پریسم: آن‌چه که باید درباره رسوایی پایش اینترنت در آمریکا بدانید

8

 اخبار مربوط به جاسوسی دولت آمریکا در اطلاعات خصوصی شهروندان در فضای مجازی شوک بزرگی را به کل جامعه IT‌ وارد کرده است. این اخبار در مرحله نخست توسط واشینگتن پست و گاردین منتشر شده، و در اندک زمانی به تیتر اصلی تمام رسانه‌های خبری تبدیل شدند. اما هجوم ناگهانی این اخبار و حجم عظیم آن‌ها باعث شده است که بسیاری از جزییات آن بی‌خبر مانده یا درباره برخی مطالب تردید داشته باشند.

prism

در وب فارسی نیز گرچه سایت‌های خبری به این موضوع اشاره کردند، اما مطلب مفصل و جامعی درباره این حادثه منتشر نشده است. به همین دلیل احتمالا در قالب چند پست به تفصیل درباره این حادثه صحبت خواهیم کرد. در اولین قدم و برای آشنایی بیشتر، در این پست با ترجمه مطلبی که در The Next Web منتشر شده است، اطلاعات پایه‌ای در این زمینه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مبانی

1- پریسم نام سری برنامه گردآوری داده‌ای است که از دل لایحه محافظت از آمریکا (Protect America Act) بیرون آمده است. این لایحه در سال 2007 توسط کنگره آمریکا تصویب شد و امکان شنود و استراق سمع مکالمات اتباع بیگانه با یکدیگر (احتمالا چه در داخل آمریکا و چه از داخل آمریکا به خارج آن) را بدون نیاز به دستور قضایی برای دولت فراهم می‌آورد.

protect-america-act

2- این برنامه قرار بود به عنوان یک ابزار ضد تروریستی مورد استفاده قرار بگیرد که به مقامات دولتی ایالات متحده اجازه می‌داد به داده‌ها و اطلاعات متعلق به مظنونانی دسترسی پیدا کنند که از دید دولت می‌توانستند خطری برای ایالات متحده محسوب شوند.

3- مقامات دولتی اخیرا مجموعه‌ای از «حقایق» را درباره این برنامه منتشر کرده‌اند. در این سند اشاره شده است که کنگره در جریان روند کار این برنامه بوده است. همچنین در این سند آمده است که پریسم «یک برنامه جمع‌آوری داده یا داده‌کاوی مخفی نبوده است. پریسم یک سیستم کامپیوتری دولتی است که کار دولت در جمع‌آوری قانونی اطلاعات مربوط به اتباع بیگانه را از طریق فراهم‌اورندگان خدمات ارتباطی الکترونیک [نظیر ایمیل و چت] آن هم زیر نظر دادگاه، ساده می‌کرده است.

 گزارش‌های اولیه

1- هم واشینگتن پست و هم گاردین در مرحله نخست ادعا کردند که NSA [آژانس امنیت ملی آمریکا سرنام National Security Agency] برای پایش داده‌ها به سیستم‌های متعلق به ۹ شرکت اینترنتی دسترسی مستقیم داشته است. آن‌طور که در یک نامه محرمانه شرح وظایف مربوط به این پروژه آمده است، این اطلاعات برای «برنامه‌ریزی موثر، جهت‌دهی و اداره سیستم پایش و تشخیص فعالیت‌های نارکوتروریسم غیرقانونی» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. لازم به ذکر است که در سند منتشر شده‌ای که پیشتر به آن اشاره کردیم دسترسی مستقیم انکار نشده است، در عوض آمده است که «دولت ایالات متحده به صورت یک‌جانبه فقط اطلاعات را از سرورهای فراهم‌کنندگان خدمات ارتباطی الکترونیک آمریکا کسب نمی‌کرده است.»

NSA

۲- فهرست شرکت‌هایی که داده‌ها از آن‌ها جمع‌آوری می‌شده است شامل مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیس‌بوک، پال‌تاک، یوتوب، اسکایپ، AOL و اپل بوده است. البته گزارش شده است که سرویس‌هایی نظیر دراپ‌باکس هم قرار بوده به این فهرست اضافه شوند.

۳- مناقشات در اصل بر سر این موضوع شکل گرفتند که آیا شرکت‌های مورد بحث به صورت مخفیانه در پایش داده‌ها مشارکت کرده‌اند و آیا پریسم شهروندان ایالات متحده را نیز به صورت غیرقانونی (بدون دستور قضایی) مورد جاسوسی قرار می‌داده است یا خیر.

PrismAndTechCompanies

۴- گاردین ادعا کرده است که شیوه به کار رفته برای پایش ترافیک اطلاعات، امکان جمع‌آوری داده‌های اتباع آمریکا را هم فراهم می‌کرده است.

۵- واشینگتن پست نگاه ریزبینانه‌تری به این موضوع داشته و در نهایت به این نتیجه رسیده است که جمع‌آوری‌کنندگان این داده‌ها «حداقل 51 درصد مطمئن بوده‌اند» که داده‌ها به اتباع بیگانه تعلق دارد. چنین نتیجه‌گیری به این معنی است که ممکن است حجم قابل‌توجهی از داده‌های اطلاعات شهروندان ایالات متحده نیز به صورت تصادفی جمع‌آوری شود. اما از این موضوع در راهنماهای آموزشی NSA صرف‌نظر شده و آمده است «چیزی نیست که مایه نگرانی شود».

6- واشینگتن پست اعلام کرده است که این اطلاعات توسط یک «افسر اطلاعاتی مسئول» افشا شده است، چرا که او فکر می‌کرده این کار آژانس با این کار «به شدت به حریم خصوصی افراد تجاوز می‌کند». این منبع ناشناس افزوده بود: «آن‌ها تقریبا می‌توانند شکل‌گیری ایده‌های‌تان را درست در هنگام تایپ آن‌ها ببینند.»

تکذیب‌ها

1- تمام شرکت‌هایی که در گزارش اولیه به آن‌ها اشاره شده بود، مشارکت در چنین برنامه‌ای را تکذیب کردند. بعد از این تکذیب‌ها واشینگتن پست از ادعای اولیه خود مبنی بر این‌که شرکت‌ها «آگاهانه» در پروژه جمع‌آوری داده پریسم مشارکت داشته‌اند عقب‌نشینی کرد.

2- نامه‌ای که از سوی جیمز آر کلپر (James R. Clapper) مدیر سازمان اطلاعات ملی (National Intelligence) منتشر شد، ادعا شده بود که مطالب منتشر شده در گاردین و واشینگتن پست هر دو شامل «اشتباهات متعددی» است. کلپر کلا موضوع جاسوسی پریسم در داده‌های اتباع آمریکا را رد کرد اما درباره سایر جزییاتی که اعتقاد داشت نادرست هستند چیزی نگفت.

3- لری پیج مدیرعامل گوگل کمی بعدتر در پستی با عنوان «What the . . .?» که در بلاگ رسمی گوگل منتشر شد، دوباره مشارکت در پریسم را رد کرده و خواستار شفافیت بیشتری در تعامل دولت و شرکت‌های حوزه فناوری شد.

۴- مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک هم قاطعانه مشارکت در پریسم را رد کرده و گزارش‌های منتشر شده درباره آن را «ظالمانه و ناراحت‌کننده» خواند. او هم‌چنین گفته است: «که فیس‌بوک هیچ‌گاه مانند ورایزون درخواست یا حکم قانونی برای جمع‌آوری متادیتا در حجم زیاد را از سوی هیچ آژانس دولتی دریافت نکرده است. و اگر چنین درخواستی را دریافت می‌کردیم، با شدت با آن برخورد می‌کردیم. ما تا دیروز چیزی درباره پریسم نشنیده بودیم.»

PrismAndFacebook

پیشرفت‌های بعدی

۱- یکی از مقاله‌‌های بعدی گاردین ادعا کرده بود که آژانس اطلاعات بریتانیا GCHQ نیز به داده‌های پریسم دسترسی داشته است. این گزارش براساس اسنادی تنظیم شده بود که به دست روزنامه گاردین افتاده بود و نشان می‌داد GCHQ از ژوئن 2010 می‌توانسته به سیستم پریسم دسترسی پیدا کند. این مدارک هم‌چنین نشان می‌داد که آژانس اطلاعاتی بریتانیا در سال گذشته با استفاده از این داده‌ها 197 گزارش اطلاعاتی را تنظیم کرده است.

2- باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در نطقی وجود پریسم را تایید کرد و ادعا کرد که این برنامه «به شهروندان ایالات متحده و کسانی که در آن‌جا سکونت دارند ارتباطی نداشته است.» او افزوده بود: «دلایلی برای محرمانه بودن این پروژه‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد تفکری شکل گرفته که هر برنامه محرمانه و سری را با دلیل یا بدون دلیل مشکوک می‌داند. اما واقعیت این است که در تاریخ مدرن ما برنامه‌های متنوع زیادی هستند که به عنوان پروژه‌های محرمانه طبقه‌بندی می‌شوند.»

3- رویترز به منابعی اشاره کرد که می‌گفتند برنامه پریسم همان‌طور که در گزارش‌های اولیه آمده است یک حمله تروریستی را در سیستم متروی نیویورک خنثی کرده است. هرچند به ادعای BuzzFeed گزارش‌های مردمی حاکی از این بوده است که این عملیات، یک عملیات پلیسی معمولی بوده است که یک برنامه حمله را در سال 2009 خنثی کرده است.

4- اسلایدی که به تازگی فاش شده است تاکید می‌کند که پریسم امکان دسترسی مستقیم به سرورهای برخی از شرکت‌های اینترنتی را فراهم می‌کرده است. این موضوع در حالی آشکار شد که بسیاری از این شرکت‌ها دسترسی مستقیم دولت به سرورهای‌شان را رد کرده بودند. به نظر می‌رسد این مساله به تناقضی غیرقابل حل تبدیل شده است و شاید مشکل به مفهوم و معنای دسترسی مستقیم بازگردد!

آیا پریسم چندان که به نظر می‌رسید مهم نیست؟

1- ۲۴ ساعت بعد از انتشار این خبر، مجموعه جدیدی از گزارش‌ها منتشر شدند که به تفصیل بیشتری نشان می‌دادند که سرویس‌های امنیتی آمریکا و شرکت‌های اینترنتی بزرگ چگونه با هم کار می‌کنند. نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود، همان شرکت‌هایی که در گزارش گاردین از آن‌ها نام برده شده بود با دولت آمریکا بر سر نحوه به اشتراک‌گذاری اطلاعات مذاکره کرده‌اند. اما در همین گزارش هم آمده بود که شرکت‌های مورد بحث «تمایز آشکاری را میان فراهم کردن دسترسی کامل به سرورهای‌شان برای دولت در جهت جمع‌آوری اطلاعات کاربران و ارایه داده‌های خاص برمبنای حکم‌های مجزای قضایی قایل شده‌اند.»

۲- در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «حداقل در دو مورد (گوگل و فیس‌بوک) یکی از نقشه‌های مورد بحث ایجاد پورتال‌هایی مجزا و امن در بعضی موارد حتی روی سرورهای شرکت بوده است. این اتاق‌ها درواقع نمونه دیجیتال اتاق‌های امن فیزیکی هستند که مدت‌هاست برای نگهداری اسناد سری از آن‌ها استفاده می‌شود. به گفته افرادی که در این مذاکرات شرکت داشته‌اند، دولت از طریق این اتاق‌های امن آنلاین تقاضای دریافت داده‌ای خاص را مطرح کرده، شرکت‌ها آن داده‌ها را جمع‌آوری کرده و در اتاق قرار می‌دادند و دولت آن‌ها را از آن‌جا برمی‌داشت.»

3- اما گوگل دوباره تکذیبیه‌ای را منتشر کرده است که این بار به گزارش نیویورک تایمز مبنی بر شیوه اشتراک داده شبه دراپ‌باکس مربوط می‌شود. در این سند ادعا شده است که چنین قراردادی هرگز وجود نداشته است.

۴- در همین حال CNET از قول یک منبع اطلاعاتی نقل می‌کند که: «مساله شبیه چیزی که در مقالات نمایشی گاردین و واشینگتن پست آمده نیست. هیچ کدام از آن‌ها صحت ندارد! مساله تنها روالی قانونی و فرمالیته است که شرکت‌ها موظف به رعایت آن هستند.» منبع دیگری هم می‌افزاید: «شما نمی‌توانید فهرست تمام کسانی که در پاکستان عبارت X را جست‌وجو کرده‌اند را به دست بیاورید . . . درخواست هنوز باید جزییات بیشتری داشته باشد.»

افشا کننده اسرار خود را معرفی می‌کند

۱- گاردین مصاحبه‌ای مفصل با ادوارد اسنودن (Edward Snowden) را منتشر می‌کند که یکی از همکاران سابق CIA در حوزه فناوری بوده است.

۲- اسنودن که ۲۹ سال سن دارد، اکنون در هنگ‌کنگ به سر می‌برد و در حال تماشای پخش شدن خبری که افشا کرده در سراسر جهان است. البته او نگران احتمال ردگیری و تعقیب خودش نیز هست. او به صورت خاص هنگ‌کنگ را انتخاب کرده است، چرا که اعتقاد دارد که دولت این کشور مدافع آزادی بیان است و به احتمال دربرابر درخواست آمریکا برای مسترد کردنش مقاومت خواهد کرد.

edward-snowden

3- او می‌گوید که به دنبال شهرت نبوده است، اما نمی‌توانسته ناشناس بماند. او به گاردین گفته است: «هیچ قصدی برای پنهان کردن هویت‌ام ندارم چرا که معتقدم کار اشتباهی نکرده‌ام.»

4- او درباره انگیزه‌اش می‌گوید: «من می‌خواهم تمام آن (زندگی راحت پیشین) را قربانی کنم چرا که اگر به دولت ایالات متحده اجازه می‌دادم حریم شخصی، آزادی اینترنت و آزادی‌های فردی مردم دنیا را با این ماشین عظیم نظارتی که به صورت سری در حال ساخت بود، نابود کند وجدانم مرا راحت نمی‌گذاشت.»

5- اطلاعات بیشتر درباره اسنودن را می‌توانید از این‌جا کسب کنید.

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    اینجاست که تئوری توطعه وجود سازمانی شبیه به فراماسونری عینیت پیدا میکنه!
    تمام شرکت هایی که همکاریشون رو تکذیب کردند دروغ گفتند! اگه قدرت مقاومت داشتند الان اصلاً وجود نداشتند! گوگل‌گلس هم ابزار کارآمدی واسه تهیه اطلاعات مستند واسه پریسم هست.
    البته اگه خوشبین باشیم اینو نباید نادیده بگیریم که دولت آمریکا طبق ادعای خودش این اطلاعات رو برای خنثی کردن حمله‌های تروریستی نیاز داره. پس در اینصورت واسه ما کاربران بی‌آزار اینترنت نباید جای نگرانی باشه!

  2. asd می گوید

    سریال person of interest داره حقیقت پیدا میکنه!
    در مورد این سریاله و شباهتش به پریسم هم میشه مطلبی نوشت
    با تشکر

    1. secret می گوید

      بر اساس یک حقیقتی بود که person of interest ساخته میشه .
      نه اینکه داره حقیقت پیدا میکنه !
      پروژه های جاسوسی از این دست زیادن مثل echelon
      لطفا به سریال 24 توجه داشته باشید که سراسر سریال همین جاسوسی ها و هک کردن هاست

  3. secret می گوید

    واقعا جای تعجب داره که اینقدر دیر در این مورد در یک پزشک میخونیم اونم توسط نویسنده میهمان !!

    1. داشاکل می گوید

      به نظر من جای تعجب داره که وسط این همه سایتهای مزخرف، کپی کار و content farm یه سایت با مطالبی که واقعا نوشته میشن مثل یک پزشک وجود داره.

  4. شیما می گوید

    مرسی بابت منسجم کردن اخبار
    پست مفیدی بود.
    به نظر من، اینا همه ش بازیه! یعنی اونا خودشون می خواستند که این پروژه ی سری، به هر دلیلی (قدرت نمایی، پرت کردن حواس مردم از یه مورد مهم تر و …) افشا بشه.

    راستی تصاویر شکست نور منشور ها مشکل علمی دارند!!
    “هر چه طول موج کمتر باشه، نور بیشتر می شکنه. یعنی نور بنفش، بیشتر از نور قرمز می شکنه” اما اون تصاویر برعکس اند!

  5. پیامک و اس ام اس نوند می گوید

    مطلب عالی و کاملی بود، چند هفته است که پستای خوب تون خیلی بیشتر شده

  6. داشاکل می گوید

    تشکر و احترام بابت این همه کیفیت و این همه کار. چطور میشه زحمات شما رو جبران کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5