مستندهای نامزدهای اسکار امسال

8

نویسنده مهمان: یوسف اسفندیاری: 5 مستندی که امسال نامزد اسکار در بخش مستندهای بلند شده‌اند، هر کدام به خوبی قدرت فیلم مستند را نشان می‌دهند. یکی از آنها باعث تغییر قانونی در پنتاگون شد و دیگری می‌تواند احتمالا باعث تغییر برخی از سیاست‌های اسرائیل نسبت به فلسطین شود، مستند دیگر هم توانسته است بعد از 40 سال خواننده‌ای فراموش‌شده را دوباره احیا کند.

در ادامه مطلبی خلاصه و مفید، برای راهنمایی مستند های ذکر شده است.

1- پنج دوربین شکسته –  5 Broken Cameras

یکی از کارگردان‌های فیلم، اولین دوربین فیلمبرداری خانگی‌اش را در سال 2004 برای فیلمبرداری تولد چهارمین فرزندش خرید. اما کم کم با همین دوربین طی سفرهایی به روستای خود در فلسطین، مشغول به فیلمبرداری از اهالی روستا و فامیل و زندگی شخصی آنها شد. این روستا که سال‌ها درگیر مبارزه بدون خشونت با اسراییل بوده است، در همان سال‌ها اسرائیل شروع به شهرک‌سازی در این منطقه کرد. او طی 4 سال بعدی، 4 دوربین دیگر برای فیلمبرداری خرید، اما در نهایت هر کدام از آنها توسط سرباز‌های اسرائیلی طی تظاهرات شکسته شد یا به آنها شلیک شد.

مستند ساز به خوبی توانسته با استفاده از فیلم‌های خانوادگی، نوعی ژورنالیسم قدرتمند را به تصویر بکشد. این فیلم نشان‌دهنده عجین شدن مبارزات با زندگی روزمره و خانوادگی فلسطینی‌ها است. دستگیری دوستان یا تولد فرزندان هر دو اتفاقی عادی برای اهالی آنجا و در کل فلسطین شده است.

پنج دوربین شکسته

به علاوه این فیلم مستند، فیلمی است درباره خانه او و تهدیدی که همیشه در معرض آن است.

2-دروازه‌بانان The Gatekeepers

این مستند داستان شکل‌گیری و فعالیت‌های «شین بت» -پلیس مخفی اسراییل- را از دیدگاه 6 نفر از رؤسای این سازمان مخوف، روایت می‌کند.
مستندساز همین که توانسته این 6 نفر را جلوی دوربین بنشاند، کار بزرگی کرده است. همانطور که این فیلم نشان می‌دهد، عقاید اینها تأثیر مستقیمی بر روابط اسرائیل و فلسطین داشته و مستندساز بدون جانبداری از گروه خاصی، به طور یک ناظر کاملا بی‌طرف این مستند را ساخته است. فیلم هوشمند، پر از مصاحبه و کمی تا قسمتی افشا کننده است.

دروازه‌بانان

3-چگونه با وجود طاعون زنده بمانیم How To Survive a Plague

فیلمی درباره فعالان مبارزه با بیماری ایدز است. این مستند، توسط فیلم‌های آرشیوی، تاریخچه‌ای دو گروه عمده مبارزه با ایدز را به تصویر می‌کشد. گروه‌هایی که از همان سال‌های اول، فعالیت خود را شروع کرده بودند.

چگونه با وجود طاعون زنده بمانیم

کارگردان با فیلم‌های آرشیوی یک درام کامل خلق کرده است. نکته دیگر جنبه الهام‌بخش و مثبت‌اندیشی است که در سرتاسر فیلم به چشم می‌خورد. در لحظه‌هایی از فیلم، القای مؤثر حس شادی یا غم، اشک بیننده در می‌آید. در آخر بیننده شاهد یک تاریخچه شگفت‌انگیز از افرادی است که با تمام وجود تلاش می‌کنند تغییری در این دنیا به وجود بیاورند.

4-جنگ نامرئی The Invisible War

مستندی افشاگرانه در موضوعی بحث برانگیزِ تجاوز و آزار جنصی زنان در ارتش آمریکا. در این مستند با زنانی مصاحبه می شود که نه‌تنها یک بار، بلکه چندین بار مورد تجاوز و آزار جنصی قرار گرفته‌اند.

جنگ نامرئی

در حالی که بعضی از مستندها تنها تاریخچه چیزی را نشان می‌دهند و بعضی دیگر علت رویداد خاصی، این مستند عملا باعث بهبود و تغییر شده است. با پخش این مستند، پنتاگون اقدام به تغییر قانون آزار جنصی زنان، کرده است. البته همانطور که در این مستند نشان داده می‌شود، بحث فرهنگی هم نقش عمده‌ای در این رفتار دارد. به هر حال این مستند به خوبی قدرت این رسانه را برای تغییر نشان می‌دهد.

5- در جستجوی شوگرمن Searching For Sugar Man

در سال 1970 خواننده‌ای به نام «رودریگز» آلبومی را منتشر کرد که با وچود استقبال منتقدان، هیچ موفقیت تجاری در آمریکا پیدا نکرد. اما به گونه‌ای آلبوم او به آفریقای جنوبی راه پیدا کرد و شهرتی باورنکردی در آن کشور به دست آورد. در این مستند «مالیک بنجلول» سوئدی به دنبال این خواننده که همه فکر می‌کنند خودکشی کرده، می رود.

در جستجوی شوگرمن

داستان رودریگز کاملا مشابه افسانه پریان است. اصلا باور کردنی نیست. این مستند از زمان اکران در جشنواره ساندنس تا حالا که نامزد اسکار شده همه جایزه‌ها را گرفته است. فیلم شبیه هیچ مستند موسیقی دیگری نیست و بیشتر یک مستند معمایی است تا موسیقی. فیلم چنان داستان باورنکردنی دارد که تا دیده نشود کسی آن را باور نمی‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. شهاب الدین می گوید

    واژه جنصی فیل.تر شده یا برای سایت ممکنه مشکل ساز باشه که اینگونه نوشتید؟ تو سایت‌های زیادی این لغات را به صورت صحیح‌شان دیده‌ام.

    1. فرانک مجیدی می گوید

      بله، این لغت جزو کلمات حساسیت‌زاست متأسفانه و به عمد برای جلوگیری از دردسر، این‌طور نوشته شده.

  2. رقیه می گوید

    سلام.مطلب خیلی خوبی بود.به همین دلیل دقیق تا آخرش رو خوندم و همین باعث شد به دو تا غلط املایی بخورم.فکر میکنم برای خواننده شما این غلط های املایی آزار دهنده باشه.

  3. vahid می گوید

    جالب بود مرسی

  4. امین می گوید

    سلام. نمی دانم قبلا هم شما این کار رو کرده بودید یا نه ولی امروز که دیدم برای نام فیلم‌ها هم فارسی و هم انگلیسیشو نوشتید و هم لینک دادید به IMDB برای هر فیلم واقعا لذت بردم. بسیار کار حرفه‌ای و پسندیده‌ای هستش. فقط ایکاش جوری لینک می‌دادید که کلیک روی لینک توی تب جدید باز می‌شد.

    موفق باشید و شاد.

  5. فرانک مجیدی می گوید

    بله. ما همیشه به آدرس آی‌ام‌دی‌بی و نام انگلیسی فیلم ها در تمام نوشته‌ها و پرونده‌های سینمایی اشاره کرده‌ایم. ممنون از پیشنهاد خوب‌تان 🙂

  6. هومن می گوید

    سلام
    خیلی خوبه این ریویو و معرفی از فیلمها می زارین ولی مثلا این مستند ها هم سخت گیر میاد و بعد زیرنویسشم که دیگه هیچی … اگه میشه یه لینک حداقل از زیرنویسشون بزارین یا یه جا واسه دانلودشون معرفی کنید…
    ممنون

  7. احمدرضا می گوید

    من مستند پنج دوربین شکسته و جنگ پنهان را دیده ام… بسیار عالی و دیدنی هستند. البته ساده انگاری است اگر فکر کنیم پنج دوربین… می تواند در سیاستهای اسرائیل تاثیر بگذارد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.