پرونده‌ای برای درونگرایی

14

در «یک پزشک»، بیشتر دوست دارم چیزهایی بنویسم که عملا به کار خوانندگانم بیاید. همیشه موقع دست بردن به کیبورد، وقتی تازه می‌خواهم سوژه‌ای را بنویسم، در همان آغاز کرد، کاربری را تصور می‌کنم که پستی را خوانده و آخر سر این سؤال را می‌پرسد: «خب، کی چی؟!»

همین عبارت «خب، که چی»، در انتخاب سوژه‌های خیلی به من کمک می‌کند، پرواضح است که به خاطر محدودیت وقت، بعضی وقت‌ها، فرصتی پیش نمی‌یاید که من مطابق تمایل ذاتی و به سبک خودم بنویسم، اما گاهی هم هر طور شده، شرایط برای نوشتن، مهیا می‌شود.

امروز می‌خواهم در مورد یک ویژگی شخصیتی بنویسم که دست‌کم در یک سوم خوانندگان این سطور به درجات مختلف وجود دارد و کمابیش به خاطر همین ویژگی بارها مورد تبعیض پنهان قرار گرفته‌اند!

امروز در قالب چند پست، می‌خواهم در مورد درونگرایی بنویسم. حالا ممکن است بپرسید، چرا درونگرایی؟!

ما تا پیش از آنکه اینترنتی هم باشد، به صورت کلی با مفهوم درونگرایی یا برونگرایی آشنا بودیم، اما با توسعه اینترنت، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی، درونگرایی مفهوم تازه‌ای یافته است.

شماری از افرادی که وب‌گردی زیادی در اینترنت دارند و میزان کاربری‌شان در دنیای آنلاین زیاد است، آنهایی که گیک هستند و کلا کسانی که دنیای آفلاین را به آنلاین ترجیح می‌دهند، متهم به درونگرایی می‌شوند.

اینکه می‌گویم «متهم»، لابد در ذهن شما یک بار «منفی» را تداعی می‌کند. آیا تا حالا فکر کرده‌اید که اصولا درونگرایی چیست؟ یک آدم درونگرا چه تفاوت‌هایی با یک آدم برونگرا دارد و اصولا آیا درونگرایی یک صفت منفی است یا نه؟

08-30-2013 02-14-10 AM

آیا مغز آدم‌های برونگرا و درونگرا با هم متفاوت است؟ آیا یک آدم درونگرا را می‌توان برونگرا کرد؟

همان طور که در ابتدای پست گفتم، اینترنت (البته به گمان من) تعریف درونگرایی را تغییر داده است، یعنی ما درونگراهایی داریم که گرچه از حضور و فعالیت زیاد در دنیای آنلاین گریزان هستند، اما در دنیای آنلاین، حضوری مؤثر دارند و مدام در شبکه‌های اجتماهی توییت‌ها و فیدهای آنها دیده می‌شود. البته درونگراهایی هم داریم که در دنیای آنلاین هم بی سر و صدا هستند.

من حس می‌کنم که داشتن یک تصور و دانش پایه از درونگرایی و برونگرایی، برای ما خیی ضروری باشد، چرا که:

– آدم‌هایی را در نظر آورید که سال‌ها، به صورتی تحقیرکننده به آنها برچسب درونگرا زده می‌شود، آنها شاید آدم‌های موفقی هم باشند، اما گاهی هم خودشان اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند و از خود می‌پرسند که چه شد که درونگرا شدم و آیا درونگرایی واقعا صفت بد یا محدودکننده است؟

– می‌شود انتظار داشت که در عالم اینترنت و شاید در میان خوانندگان این سطور، نسبت به متن جامعه، آدم‌های درونگرای بیشتری را بشود، پیدا کرد، بنابراین، باید برای آگاهی این دسته کاری کرد.

با توجه به اینها تصمیم گرفتم تا در قالب 4 پست و یک پرونده، به صورت مشروح در این مورد بنویسم، ساعتی دیگر نخستین پست این پرونده منتشر خواهد شد.

این پرونده را تقدیم می‌کنم به همه خوانندگان درونگرای دوست‌داشتنی «یک پزشک»!

 08-30-2013 02-13-04 AM

بقیه پست‌های پرونده درونگرایی:

درونگراها در مقابل برونگراها – درونگرایی و برونگرایی از دید نوروساینس

۱۰ درونگرای مشهور و موفق

قدرت درونگراها: سخنرانی سوزان کین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. مهرداد می گوید

    به نظرتون جای آفلاین و آنلاین در جمله زیر نباید تغییر کنه؟
    “یعنی ما درونگراهایی داریم که گرچه از حضور و فعالیت زیاد در دنیای آنلاین گریزان هستند، اما در دنیای آفلاین، حضوری مؤثر دارند و مدام در شبکه‌های اجتماهی توییت‌ها و فیدهای آنها دیده می‌شود.”

  2. حسین می گوید

    ممنون دکتر واقعا این نوع مطالب یک پزشک رو میپسندم و دوست دارم.
    لطفا باز هم سری پست های “پزشکی به زبان ساده” رو ادامه بدید.

  3. بشیر می گوید

    جناب مجیدی پست بسیار جالبی بود. فقط جای لغات “آنلاین” و “آفلاین” به نظر می رسید که در چند جا عوض شده بود که کمی خواننده را گیج می کند. مثلا:
    “…گرچه از حضور و فعالیت زیاد در دنیای| آنلاین| گریزان هستند، اما در دنیای |آفلاین| حضوری مؤثر دارند و مدام در شبکه‌های اجتماهی توییت‌ها و فیدهای آنها دیده می‌شود.”!

  4. سعید می گوید

    موضوع بسیار جالبی است. من خودم هم درون گرا هستم. در خلوت بودن و کتاب خوندن رو بیشتر از هر چیزی دوست دارم. اما اطرافیان همیشه به من خرده می گیرن که چرا اینقدر گوشه نشینی. کاش توی جامعه جا بیوفته که درونگراها هم نرمالند.

  5. فرهاد می گوید

    چقدر عالی

  6. فرشاد می گوید

    همین الان، بقیه پست‌ها رو نخونده، میدونم درونگرا هستم 😐

  7. azade می گوید

    به عنوان یه درونگرا پستتون خیلی برام جالب بود. حس همدردیش خیلی بالا بود!

  8. mojtaba می گوید

    من از طرف مردم شریف درونگرا که در این سیاره زندگی می کنند از شما متشکرم.

  9. Mehdi می گوید

    پیشنهاد میکنم دوستان تست MBTA رو بزنند که افراد رو از نظر 4 ویژگی (هر کدام دو حالت) به 16 گروه تقسیم میکند. یکی از اینها همین مسئله درونگرایی یا برونگرایی است.
    حالا هر فردی بسته به اینکه در چه گروه شخصیتی قرار بگیرد میتواند خصوصیات خود را بهتر بشناسد و بداند برای ارتباط راحت تر با هر کدام از سایر گروه های شخصیتی چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کند.

  10. آرش می گوید

    ممنون!

  11. رامین مومنی می گوید

    واقعا ممنونم .
    خیلی خوشحالم که همچین رونده ای توی این روزای من ! منتشر شد .
    واقعا خسته نباشید .

  12. Dove می گوید

    به نظرم درونگرایی زیاد ادم و اذیت می کنه ! بسیار ممنون از زحمتهایی که برای پستها کشیدین .

  13. سمیرا می گوید

    من بیشتر وقتا تو خودم هستم . کمتر با دیگران حرف می زنم ولی به وقتش هم میگم و می خندم. وقتی ساکتم و تو خودممم یا دارم به چیزی فکر می کنم دیگرا بهم میگن افسرده ایی.. اینقدر از این کلمه بدم میاد که میره رو اعصابم!
    از طرفی هم یه هفت هشتایی هم دوست دارم با همشون هم خوبم و با چندتاشون هم صمیمی و جالب هم اینکه اونا هم گاهی وقتا بهم میگند افسردهای!!!!!!!!!!!!
    موندم با این قشر آدما چکار کنم؟

  14. bahare می گوید

    سلام
    منم دقیقا مشکل سمیرا رو دارم
    کم حرفم خیلی زیاد
    همه ازم شاکین
    دوست دارم تو خودم باشم
    تنهایی رو ترجیح میدم
    اما شنونده ی خوبیم
    دوس دارم اروم باشم و اگه چیزی قابل لذت بردنه ازش لذت ببرم
    یا اگه چیزی اذیتم میکنه تو خودم نگهش میدارم و با خودم کلنجار میرم
    اصلا خیلی خیلی ازین ویژگی ها دارم
    اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5