بنچ‌مارک‌های تراشه A7 آی‌فون

19

خیلی‌ها فکر می‌کنند که نقطه قوت اپل در شرایط حاضر بیشتر کیفیت طراحی ساختار فیزیکی و غنای بازار اپلیکیشن آن است و دست‌کم از نظر اعداد خام سخت‌افزاری، اپل دیگر قدرت سابق را ندارد و این گوشی‌های اندرویدی هستند که مثلا دیگر رتنیای صفحه نمایش آی‌فون را کم‌رنگ کرده‌اند.

09-21-2013 11-48-42 AM

اما پنچ‌مارک‌های انجام شده توسط سایت gizmodo در مورد تراشه A7 آی‌فون، چیزهای جالبی را به ما نشان می‌دهند:

نخست توانایی این چیپ را با Geekbench 3.0 می‌سنجیم، با این برنامه می‌شود اندازه‌گیری‌های متنوعی مثل سرعت فشرده‌سازی JPG و خارج کردن فایل‌ها را از حالت فشرده انجام داد تا قدرت چیپ‌ها با هم مقایسه شوند.

09-21-2013 11-49-04 AM

در اینچا امتیاز پردازنده A7 بی‌نظیر است و نه دو پردازنده متفاوت سری‌های مختلف گلسی اس 4 و نه اچ تی سی وان یا نکسوس 4، حریف آی‌فون نمی‌شوند:

حالا با نرم‌افزار GFXBench، می‌آییم و از نظر گرافیکی آی‌فون را به چالش می‌کشیم، می‌بینیم که «فریم ریت»ای که این آی‌فون تحت فشار ارائه می‌دهد بسیار بالاتر از موتو ایکس، نکسوس 4 و گلکسی اس 4 است.

09-21-2013 11-49-25 AM

فریم ریت 37 آی‌فون 5S بی‌نظیر است، تفقریبا دو برابر فریم ریت آی‌فون 4!

و حقایقی در مورد هسته‌ها، فرکانس پردازش و عمر باطری

پردازنده A7 دو هسته‌ای است و معماری ARM  دارد و فرکانس پردازشی‌اش روی 1.3 گیگاهرتز تنظیم شده است و فقط یک گیگ رم دارد. اما رقبای اپل از پردازنده‌های 4 هسته‌ای اسنپ‌دارگون 600 استفاده می‌کنند و فرکانس پردازشی بعضی از آنها مانند اچ تی سی وان 1.7 گیگاهرتز است، همه آنها هم 2 گیگ رم دارند.

09-21-2013 11-49-45 AM

حالا اگر اعداد خام را با بنچ‌مارک‌های برتر آی‌فون مقایسه کنیم و اگر منتظر بمانیم تا در آینده بقیه هم بنج‌مارک‌های مستقل خود را انجام بدهند، به این نتیجه می‌رسیم که اعدادی مثل تعداد هسته و سرعت پردازش، در دنیای امروز خیلی اوقات اعدادی برای فریفتن مشتری‌ها هستند یا به صورت دقیق‌تر فقط قسمتی از حقیقت هستند و نه همه آن! البته در اینجا باید حتما به این نکته اشاره کنم که مقایسه سایت گیزمودو، تا حدی منصافنه نیست، بسیار بهتر می‌برود که مثلا ما آی‌فون را با گوشی ال جی G2 یا Xperia Z Ultra وارد مسابقه می‌کردیم تا با گوشی‌هایی که شش ماه از زمان ورودشان گذشته است، آیا وقتی چند ماه بعد گلکسی اس 5 وارد بازار شود، منصفانه است که پرفورمانس آن را با آی‌فون 5س مقایسه کنیم؟ شش ماه در دنیای فناوری، زمان کمی نیست! پس به نظر من تنها ارزش این پنج‌مارک نکاتی است که در بخش انتهایی پست به آنها اشاره می‌کنیم:

درست به همین دلیل است که افزایش هسته‌ها را نباید با سریع‌تر شدن پردازنده اشتباه گرفت و نباید خیلی کودکانه فکر کرد که پزدازنده 4 هسته‌ای، 2 برابر پردازنده 2 هسته‌ای پرفورمانس خواهد داشت.

در شرایط حاضر فناوری‌های خوبی برای برای بهره‌گیری از معماری 4 هسته‌ای به صورت بهینه در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد، البته اگر Bay Trail اینتل را نادیده بگیریم.

توجه بیش از حد به فرکانس پردازش هم به همین صورت است، یک فرکانس پردازشی بالاتر به معنی داشتن یک تراشه کاراتر نیست، علاوه بر اینکه معماری تراشه را باید در نظر گرفت، باید توجه داشت افزودن فرکانس پردازشی مساوی است با بالا رفتن ولتاژ مصرفی و مصرف برق هم با توان دوم ولتاژ متناسب است.

پس وقتی گوشی‌ها رونمایی می‌شوند و انبوهی از اعداد و ارقام در مورد تراشه‌های آنها منتشر می‌شوند، چیز مهم این است که شرکت سازنده معماری تراشه، سرعت فرکانس پردازش و باتری گوشی را متناسب  با هم ساخته باشد.

وقتی اپل پردازنده A6 را ساخت، تولید تراشه‌های متناسب با کارهای خود را شخصا شروع شکرد. با A7 اپل به این کار ادامه داد.

اما از سوی دیگر هم اپل، هنگام رونمایی آی‌فون 5S، مانور زیادی روی 64 بیتی بودن A7 انجام داد که باید بگویم، به خودی خود تا زمانی که اپل به تولید گوشی‌ها را رم بیشتر از 4 گیگ ریو بیاورد، هیچ ارزش خاصی ندارد و عملکرد پردازنده را بیشتر نمی‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
19 نظرات
  1. بهداد می گوید

    سلام،

    فکر می‌کنم بهتر بود قبل از ترجمه این مطلب، کامنت‌های این مطلب در سایت گیزمودو رو هم می‌خواندید و در نوشتارتون ترجیحا بهش اشاره می‌کردید، برای مثال این کامنت:

    Impressive. But does it actually feel any faster than any of those phones. As An “Androidian” I had to stop looking at benchmarks because it really drives you crazy after a while. Put an HTC One side by side with a 5s and see if the 5s actually feels faster. Thats what me and most people want to know. And if you’re playing a numbers game then you should also consider that every one of those phone except for the Moto X are cranking out insane resolution compared the the 5s. I mean its only fair if it’s an Apples to Apples comparison, amirite? Apples… to… Appl… nevermind.

    The iphone5 has 1136×640 resolution which means its drawing 727,040 pixels

    The other phones use 1920×1080 resolution which is cranking out 2,073,600 pixels. So in theory it makes sense that the iPhone wouldn’t have to work that hard to beat these phones since it’s missing 1346560 pixels. Following me?

    I bet if you were to scale to the resolution of any Snapdragon600 phone down to the iphones I bet the fight would be neck and neck. Which is kind of what we’re seeing with the MotoX, although the MotoX is using the older S4 architecture.

    نوشته شده توسط کاربر Anthony-dotcom

    1. آرش می گوید

      در مورد resolution بگم
      اونم فقط یه بازی با اعداده
      وقتی چشم انسان بیشتر از 300 ppi رو نمی بینه
      حالا می خوات 320 باشه یا 450 یا بیشتر

      1. مهدی می گوید

        resolution و ppi دو مورد کاملا متفاوت هستند و مستقیما ارتباطی به هم ندارند.
        resolution اون تعداد نقاطی هست که سخت افزار و پردازنده های تلفن میسازن و در اختیار نمایش دهنده قرار میدن.
        ppi که شما بهش اشاره کردید توانائی نمایشگر در ایجاد خروجی بصری از این نقاط رو نشون میده ، در واقع چگالی نقاطی که نمایشگر میتونه نمایش بده.
        resolution بالاتر یعنی پردازش بیشتر.
        ppi بالاتر یعنی صفحه نمایش بهتر.

  2. فرشاد می گوید

    البته که این مقایسه غیرمنصفانه و سلیقه‌ای انجام شده! باید LG G2 هم در مقایسه لحاظ میشد!

    “…افزودن فرکانس پردازشی مساوی است با بالا رفتن ولتاژ مصرفی و…”
    نمیدونم منبع این جمله کجاست. اما بالا رفتن فرکانس کلاک نیازی به ولتاژ زیادتر نداره. فقط مقدار متوسط جریان رو افزایش میده –که البته لزوماً رابطه خطی با فرکانس نداره!–. و در نهایت توان مصرفی چیپ موردنظر به نسبت مجذور متوسط جریان افزایش پیدا میکنه.

  3. بهروز می گوید

    از بحث رزولوشن متفاوت صفحه های نمایش آیفون و گوشیهای اندروییدی فول اچ دی که بگذریم باز هم به نظر نتایج بنچمارکها مخصوصا GFXBench کاملا غلط می آید. من خودم نکسوس 4 دارم و تا حالا تو هیچ بنچمارکی ندیده بودم امتیازش از گلکسی اس 4 و اچ تی سی وان بهتر بشه. اتفاقا نکسوس 4 (احتمالا به دلایل نرم افزاری) تو همه بنچمارکها امتیاز پایینی می گیره حتی نسبت به همزادش اپتیموس جی.
    به نظر من حتی برای مقایسه گوشیهای با یک سیستم عامل هم نمی توان نتایج بنچمارک رو زیاد جدی گرفت شاید فقط نتایج اونها برای مقایسه گوشیهای ساخت یک شرکت و با سیستم عامل یکسان قابل قبول باشه.
    البته نمی خوام بگم آیفون 5S ضعیفتر از گوشیهای اندروییدی است شاید هم قویتر باشه و شاید هم صرفا از لحاظ نرم افزاری بهینه تر باشه. به هر حال تا اطلاع دقیقی از معماری پردازنده های این گوشیها نداشته باشیم نمیشه اظهار نظر دقیقی کرد که آیا تعداد هسته ها، کلاک پردازنده، 64 بیتی بودن پردازنده، چیپهای گرافیکی مختلف یا حافظه رم بیشتر کدومشون تاثیر مهمتری دارند.

  4. hamid می گوید

    بدون حضور LG G2 این مقایسه به درد نمیخوره

  5. رسول می گوید

    البته باید عرض کنم که پردازنده ی 64 بیت فقط برای رم بیشتر از 4 گیگ نیست.
    پردازش سریعتر و بدون درنگ تصاویر دوربین در هنگام عکس برداری و فیلم برداری مخصوصن فیلم برداری با 120 فریم در ثانیه، فوکوس سریع و تغیر فوکوس، شناخت رنگها و بالانس سریع اون توی تصویر برداری، رندر کردن تصاویر و فیلم های گرفته شده و صدها قابلیت دیگه که با پردازنده های 64 بیتی خیلی خیلی سریعتر و بهینه تر از پردازنده های 32 بیتی قادر به انجام اون هستند.

    البته این ها همیشه در پس پرده اتفاق میافته و بهبود ها در حد صدم ثانیه است یا نهایتن بهبود مصرف باتری که برای ما کاربرای عادی – اند یوزر ملموس نیست.

    من همیشه اپل رو به استفاده ی بهینه از منابع محدود ستایش می کنم. کاری که شرکت های دیگه، به هر دلیلی، از انجامش عاجز هستن و دست به بالابردن فرکانس، اضافه کردن رم، رزولوشن بالاتر، باتری بزرگتر، صفحه نمایش خیلی بزرگ و … می زنند.

    البته همیشه این رقابت ها به نفع من و شماست. این تمام چیزی بود که به ذهن من می رسید. نظر شما در این مورد چیه؟

    1. فرشاد می گوید

      البته با سی پی یو های ۶۴بیتی A7 ای که ساسونگ برای اپل میسازه! 😉

      1. رسول می گوید

        عزیزم طراحی با ساخت خیلی فرق داره!
        مثل رمان نویس و تایپیست.
        رمان نویس یک رمان پرفروش می نویسه و یک تایپیست اونو تایپ می کنه! همیشه اسم رمان نویس و رمانش تو خاطره ها می مونه و نقل مجالسه. تایپیست واسه کاری که می کنه حقوق می گیره و تمام.

        -البته من قصد جسارت ندارم. و خودم رو یک مصرف کننده می دونم که حق انتخاب بهترین ها رو داره. خدا رو چه دیدی، اگر روزی شرکت دیگه ای محصول مطابق با سلیقه ی من ساخت، من اون محصول رو به جای اپل بخرم.

        و مهمتر از همه ی اینها اینکه:
        چون غرض آمد هنر پوشیده شد – صد حجاب از دل به سوی دیده شد.

  6. کیان می گوید

    iPhone رو میشه فقط با iPhone های قبلی مقایسه کرد. که بهبود مناسبی داشته. اما پلتفرم متفاوت مقایسه مستقیم با اعداد رو بی معنی میکنه.

    تنها راه مقایسه کروس پلتفرم، مقایسه تجربه کاربری هست.
    اینکه ببینید یکی برای کاربرد های یکسان گوشی برای کاربر چه برتری هایی در مقابل بقیه داره.

    رووون بودن رابط کاربری، نداشتن لگ، سرعت بازکردن برنامه ها، مصرف باتطری، راحتی استفاده، کاربر پذییر بودن رابط کاربری و …

    اینطور مقایسه میتونه برای کاربر مفید باشه. در غیر این صورت گفتن اینکه گوشی من در گیک بنچمارک امتیاز بالاتری گرفته و یک حس برتری کاملا کاذب ایجاد کنه، واقعا غیر منطقی و بی خاصیت هست.

    موافق نیستید؟

  7. امید می گوید

    یک سئوال کمی بی ربط.

    من می خوام یک 5s بگیرم ولی در مورد ظرفیت حافظه شک دارم. از اونجائی که اختلاف قیمتش زیاده می خواستم مطمئن بشم که کدوم ظرفیت برای من مناسب تره. نیازها و کاربری های من از این قرارند:

    – عکاسی با کیفیت بالا. در هر بار عکاسی که برام پیش بیاد ممکنه حدود 300 الی 400 عکس بگیرم.
    – اهل گیم نیستم
    – موسیقی بیش از 2 یا 3 گیگ ذخیره نمی کنم و معمولاً از رادیو استفاده می کنم
    – به نصب اپلیکیشن های متفاوت علاقه دارم و اونها رو امتحان می کنم که بتونم ازشون برای کارهام استفاده کنم ولی بعداً فقط خوب هاشو نگه میدارم و اضافی ها رو پاک می کنم
    – اهل نگه داری اطلاعات به صورت Local نیستم. چون همیشه می ترسم از دست برن و معمولاً همۀ اطلاعاتم رو روی فضاهای ابری نگه میدارم و فقط اون بخشی رو که به طور روزمره باهاش کار دارم رو روی دستگاه نگه می دارم
    – ممکنه روی دستگام یک یا دو فیلم نگه دارم برای تماشا ولی همیشه بعد از تماشا پاک می کنم.

    با این توضیحات چه ظرفیت حافظه ای رو به من پیشنهاد می کنید؟

    با تشکر

    1. رسول می گوید

      اگر عکس ها و ویدئو هاتو رو ابر نگه میداری، پس همون 16 کفاف کارتو میده.

      1. امید می گوید

        ممنون رسول.
        فقط اینکه خیلی مایلم بدونم هر عکس 5s حدوداً چند مگابایته.
        البته می دونم که تصاویر تیره و روشن حجم های متفاوت دارن ولی من به دنبال یک تخمین حدودی هستم.

        1. رسول می گوید

          دوست من
          معمولن عکسها از یک مگ و هفتصد شروع میشه، تا نهایتا به 3 مگ میرسه. مهمتر از همه، اینقدر نرم افزار واسه عکاسی و فیلم برداری هست که شما می تونی بعد از عکاسی، سر فرصت بشینی همشون رو کامپرس کنی در حد 30 تا 70 درصد! بعد ذخیره کنی توی کمرا رول و بعد هم یا روی آی کلاود و هر سرویس ابری دیگه ای.

          1. امید می گوید

            رسول جان از راهنمائیت خیلی ممنونم. مفید بود.

  8. . می گوید

    من با i9500 توی geekbench حداقل ۲۷۰۰میارم چطوری اینجا زده ۲۰۰۰؟

  9. فرهاد می گوید

    “افزودن فرکانس پردازشی مساوی است با بالا رفتن ولتاژ مصرفی” غلط است و دانستن آن هم در حد دانش فیزیک دبیرستانی است و نه دانشگاهی. حدس میزنم پارامتر دیگری مورد نظر نویسنده بوده.

  10. alireza می گوید

    سلام
    آقای مجیدی لطفاً کلمات انگلیسی رو حتی الامکان با تلفظ صحیح بنویسید که در اذهان عموم کاربران و خوانندگان به درستی ثبت بشن.
    بعداً تغییر دادن تلفظ غلط بسیار بسیار مشکل خواهد شد.

    مثلا کلمه ی پرفورمانس! تلفظش پرفُرمِنس هست که البته ر در فُر بسیار ناواضح تلفظ میشه مثل Later، Bird و …

    میدونم نظرم رو منتشر نمی کنید، برای اطلاع خودتون متذکر شدم.

    موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.