اسپری بزن و بپوش!

7

چند سال پیش رسانه‌ها خبر عجیب و غریبی منتشر کردند:

محققان در حال کار روی یک اسپری هستند که محتوی الیاف مایع است، بنابراین وقتی روی بدنتان اسپری کنید، مایع خشک می‌شود و شبیه یک لباس تن شما می‌شود که قالب تنتان است!

خبر در حد داستان‌های علمی -تخیلی بود. اما این فناوری ظرف چند سال اخیر پیشرفت کرده است و کاربردهای بیشتری هم برای آن پیدا شده است، مثلا در هنر، محصولات مصرفی و یا حفاظت از محیط زیست!

شرکتی که پیشگام تحقیق روی این فناوری است، «فابریکان» نام دارد. دکتر مانل تورس، مؤسس این شرکت است، او یک شیمی‌دان بود که مدت‌هاست بیشتر کار کار طراحی لباس می‌کند تا تحقیقات شیمی.

ایده این کار و این شرکت وقتی به ذهن او رسید که در عروسی دوستش شرکت کرده بود، در آنجا دید که بعضی از شرکت‌کننده‌ها هنگام شوخی و خنده، از اسپری خاصی استفاده می‌کنند  که در دهه 1990 میلادی مرسوم بود، این اسپری وقتی به سمت کسی افشانه شود، به شکل طناب‌های ظریفی می‌آید که روی تن اشخاص را می‌گیرد.

06-13-2013 11-32-43 PM

دکتر تورس این ایده را پی گرفت و حاصلش تولید اسپری‌هایی بود که با آنها می‌توان لباس‌های فوری تولید کرد، این لباس‌ها را می‌توان از تن خارج کرد و حتی شست!

ممکن است تصور کنید که عملا این ایده کاربرد زیادی به غیر از صنایع مد و زیبایی نخواهد داشت، اما این طور نیست، از محصول این شرکت در کارخانه‌ها و صنایع پوشاک، پزشکی، هنر و حمل و نقل استقبال شده است.

06-13-2013 11-46-15 PM

برای نمونه یک هنرمند به نام آرون اکسلرود، می‌گوید که این اسپری‌های در حکم یک استودیوی متحرک هستند و او دیگر مجبور نیست که رنگ و پلاستیک و پارچه با خود این طرف و ان طرف ببرد.

اما کاربرد جالب دیگر این اسپری‌های در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها، چرا که با آنها می‌توان خیلی سریع روی زخم‌های را پوشاند و پانسمان کرد، حتی می‌توان در بیماران دچار شکستگی استخوان‌ها از آن به منزله یک قالب محافظ هم استفاده کرد. شاید روزی این اسپری‌های وارد جعبه کمک‌های اولیه شوند!

با کمک فناوری نانو می‌توان کاربردهای دیگری به این اسپری‌های اضافه کرد، مثلا خیلی راحت برچسب نیکوتین یا واکسن را روی بدن اسپری کرد. حتی می‌توان برای محافظت از پوست در مقابل اشعای ماورای بنفش یا پشه‌ها، رساندن داروها و مکمل‌های ویتامینی هم از اسپری حاوی آنها استفاده کرد. اسپری‌های مقاوم در مقابل آتش هم می‌توانند به کمک آتش‌نشان‌ها و افراد محاصره شده در آتش بیایند.

06-13-2013 11-45-44 PM

در حال حاضر، فابریکان در حال کار روی اسپری‌هایی است که در صنایع خودرو در ساخت صندلی‌های سرنشین‌ها کاربرد دارند، اسپری دیگری هم برای تمیز کردن سطوح از لکه‌های روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    استفاده از این اسپری بعنوان لباس، احتمالاً به مقادیر زیادی استروئید هم نیاز خواهد داشت 😀

  2. نیما می گوید

    آره
    در موردش قبلا توی چند تا سایت خونده بودم
    خیلی جالبه

  3. احسان می گوید

    سلام
    یاد ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی افتادم. تو اون فیلم هم با اسپری کفش درست می کرد ولی دیگه نمی تونست از پاش بیرون بیاره

  4. دارکوب می گوید

    به عنوان باند هم میشه استفاده کرد!!!

  5. ستاره درخشان می گوید

    سلام.
    چه جالب!!!

  6. محمد می گوید

    حالا اگه یکی پشمولک بود این لباس با تنش یکی میشه

  7. پرهام می گوید

    منم هم قبلا درباره این محصول شنیده بودم ولی فکر کردم یک ایده ایی هست که دیگه روش کار نمیشه ولی اینجور که معلومه داره پیشرفت میکنه.واقعا تو امداد بدرد میخوره و خیال من و کسایی که تو امداد هستن رو راحت میکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5