای و شبیه‌سازی این نرم‌افزار کمک زیادی به بازیکنان و تیم مربی‌گری می‌کنند، این اطلاعات را بازیکنان می تواند روث صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند خود هم ببینند.

گفته می‌شود که زمان نگه داشتن توپ توسط هر بازیکن تیم ملی آلمان در سال 2010 به طور متوسط 3.4 ثانیه بود، اما حالا این زمان فقط 1.1 ثانیه است. این تفاوت معنادار تا حد زیادی به خاطر همین تحلیل‌های نرم‌افزاری است.

7-19-2014 11-41-11 AM

منابع: + و +و +و +


 

از نهم مرداد، لیگ برتر فوتبال ایران به راه می‌افتد و باید بگویم که انتظار ندارم که لیگ امسال تافته جدا بافته‌ای نسبت به دوره‌های قبلی باشد.

بنابراین انتظار داریم که باز همان حاشیه‌ها، هیاهوهای بسیار برای هیچ، زمین‌های محقر محل بازی و تمرین، بازیکنانی فاقد بعضی از مهارت‌های تکنیکی پایه در پست خود را ببینیم.

از تصور اینکه باز هم به خاطر علاقه به یکی دو تیم، باید همان بازی‌های کسل‌کننده را ببینیم، حس رخوت به من دست می‌دهد. تصور کنید همان دربی‌هایی را که در آنها سه چهار پاس پشت سر نمی‌توانیم ببینیم و یک سانتر و حرکت ایستگاهی برنامه‌ریزی شده را باید آرزو کنیم.

حاصل این لیگ که فرسایشی، بی‌هدف و بی‌روح است، می‌شود تیم ملی‌‌ای که باید به لطف بازیکنان ما در لیگ‌های خارجی و مقادیر زیادی دعا و القای حس غیرت و وطن‌دوستی هر 4 سال یک بار با کمی چاشنی خوش‌شانسی به جام جهانی برود و همیشه در مقاطعی کم بیاورد و حذف شود!

پیداست که برای نتیجه‌گیری و بازی زیبا، باید تیم‌هایی مثل تیم ملی آلمان یا اصلا همین تیم ملی والیبال خودمان را الگو قرار بدهیم. اما واقعا بعید به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه‌ها، بی‌نظمی‌ها، اقتصاد فوتبالی و دخالت‌هایی که در فوتبال ما می‌شود، الگوبرداری هوشمندانه در افق نزدیک ممکن شود.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
17 نظرات
  1. A.a می گوید

    متشکرم جناب دکتر مقاله بسیار جالبی بود
    جالب اینجاست که آلمانها قبل مقدماتی 2014 خودشون رو تو جام جهانی میدیدند و گل الیور بیرهوف هم اشاره کردین که به چک زد نوستالوژی بود، این نرم افزار قطعا در ویندوز استفاده میشه دیگه؟
    در رابطه با کمپ هم که محشره وقتی چنین زمین تمرینی باشه قطعا تیم موفق میشه البته از برنامه ریزی دقیق و حساب شده بوندسلیگا هم نمیشه گذشت
    دغدغه اصلی کیروش یه زمین چمن خوبه که اونم نداریم

  2. محمد می گوید

    واقعا حقشون بود
    خیلی سرسخت و منسجم بازی می‌کردند
    توی سال‌های گذشته هربار نوبت آلمان بوده و خواسته کاری کنه، ترکونده
    همین تکنولوژی توپ که برای وقتی خودش میزبان بود، بعد از ۲ سال تحقیق عرضه کرد

  3. حسین می گوید

    در هر جامی و توی هر رقابتی ، در آخر تکنولوژی ایه که برنده است .
    زنده باد علم !
    🙂

  4. مینو می گوید

    این برنامه ریزیها و زیرساختها رو مقایسه کنید با این حرف کیروش که گفته بود یکی از شروط اصلیم برای تمدید قرارداد داشتن یه زمین همواره که توپ توش تغییر جهت ناگهانی نداشته باشه!!

  5. Aydin می گوید

    ممنون بابت این مطلب

  6. ماژور می گوید

    والیبال موفق است چون هنوز پای پول های باد آورده و مدیران دولتی خاص در آن باز نشده است . کمی باید صبر کرد .

  7. طراحی وب سایت می گوید

    به نظر من الان در عرصه فوتبال این استراتژی های جدید جوابگو خواهد بود ولی متاسفانه خیلی از مربی ها به این نکته مهم دقتی ندارند.

  8. senaps می گوید

    راستش من عاشق تیم ملی المان هستم…
    میخواستم به عنوان یه طرفدار، جمله‌ی کلیشه‌ای که همیشه تو کل‌کل های فوتبالی به طرفدار های تیم های دیگه میگفتم رو بگم…
    المان قهرمانه چون تیمه!
    بر خلاف سایر تیم ها که به امید یک یا چند بازیکن اومده بودن و منتظر گرفتن فرصت شوت و یا پنالتی بودن، المان تیمی بود که به امید تیمش اومده بود…

    ما دیدیم که المان خیلی قشنگ در مقابل تیم های دونده مثل الجزایر بازی کرد… یعنی جایی که طرف با تمام قدرت می‌دوید و با تمام توان حمله میکرد، بازی رو مدیریت کرد تا خسته بشه و جایی که طرف با تمام توان حمله میکرد ولی نمی‌دوید( برزیل) به جور دیگه بازی کرد…

    برای همه چیز و همه حالت برنامه داشتن و تقریبا میشه فقط برای قهرمانی بودن…
    و اینکه در مقابل همه‌ی تیمها تقریبا ۱۰-۱۵ دقیقه اول ضعیف و ناهماهنگ بودن و تیم مقابل فرصت های وحشتناک گلزنی داشت، نشون میده کاملا با چیزی که روبرو میشدن اماده نبودن!! به قولی یه نرم‌افزار نمیتونست پیش‌بینی بکنه که برزیل از ثانیه صفر شروع میکنه با تمام بازیکناش حمله بکنه و دفاعش رو خالی بکنه… ولی خوب، قطعا این دو مورد هم کمک های زیادی کردن…

    باید دید این سیستم المان که قدرتمند هم بوده و باعث شده که ما المان دوست ها همیشه سرمون بالا باشه، تا کی ادامه داره..(امیدوارم مثل اسپانیا و ایتالیا نشیم بعد تو تورنومنت های بعدی! 🙂 )

  9. جواد می گوید

    دکتر جان این دو سه پاراگراف آخرت حرف دل من بود!!!

  10. شهاب الدین می گوید

    «باخت تلخ باعث نشد که همه چیز به نداشتن بخت و اقبال و جفت و جور شدن توپ روی پاهای سوپرماریو (بالوتلی) نسبت داده شود.» این جمله‌ی زیبایی بود.
    ما بازیکنانی داریم که خیلی بهتر از بازیکنان لیگ برتری هستند اما مشکل اینجاست که ساختار خرابه. خیلی خرابه. در این سیستم خوب‌ها راه به جایی نمی‌برند و ساختارشکن‌ها را سریع نابود می‌کنند. من ماه‌هاست که به آکادمی فوتبال می‌رم و در آن‌جا حرف‌های زیادی با بازیکنان و مربیان و باشگاه‌دارها و … زده‌ام. خوب زیاده اما ساختار خراب اجازه نمی‌ده خوب‌ها رو بشن. اگر این حرف‌ها را قبلاً بارها از زبان این و آن شنیده بودم، این‌بار از زبان بازیکنان برتر فوتبال و اشخاصی می‌شنوم که از خیلی چیزها آگاه هستند.

  11. یه نفر ... ! می گوید

    ینی اگه همین امکانات در اختیار تیم ملی ما بود قهرمان می شدیم ؟! 😐

  12. ابراهیم می گوید

    شرکت sap معتبرترین ارائه دهنده نرم افزارهای سازمانی (ERP) است به دلیل تحریم های اعمال شده تعداد معدودی از شرکت های ایرانی از آن استفاده میکنند

  13. حسین زلفی می گوید

    شاید علت موفقیت والیبال (که دیگه باهاش عادت کردیم برزیل رو پشت سر هم ببریم)‌ خصوصی بودن باشگاهاشه و داشتن امکاناتی که در هر جایی هست و برای بدست آوردنش نیاز به این در و اون در زدن ندارد
    و این که تمام بازیکناش با هم همکاری می کنند

  14. عليرضا می گوید

    اقتصاد فوتبال رو خوب اومدی.

  15. ساناز می گوید

    خیلی جالب بود

  16. سعید می گوید

    نکته جالبی بود تحلیل نرم افزاری .
    شاید دلیل به سختی افتادن آلمان در مقابل غنا و الجزایر را نیز بتوان همین جا تحلیل کرد : داده های کافی برای آنالیز نرم افزاری و پیش بینی بازی این دو تیم در دسترس نبوده .
    و لذا موفقیت آلمان در مقابل آنها چشم گیر نبود .

  17. کلید محافظ جان می گوید

    این برنامه ریزیها و زیرساختها رو مقایسه کنید با این حرف کیروش که گفته بود یکی از شروط اصلیم برای تمدید قرارداد داشتن یه زمین همواره که توپ توش تغییر جهت ناگهانی نداشته باشه!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5