آشنایی با هنر عکاسی یان آرتوس برتراند

7

امروز روز زمین است. اگر گوگل را امروز باز کرده باشید، متوجه تغییر لوگوی این سایت شده‌اید، گوگل همچنین سایتی به نام my beautiful earth درست کرده است و از کاربران خود خواسته است که عکس‌هایی از مناظر زمین، دریاها، آسمان و حیات وحش را به اشتراک بگذارند. این عکس‌های در پلاس با هشتگ #MyBeautifulEarth قابل مشاهده هستند.

4-22-2014 8-10-34 PM

زمین تنها سیاره مسکونی‌ای است که به آن دسترسی داریم. زمین همان قدر متعلق به ماست، که متعلق به گستره بی‌شمار موجودات و حتی عناصر بی‌جانش است، خرس‌های قطبی، پلانکتون‌ها، پلنگ مازندران، وال‌ها، کانی‌ها، اکوسیستم آب و البته آیندگان ما درست مثل ما حق دارند، از زمین زیبا برخوردار شوند.

ما حق نداریم، برای منافع مادی آنی، سیاست‌های تکانه‌ای یا مردم‌فریبی با اتخاذ تصمیمات نادرست حیات موجودات آن را به خطر بیندازیم و زمین را زشت کنیم.

حق نداریم در مقام یک مسافر میلیون‌های تکه پلاستیک را همیشه در طبیعت بکاریم و در مقام یک شرکت بزرگ با بسته‌بندی‌های کاغذی و پلاستیکی غیرضروری و استفاده از اجزای آلاینده، گجت‌های خطرناک برای محیط زیست، در دسترس کاربران خود قرار بدهیم.

ما باید زمین را دوست داشته باشیم و این دوست داشتن فقط با اشتراک عکس و لایک زدن عکس‌ها، ثابت نمی‌شود، بلکه با کارهای هر چند کوچک میلیون‌ها نفر از ما، با هوشیاری‌ها و ایستادگی‌ها و حساسیت‌هایمان حاصل می‌شود.


به بهانه روز زمین که در وبلاگستان فارسی کم‌رونق ما در غوغای اخبار دیگر فراموش شده است، صلاح دانستم در ادامه سری پست‌های عکاس‌های مشهور دنیا، این بار شما را با هنر عکاسی «یان آرتوس برتراند» آشنا که تخصص او در گرفتن عکس‌های هوایی زیبا از زمین است.

4-22-2014 8-20-06 PM

او متولد پاریس است و در دهه 1960 میلادی، مدیر حافظت از محیط زیست فرانسه شد. از سال 1979 مقیم کنیا شد و از همین زمان بود که به عکاسی هوایی روی آورد و در سال 1991، آژانس عکاسی هوایی را تأسیس کرد.

او در سال 2006 مفتخر به دریافت مدال لژیون دو نور به خاطر عکس‌های زیست محیطی‌اش شد.

نمی‌دانم آیا شما فیلم Home‌ را دیده‌اید یا نه. خوشبختانه این فیلم به رایگان در یوتیوب قرار داده شده است و شما می‌توانید این فیلم بسیاری زیبای یک و نیم ساعتی را با کیفیت خوب 720p از یوتیوب ببینید. متأسفانه ممکن است، شمار زیادی از شما دسترسی راحت به یوتیوب نداشته باشید، اما توصیه می‌کنم از طریق دیگری این فیلم را تهیه کنید و ببینید.

این عکاس دوست‌داشتنی تا به حال صدها هزار عکس هوایی از ده‌ها کشور دنیا تهیه کرده است و بیشتر از 3 میلیون نسخه از کتابش به فروش رسیده است.

برخلاف تصور شما، عکاسی هوایی به سادگی نشستن روی یک هواپیما و فشار دادن شاتر دوربین نیست، علاوه بر همه هنرهای یک عکاس، این کار سخت است و محتاج برنامه‌ریزی خیلی دقیقی هم است.

4-22-2014 8-21-39 PM

عکس‌های برتراند مثل کاغذهای ابر و باد می‌مانند، در بسیاری موارد ما نیاز داریم که توضیحات هر عکس را بخوانیم تا دریابیم که اصلا عکس از چه منظره‌ای گرفته شده است.

عکس‌های برتراند در وب‌سایت او به رایگان قابل دسترسی هستند. در کمال تأسف به نظر می‌رسد، ایران جزو کشورهایی نیست که برتراند، پرتره‌اش را گرفته باشد.

اگر می‌خواهید کاغذ دیواری‌های زیبا روی کامپیوتر خود داشته باشید، یک پیشنهاد خوب عکس‌هایی هوایی برتراند هستند.

توصیه دیگر من به شما تماشای سخنرانی ایشان در TED‌ است.

4-22-2014 8-23-24 PM

4-22-2014 8-23-04 PM

4-22-2014 8-22-12 PM

4-22-2014 8-18-52 PM

4-22-2014 8-17-04 PM

4-22-2014 8-16-46 PM

4-22-2014 8-16-30 PM

4-22-2014 8-16-08 PM

4-22-2014 8-15-47 PM

4-22-2014 8-15-28 PM

4-22-2014 8-14-24 PM

4-22-2014 8-14-06 PM

4-22-2014 8-13-48 PM

4-22-2014 8-12-43 PM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. ستار . م می گوید

    درود بر شما
    شاید گفت بهترین مستندی که دیدم همین “Home” است.
    تصاویر بسیار زیبایی داره.

  2. مجید می گوید

    فوق العاده

  3. Minoo می گوید

    فوق العاده بود عکسهاش

  4. معماری داخلی می گوید

    احسنت ب این عکاس
    فوق العادس

  5. امیرحسین می گوید

    سلام.واقعا عکاس حرفه ای هست ودرود بر شما که به این مسائل دقت می کنین.

  6. dvm می گوید

    ok

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.