چه کسی نخستین بار Control-Alt-Delete را گرفت؟!

4

اگر یک کاربر پی‌سی هستید، حتما دفعات زیادی از Control-Alt-Delete استفاده کرده‌اید، گرفتن این دکمه‌های کیبورد با هم باعث می‌شود که سیستم شما که به حالت «فریز» شده رفته، از این حالت دربیاید و نیازی به خاموش و روشن کردن سیستم نباشد، اما چه کسی نخستین بار به این فکر افتاد و از این دکمه‌ها استفاده کرد؟ تاریخچه این کار چیست؟

دوید جی بردلی، مهندسی نرم‌‌افزاری است که پشت این کار است. بردلی در سال 1949 به دنیا آمد و در سال‌های 1972 و 1975 لیسانس و دکترای خود را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه Purdue در ایندیانا گرفت.

بعد از آن شروع به همکاری با IBM نمود، در IBM او نخست روی فناوری پیشرفته سیستم‌های Series/1 کار می‌کرد، در سال 1978، او سیستم ورودی-خروجی را برای دیتامستر شماره 23 این شرکت توسعه داد.

در سال 1980، او یکی از 12 مهندس گروه مشهوری شد که روی تولید نخستین کامپیوتر شخصی IBM  کار می‌کردند. کاری که به او محول شده بود نوشتن بیوس سیستم بود، کار او موفق بود و به مهندسی ارشد رسید.

سال 1981، سال حساسی برای IBM بود، در آن زمان اپل و RadioShack پی‌سی‌های خود را وارد بازار کرده بودند و IBM در نظر داشت که در یک پروژه با  نام رمز «اکرون»، پی‌سی خود را تولید کند، چنین کاری نیازمند صرف سه تا پنج سال بود، اما آنها تحت فشار بودند که یک ساله کار را به سرانجام برسانند.

در سال 1981، اعضای گروه بردلی، به دنبال راهی بودند تا با استفاده از آن، در زمان فریز شدن سیستم، بدون اینکه نیازی به خاموش و روشن کردن یک کامپیوتر باشد، بتوان آن را بوت مجدد یا ری‌بوت کرد.

در آن زمان بردلی، کدی نوشت که با گرفتن همزمان دکمه‌های Control-Alt-Delete این کار را می‌کرد، البته او این روش را تنها برای برنامه‌نویس‌ها مهیا کرده بود و هیچ نیتی نداشت که بعدا کاربران عادی هم برای رفع مشکل به آن پناه ببرند.

07-13-2013 06-16-56 PM

علت انتخاب این سه کلید هم این بود که این سه، در صفحه کلید دور از هم هستند و هیچگاه پیش نمی‌آید که کسی تصادفی این سه کلید را به هم فشار بدهد.

از این ایده که تنها بعد از چند دقیقه به ذهن بردلی رسیده بود، استقبال زیادی شد، بعدها مایکروسافت هم این ایده را در سیستم عامل ویندوز اقتباس کرد، حتی در سیستم عامل‌های امروزی هم می‌توان از Control-Alt-Delete استفاده کرد و با آن Task Manager را احضار کرد.

07-13-2013 06-18-20 PM

نخستین پی‌سی IBM که حتی خوشبین‌ها هم تصور نمی‌کردند بیشتر از 250 هزار دستگاه از آن به فروش برسد، فروشی میلیونی پیدا کرد. پی‌سی آنها یک جعبه خاکستری در زیر یک مانیتوری بود که هنگام کار خطوط سبز رنگی روی آن دیده می‌شد.

07-13-2013 06-26-51 PM

پردازشگر این پی‌سی 4.77 کیلوهرتزی و حافظه آن 16 کیلوبایت بود و یک داریور برای گذاشتن فلاپی داشت، قیمت آن در آن زمان 1656 دلار بود که معادل 4 هزار دلار امروز می‌شود.

4 ماه بعد از عرضه این پی‌سی بود که مجله تایم، پی‌سی  را شخصیت برتر سال انتخاب کرد.

07-13-2013 06-26-24 PM

بردلی بعد از انجام انبوهی از پروژه‌ها سرانجام در سال 2004، بازنشسته شد ولی در حال حاضر بیشترین چیزی که او را مشهور کرده، همین Control-Alt-Delete است.

البته او در جریان همایشی به مناسبت 20 سالگی پی‌سی IBM که بیل گیتس هم در آن حضور داشت، حرف جالبی گفت:

«من Control-Alt-Delete را اختراع کرده‌ام، اما بیل بود که مشهورش کرد

07-13-2013 06-18-36 PM

رونامه‌نگارها زمانی به گرفتن Control-Alt-Delete، «سلام سه‌انگشته» لقب داده بودند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    خیلی دلم میخواد این پست عالی رو +1 کنم، ولی الان 15 دقیقست که تو قسمت Like/Share سایتتون Reload Frame میزنم ولی کار نمیکنه!
    کاش میشد Ctrl+Alt+Del کسایی که تو SSL سرویس‌های گوگل اختلال ایجاد میکنن رو گرفت!

  2. محسن می گوید

    دمش گرم
    ctrl+shift+escape وقتی داخل محیط ویندوز باشی خیلی دوس داشتنی تره ولی وقتی هنوز نیومدی تو دیگه کار خودشه :دی

  3. کمیل می گوید

    خیلی جالب بود
    ممنون از زحماتتون

  4. فرزاد می گوید

    سرعت پی سی اولیه 4.77 مگاهرتز بود نه کیلو هرتز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.