چگونه می‌توان باتری موبایل را در کمتر از ۳۰ ثانیه شارژ کرد؟

11

StoreDot-proof-of-concept-30-second-charger-prototype

امروزه مصرف شارژ باتری در گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها تبدیل به یک مشکل اساسی شده است. یک الی چند ساعت طول می‌کشد تا گوشی موبایل شارژ شود و قبل از پایان روز باتری تمام شده است. حل کردن مشکل شارژ گوشی یکی از زمینه‌های فعال تحقیقاتی است که محققین را در سراسر جهان به چالش می‌کشد. تاکنون فناوری‌های مختلفی برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند که هنوز هیچ یک از آن‌ها به تولید انبوه نرسیده است. یکی از جالب‌ترین در این زمینه چند روز پیش توسط شرکت StoreDot به نمایش گذاشته شد.

در کنفرانس ThinkNext که توسط مایکروسافت در تل‌آویو برگزار شد، شرکت StoreDot فناوری شگفت‌انگیز خود را به نمایش گذاشت. در این نمایش یک گوشی Galaxy S3 به طور حیرت‌انگیزی در کمتر از ۳۰ ثانیه به طور کامل شارژ شد.

فیلم این نمایش را می‌توانید در این آدرس مشاهده نمایید.

storedot-590x330

در این مقاله می‌خواهیم نحوه‌ی عملکرد این فناوری را بررسی کنیم. اساس کار تکنولوژی StoreDot در یک پروژه‌ی تحقیقاتی بر روی بیماری آلزایمر به وجود آمد. محققان متوجه یک نوع پیوند مولکولی شدند که نورون‌ها را در مغز کوتاه کرده و باعث بیماری آلزایمر می‌شود. این نوع پیوند مولکولی خاصیت خازنی (ذخیره‌ی انرژی الکتریکی) بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. خاصیت خازنی به این معنی است که به وسیله‌ی قابلیتی به نام «حبس کردن شارژ» می‌توان الکترون‌ها را در یک مکان نگه داشت بدون اینکه به هم برسند و انرژی ذخیره‌شده در آن‌ها آزاد شود.

پروفسور Gil Rosenman که سرپرست محققان StoreDot است این‌گونه توضیح می‌دهد: با ترکیب دوتا از این مولکول‌ها یک کریستال به طول تنها ۲ نانومتر تشکیل می‌شود. از این کریستال‌ها NanoDot به وجود می‌آید که قلب فناوری شرکت ما است.

storedot-620x465

آن طور که گفته می‌شود NanoDot ها قابلیتی دارند که می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها صنعت‌های بسیار بزرگی مثل باتری‌سازی، ساخت نمایشگرهای LCD و LED، سنسور دوربین، و حافظه‌های الکترونیکی را دگرگون کرد.

هر باتری دو الکترود دارد. NanoDotها سوراخ‌های ریز روی سطح الکترودها را می‌پوشانند. با این کار سطح واکنش‌پذیر الکترودها زیاد شده و ظرفیت آن‌ها تا ده برابر افزایش می‌یابد. NanoDot باعث می‌شوند الکترودها نوعی عملکرد چندگانه پیدا کنند. الکترودها از طرفی انرژی الکتریکی را مانند یک خازن بسیار سریع ذخیره می‌کنند و از طرف دیگر این انرژی را به لیتیوم باتری می‌دهند.

در حقیقت برای باتری یک محل ذخیره‌ی موقت ایجاد می‌شود که انرژی مورد نیاز برای شارژ کامل باتری را در عرض چند ثانیه در خود ذخیره می‌کند سپس آن را به آرامی به لیتیوم باتری می‌دهد تا برای استفاده‌ی طولانی مدت ذخیره کند. مدیرعامل StoreDot می‌گوید این فناوری را می‌خواهند به جایی برسانند که لیتیوم به کلی از باتری حذف شود.

phone_2877437b

ورود NanoDot ها به باتری اثرات مثبت دیگری هم دارد. با اینکه NanoDot ها اثر قابل‌توجهی بر روی وزن و حجم باتری ندارند، با تغییراتی که در فرایند شیمیایی باتری ایجاد می‌کنند عمر مفید باتری را در درازمدت افزایش می‌دهند به صورتی که به جای صدها بار شارژ می‌توان باتری‌ها را هزاران بار شارژ کرد.

Doron Myersdorf که قبلاً مدیر بخش حافظه‌های SSD‌ در شرکت SanDisk بود و اکنون مدیرعامل شرکت StoreDot است می‌گوید برنامه‌ی شرکت، تمرکز بر استفاده از NanoDot در فناوری‌های مرتبط با تلفن‌های همراه هوشمند است. حافظه‌های سریع‌تر، سنسورهای کارامدتر برای دوربین‌ها، نمایشگرهای کم مصرف و انعطاف‌پذیر و باتری‌هایی که در چند ثانیه شارژ می‌شوند، از جمله نتایج ورود این تکنولوژی به گوشی‌های موبایل است.

NanoDot استفاده‌های دیگری هم دارد. از NanoDot می‌توان برای نمایش تصویر استفاده کرد و مواد سمی مثل کادمیوم را از نمایشگرهای امروزی حذف کرد. StoreDot هم اکنون نمایشگرهای مختلفی با استفاده از فناوری NanoDot از جمله یک نمایشگر برای iPhone ساخته است ولی این نمایشگرها هنوز کامل نیستند و نمی‌توانند یک طیف رنگی کامل را نمایش بدهند. طبق آنچه شرکت StoreDot اعلام کرده است، در آینده شاهد نمایشگرهای NanoDot خواهیم بود که هیچ ماده‌ی سمی ندارند و انعطاف‌پذیر نیز هستند.

این شرکت تاکنون چندین پتنت در زمینه‌ی فناوری‌هایی که اختراع کرده ثبت کرده است و با پشتیبانی Samsung آینده‌ی خوبی برای تکنولوژی‌های اختراع‌شده توسط آن پیش‌بینی می‌شود. Myersdorf می‌گوید محصولات این شرکت در سال ۲۰۱۵ برای ورود به بازارهای جهانی حاضر می‌شوند و در سال ۲۰۱۶ عموم مردم می‌توانند آن‌ها را بخرند. البته باید توجه داشته باشید یک باتری با فناوری نانو بسیار گران‌تر از باتری‌های معمولی امروزی خواهد بود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. حامد می گوید

    یه انتقاد بکنم؟
    من 1پزشک رو به صداقت میشناسم، وسط یه عالمه سایت که ادعا میکنن اخبار تِک و علمی منتشر میکنن، اینجا جایی هست که هیچ وقت حس نکردم دنبال اینه که به زور بازدید کننده هاش رو بالا ببره.

    اما راستش وقتی تیتر این مطلب رو دیدم تعجب کردم،
    تیتر منبع:
    StoreDot: Inside the nanotech that can charge your phone in 30 seconds
    و تیتر شما طوریه انگار باتری های کنونی موبایل رو هم میشه 30 ثانیه ای شارژ کرد! چیزی که من بلافاصله گولش رو خوردم و روش کلیک کردم.

    نکنید این کارو، معمولی نشید، مثه بقیه نشید.

    1. ماه بیگم می گوید

      موافقم

    2. علی می گوید

      من هم …

    3. PeaCe می گوید

      منم موافقم.

    4. عطا می گوید

      بنده هم با نظر شما موافقم.

    5. کمیل می گوید

      درسته

    6. دبلیو موبایل می گوید

      دقیقا این تیتر جالبی نبود

  2. چتر عدالت می گوید

    جالب بود

  3. A.a می گوید

    در اینصورت در چند سال آینده عالی میشه

  4. امیرحسین می گوید

    سلام.امیدوارم هر چه سریعتر رونمایی و استفاده بشه.

  5. محمد می گوید

    به نظر من حتی با این فناوری 2 ساعت طول خواهد کشید تا باتری شما شارژ شود….چرا؟؟؟

    خوب جواب سوال آسون هس
    سرعت شارژ شدن رو ده برابر افزایش دادن….ظرفیت باتری رو ده برابر افزایش میدن و حتی قدرت سخت افزار گوشی ها ده برابر میشه….
    نتیجه نهایی اینه که شما گوشی با ده برابر عملکرد قوی تر رو در دست میگیرید ولی شارژ شدن و مصرف باتری از نظر زمانی فرق نمیکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5