فناوری‌های آینده چطور آی‌فون را تغییر خواهند داد؟ بخش نخست تا ۲۰۲۰

0

با ظهور آی‌فون دنیای تلفن‌های هوشمند به کلی تغییر کرد. تا پیش از ظهور آی‌فون، تلفن‌های هوشمند مختص کاربران تجاری یا خوره‌های کامپیوتر و فناوری بودند، چرا که رابط‌های کاربری‌شان خسته کننده و پیچیده بود و برای افراد عادی هم کاربرد چندانی نداشتند. اما طراحی آی‌فون و رابط کاربری لمسی آن همه چیز را عوض کرد.

iPhone

آی‌فون اکنون بسیار پیشرفته شده است و اپ‌های بسیاری دارد که تقرییبا از پس هر کاری بر می‌آیند. اما این تحولات یک شبه به وجود نیامده‌اند. تا یک سال پس از عرضه آی‌فون از استور اپل خبری نبود. پشتیبانی از 4G و صفحات نمایش رتینا بسیار دیرتر ظاهر شدند. اما آی‌فون ذره ذره به نماد ابزارهای هوشمند تبدیل شد و کم کم توانست جای بسیاری از ابزارها و برندهای دیگر را در دستان خوره‌ها و مردم عادی بگیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به معرفی فناوری‌های آینده و تاثیر آن‌ها در آی‌فون بپردازیم. به دلیل طولانی بودن مطلب، آن را در قالب دو پست منتشر خواهیم کرد. نخستین پست به معرفی فناوری‌های مورد انتظار تا پایان دهه جاری خواهد پرداخت. این فناوری‌ها هم اکنون هم توسعه داده شده و کم‌وبیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پست دوم به آینده دور و آی‌فون پس از سال ۲۰۲۰ خواهیم پرداخت و از فناوری‌هایی سخن خواهیم گفت که هنوز در مراحل ابتدایی توسعه هستند و بیشتر جنبه‌های خیال‌پردازانه‌ای دارند. با ما در نخستین قسمت همراه باشید.

۲۰۱۴: آی‌فون ۶

iPhone6

  1. دوربین جدید: دوربین آی‌فون همیشه جای بحث و انتقاد داشت و اپل تا قبل از آی‌فون ۴ اهمیت چندانی به آن نمی‌داد. اما اخیرا در هر عرضه آی‌فون مهم‌تر شده و مانور بیشتری روی آن داده می‌شود. تغییرات دوربین آی‌فون ۵ بیشتر به مسایل پشت پرده مربوط می‌شد، اما در آی‌فون ۶ اینگونه نخواهد بود. سونی سالهاست که ساخت حسگرهای تصویر دوربین آی‌فون را بر عهده دارد و به زودی در سال ۲۰۱۳ حسگری ۱۳ مگاپیکسلی عرضه خواهد کرد که در عین حفظ اندازه حسگرهای قبلی کیفیت به مراتب بهتری را به ارمغان خواهد آورد. به لطف طراحی جدید کیفیت عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت. به نظر می‌رسد این آی‌فون حتی امکان ضبط ویدیوهای HDR را هم داشته باشد.
  2. بهبود شبکه‌های 4G: در زمان عرضه آی‌فون ۵ تنها یک شبکه در انگلستان اتصالات 4G را عرضه می‌کرد. اما تا زمان عرضه آی‌فون ۶ احتمالا ۷۰ درصد شهرهای انگلستان تحت پوشش شبکه‌های 4G خواهند بود. اهمیت این موضوع در چیست؟ آی‌فون ۵ تنها از باند 1800 مگاهرتز استفاده می‌کند که این باند توسط EE (شرکت مادر Orange و T-Mobile) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت وارد شدن به حوزه 4G، سایر خدمات دهندگان باید به دنبال فرکانس‌های دیگر باند وایرلس باشند و آی‌فون جدید باید از آن‌ها هم پشتیبانی کند. در آمریکا هم که دو نوع متفاوت از سرویس 4G‌وجود دارد، شاید آی‌فون جدید بتواند از هر دوی آن‌ها با یک چیپ پشتیبانی کند.
  3. وای‌فای 802.11ac: سرعت اتصالات آی‌فون ۵ نسبت به ۴ به شدت بهبود یافته بود، اما تغییر اصلی زمانی خود را نشان خواهد داد که استاندارد 802.11ac و تجهیزات شبکه آن فراگیر شوند و سرعت اتصال را تا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهند. البته هنوز بسیاری از خانه‌ها اینترنتی با چنین سرعتی در اختیار ندارند. اما تنها استفاده این استاندارد شبکه مرور وب نیست. شاید در آن زمان سرعت سینک شدن آی‌فون شما با آی‌تونز از طریق شبکه بی‌سیم از سرعت پورت Lightening هم بیشتر شود. همچنین کیفیت ویدیوهای ایرپلی را نباید فراموش کرد و اگر اپل بخواهد آی‌فون را از اتصالات سیمی (حتی برای شارژ!) بی‌نیاز کند، چاره‌ای جز استانداردهای جدید شبکه‌های بی‌سیم ندارد.
  4. NFC: ارتباطات راه نزدیک یا NFC روشی برای انتقال حجم اندکی از اطلاعات در فواصل کم و با سرعت زیاد است و همین امر آن را برای سیستم‌های پرداخت بدون تماس، مانند آن‌چه در خطوط مترو مشاهده می‌کنید مناسب می‌کند. البته تنها کاربرد آن پرداخت پول نیست. بلکه این است که درهوشمند همان تماس ساده می‌تواند اطلاعات را هم دریافت کند و گزینه مناسبی برای جایگزینی بلیط ها و رزرو هتل و . . . خواهد بود. اپل پیش از این Passbook را معرفی کرده است، اما این سیستم فقط با کدهای QR کار می‌کند و تنها می‌تواند اطلاعات را ارسال کند و قادر به دریافت نیست. ترکیب Passbook با NFC‌می‌تواند به درجه‌ای بالاتر از انعطاف و کارایی منجر شود. اما این فناوری به شیوه‌های دیگری نیز می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد. مثلا به جای گذرواژه‌های طولانی تنها با یک تماس ما را به یک روتر بی‌سیم متصل کند.
  5. پرداخت امن: در دهه گذشته اپل به تمام جنبه‌های زندگی ما از فیلم و موسیقی و تلفن و غیره وارد شده است و روز به روز بر تعداد حساب‌های کاربری آی‌تونز که اطلاعات کارت اعتباری را نیز در خود ذخیره کرده‌اند افزوده می‌شود. اما چقدر طول خواهد کشید تا ما همه خریدهای‌مان را از طریق اپل و آی‌فون انجام دهیم؟ تصور کنید که خرید آنلاین هرچیزی به سادگی خرید یک آهنگ از آی‌تونز شود. اپل نمی‌تواند همانند اپ‌های استور ۳۰ درصد از هر تراکنشی را به عنوان کارمزد بردارد، اما احتیاجی هم به این کار ندارد، چرا که برای انجام این خریدها کاری انجام نمی‌دهد! نشانه‌های این کار پیش از این نیز در اپل مشاهده می‌شدند. شما می‌توانید به هر فروشگاه اپلی مراجعه کنید و کد کالا را با آی‌فون اسکن کنید و گذرواژه حساب آی‌تونز خود را بدهید تا قیمت کالای فیزیکی از حساب شما کسر شود. به نظر می‌رسد که این سرویس در آینده در مکان‌های بیشتری قابل استفاده باشد.
  6. هوشمندتر شدن سیری: سیری هر روز اطلاعات تازه‌تری را به بانک اطلاعات خود می‌افزاید و توانایی درک گفتار آن بهبود می‌یابد. اما هنوز باید آن را اجرا کنید تا دستور شما را اجرا کند. برای تبدیل شدن به یک دستیار مجازی و نه فقط یک ابزار اجرای فرامین صوتی، سیری باید بتواند نیازهای شما را پیش از خود شما پیش‌بینی کند.  محصول جدید گوگل یعنی Google Now تقریبا بر اساس همین ایده کار می‌کند. چیزهایی هستند شما در مکان‌هاُ زمان‌ها و شرایط مختلف می‌خواهید بدانید و دستیار شما باید پیشاپیش آماده باشد. مثلا Google Now نه تنها یک قرار ملاقات را به شما یادآوری می‌کند، بلکه بلافاصله بهترین مسیر رسیدن به محل قرار را نیز به شما نشان می‌دهد. اپل پیشتر با Passbook و مثلا با نشان دادن گیت خروجی در فرودگاه، تمایل خود رابرای این پیشرفت نشان داده است، اما باید حیطه آن را تا سیری نیز بگستراند.
  7. بهبود فضای ذخیره‌سازی: ما امیدوار بودیم که بالاخره با معرفی آی‌فون ۵ به ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی پیدا کنیم. خیالی که البته به واقعیت تبدیل نشد. واقعا کنار آمدن با ۸ گیگابایت حافظه در آی‌فون ۴، به خصوص اگر اهل موسیقی، ویدیو و اپ‌های فراوان باشید بسیار دشوار است. خبر خوب این‌که اینتل و میکرون اعلام کرده‌اند به فناوری دست یافته‌اند که می‌تواند ۱۲۸ گیگابایت فضا را در یک چیپ به اندازه ناخن یک انگشت جای دهد. این فناوری جدید نه تنها جمع‌وجورتر بلکه سریع‌تر هم هست. به این ترتیب اگر اپل به استفاده از آن‌ها روی بیاورد، آی‌فون شما در عین سبکی و لاغری، حافظه بیشتری خواهد داشت و بازی‌ها را سریع‌تر لود خواهد کرد.

۲۰۱۸: آی‌فون ۷

 

iPhone7

  1. تشخیص چهره و حرکات لمسی (Gesture): گوگل اخیرا فناوری با نام «Face Unlock» را در اندرویید معرفی کرده است که با تشخیص چهره شما قفل ابزار را باز می‌کند. همچنین پتنتی را در زمینه استفاده از تشخیص چهره  برای سوییچ کردن کاربران یک دستگاه واحد در اختیار دارد. هرچند این فناوری‌ها هنوز ناقص هستند، اما درست همان مواردی هستند که اپل برای ساده‌سازی تجربه کاربری به آن‌ها نیاز دارد. البته باز کردن قفل صفحه نمایش انتهای این نمایش نیست. شاید سیستم تصحیح خودکار تایپ با تحلیل چهره شما بتواند کلمات صحیح‌تری را پیشنهاد کند. تشخیص حرکات هم از زمان عرضه کینکت بسیار رواج یافته است. با بهبود دوربین‌ها و بهبود این فناوری نیز ممکن است اشاره شما به آی‌فون سیری را فعال کند یا حرکات دست شما برای کنترل ویدیوی در حال پخش مورد استفاده قرار بگیرند.
  2. سه‌بعدی: این که فناوری‌های نمایش سه‌بعدی به آی‌فون راه می‌یابند یا نه به میزان استفاده از آن‌ها در فیلم‌ها بستگی دارد و این که آیا این‌گونه محتوا به آی‌تونز راه خواهد یافت یا نه. در صورت مثبت بودن پاسخ آی‌فون بهترین گزینه برای نمایش تاثیر تصاویر سه‌بعدی خواهد بود. چون آی‌فون معمولا توسط یک نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای نمایش تصاویر سه بعدی در آن می‌توان از فناوریهای بدون عینکی همانند 3DS نینتندو استفاده کرد. اما تنها نمایش محتوای سه‌بعدی پایان راه نخواهد بود. افزودن یک جفت دوربین با کیفیت نیز برای ضبط محتوای سه بعدی یا مکالمات FaceTime سه‌بعدی الزامی خواهد بود.
  3. صفحه نمایشی پیشرفته‌تر: اپل هیچ‌گاه در استفاده از فناوری‌های پیشرفته صفحات نمایش تردیدی به خود راه نداده است. اما رتینا و تعداد پیکسل‌ها تنها نیمی از داستان است. دامنه و دقت رنگ‌ها نیز درست به اندازه تعداد پیکسل‌ها اهمیت دارند. مدت‌ها است که OLEDها به عنوان نسل بعدی صفحات نمایش شناخته می‌شوند، و وجود آن‌ها تاثیر مثبت خود را در برخی نمونه‌های اندروییدی نشان داده است! به دلیل عدم نیاز به نور پشتی، OLEDها می‌توانند ضخامت آی‌فون را از اندازه فعلی نیز کمتر کنند و رنگ سیاه غنی‌تری را به نمایش درآورند. فناوری‌های ضد بازتابش نور را هم نباید از نظر دور داشت که استفاده از آی‌فون را در محیط بیرون و زیر نور خورشید نیز ممکن می‌کنند. علاوه بر این‌ها ممکن است فناوری‌های جدید تولید امکان ساخت صفحات نمایش لب‌به‌لب برای آی‌فون را نیز فراهم کند و باعث حذف حاشیه‌ها شوند.
  4. شارژ بی سیم: درست پس از معرفی آی‌فون ۵ از فیل شیلر پرسیده شد که چرا اپل سیستم شارژ بی سیم را عرضه نمی‌کند و پاسخ این بود که این سیستم‌ها هنوز به اندازه کافی راحت و کارا نشده‌اند. اما دلیلی وجود ندارد که وضع به همین منوال بماند. پدهای شارژ بی‌سیم در حال حاضر تنها 70 درصد انرژی وارد شده را به دستگاه مورد نظر القا می‌کنند و کارایی به نسبت پایینی دارند، اما زمانی که آن‌ها نیز کامل‌تر شوند، اپل تردیدی در استفاده از آن‌ها به خود راه نخواهد داد. استاندارد شارژ بی سیم Qi که اکنون توسط بسیاری از شرکت‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی باشد، هرچند اپل معمولا به راه‌حل‌های اختصاصی علاقه بیشتری دارد.
  5. پردازنده‌های پیشرفته‌تر: در کنار طراحی متفاوت استفاده از پردازنده A6 یکی از مهم‌ترین مزیات آی‌فون ۵ بود. اپل مدت‌ها بود که پردازنده‌های اختصاصی خود را تولید می‌کرد، اما آن‌ها تنها SoCهایی با قطعات استاندارد بودند که اپل نحوه چینش قطعات آن‌ها را تغییر می‌داد. با پردازنده A6 قضیه کلا عوض شد و طراحی CPU‌نیز توسط خود اپل تغییر کرد. اما این فقط بهینه‌سازی سرعت تراشه‌ها نیست که به کمک اپل خواه آمد. اپل می‌تواند تراشه‌های کوچک‌تری بسازد که به جای فناوری 32 نانومتری از فناوری 22 نانومتری استفاده کنند. این فرآیند برخلاف تصور ساخت این تراشه‌ها را اقتصادی‌تر می‌کند، چرا که متریال کمتری مصرف می‌شود و مصرف توان تراشه حاصل پایین‌تر خواهد بود.
  6. iOS پیشرفته‌تر: هر چه آی‌فون قدرتمندتر می‌شود، توقع ما از iOS و کاری که می‌تواند از سخت‌افزار بکشد هم بیشتر می‌شود. البته باز هم بیشتر کارهایی که با آی‌فون انجام خواهند شد بر پایه اپ‌ها استوار خواهند بود و نه خود سیستم‌عامل، اما اپل هم باید گام‌های بیشتری بردارد تا توسعه‌دهندگان بتوانند اپ‌های قدرتمندتری تولید کنند. تعداد APIها مانند همیشه بیشتر خواهد شد و انتظار ما از مالتی‌تسکینگ هم افزون‌تر خواهد بود. در چند سال آینده آی‌فون و آی‌پد به توان پردازشی دست خواهند یافت که امکان مالتی‌تسکسنگ کامل را در حد OSX فراهم می‌کند. راه‌های بهتر و بیشتری باید برای مدیریت و دسته‌بندی اپ‌ها ارائه شوند. توسعه‌دهندگان باید بتوانند ابزارک‌هایی برای Notification Center تولید کنند. شاید ایده‌ای مانند Gatekeeper در OSX‌هم مناسب باشد که امکان نصب اپ‌های مورد تایید اپل را از جاهایی غیر از اپ‌استور فراهم کند.
  7. باتری‌های بهتر: باتری‌های لیتیوم-یون مدت‌هاست که نیروی گجت‌های ما را تامین می‌کنند  بسیار قابل اعتماد هستند، اما برای دست‌یابی به کارایی بسیار بیشتر لازم نیست همه‌چیز را ازنو اختراع کنیم. (ما هم پیش از این در یک پزشک درباره فناوری‌های باتری‌ها نوشته‌ایم). دو راه عمده برای افزایش عمر باتری‌‌ها وجود دارد. یکی از آن‌ها کوچک‌تر کردن همه چیز است. استفاده از نانوسیم‌های سیلیکونی به جای گرافیت می‌تواند کارایی باتری‌ها را به صورت شگفت‌آوری افزایش و زمان موردنیاز برای شارژ را به شدت کاهش دهد. این باتری‌ها به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند، اما راه‌حل این مشکل هم در حال بررسی است. راه دوم باتری‌هایی است که از اکسیژن برای تولید نیرو استفاده می‌کنند. باتری‌های فلز-اکسید می‌توانند با اکسید کردن یک فلز نیرو تولید کنند. این باتری‌ها برای کار کردن به جریان دایمی هوا احتیاج دارند. این باتری‌ها هم چگالی نیروی بالا و وزن اندکی دارند. البته اپل یقینا انواع دیگری مانند باتری‌های لیتیوم-هوا و روی-هوا را هم فراموش نخواهد کرد.

 آن‌چه تا این‌جا خواندید پیش‌بینی‌هایی برای دهه کنونی بود. در پست بعدی نیز با ما همراه باشید تا فناوری‌های آینده‌ای دورتر را نیز با هم بررسی کنیم. اگر فکر می‌کنید در این مطلب چیزی از قلم افتاده است یا دوست دارید فناوری دیگری را هم در آی‌فون ببینید، آن را در کامنت‌ها مطرح کنید. پیش‌بینی‌های‌تان برای آینده را هم از ما دریغ نکنید!

منبع (+)

از شما دعوت می‌کنم بخش دوم این نوشته را تا ساعاتی دیگر بخوانید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.