خودخوری، به سبک مایکروسافت

3

خودتان خودتان را بخورید، یا دیگران این کار را می‌کنند. این شعار جدید دنیای گجت‌ها است.

درباره «خودخوری» و نگاه ما به این قضیه، من آن را فرصتی استثنایی برای خودمان فرض می‌کنم. فلسفه اصلی ما این است که از خودخوری نترسیم. اگر خود ما این کار را نکنیم، دیگران این کار را می‌کنند و به همین دلیل ما هرگز از آن نمی‌ترسیم.

تیم کوک این سخنان را در پاسخ به پرسش یک تحلیلگر در کنفرانس اعلام درآمدهای فصل اول سال مالی اپل، بر زبان آورد. اپل در این کنفرانس اعلام کرده بود که میزان فروش خانواده مک نسبت به سال گذشته، بیش از یک میلیون دستگاه کاهش یافته است.

پیش از ادامه لازم است به مفهوم واژه Cannibalization که این‌جا با اصطلاح «خودخوری» جایگزین شده است، اشاره کنم. در حوزه اقتصاد هرگاه میزان فروش، قیمت یا سود فروش یکی از محصولات شرکتی به واسطه عرضه محصولی دیگر از همان شرکت کاهش یابد، به این پدیده Cannibalization یا خودخوری گفته می‌شود.

در شرکت‌های حوزه فناوری، اپل بیشترین سابقه را در این زمینه دارد. به عنوان مثال کاهش میزان فروش کامپیوترهای مک نتیجه مستقیم عرضه آی‌پد بوده است. گجتی که فروش آن در فصل اول سال مالی جاری به 22.9 میلیون دستگاه رسیده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل (15.4 میلیون دستگاه) افزایشی دوبرابری را نشان می‌دهد.

 

SurfaceGrow

اما اوضاع پی‌سی‌ها در این میان چگونه است؟ بنا بر آمار منتشر شده توسط IDC فروش جهانی پی‌سی در فصل چهارم سال مالی گذشته به 89.8 میلیون دستگاه رسیده بود در حالی که در همین دوره در سال قبل از آن میزان فروش 95.9 میلیون دستگاه بود؛ و این یعنی کاهشی 6 میلیون عددی!

مشکل این جاست که بازار پی‌سی سال‌هاست که چیزی مانند آی‌پد نداشته و ندارد که باعث خودخوری طراحی‌های قدیمی آن شود. اما اکنون به لطف مایکروسافت، ویندوز 8 و سرفیس را خواهد داشت. البته شیوه اثر این دو محصول چندان هم شبیه آیپد نیست. کاری که مایکروسافت (شرکتی که دیگر به حوزه سخت‌افزار وارد شده) انجام می‌دهد بیش از خودخوری شبیه دزدیدن خوراک مشتریانش است. آن هم به روشی کاملا متمدنانه و برنامه‌ریزی شده. البته به نظر می‌رسد این کار برای  بقای این شرکت بسیار حیاتی و الزامی است.

با گسترش و توسعه خط تولید سرفیس، ما به نمایش توانایی‌های ویندوز 8 در ترکیب با سخت‌افزارهای خارق‌العاده ادامه خواهیم داد.

این‌ها سخنان پیتر کلاین (Peter Klein) مدیر ارشد مالی مایکروسافت است که در کنفرانس اعلام درآمد شرکت بیان شده‌اند. ترجمه ساده این سخنان به این شکل است: چیزهای بیشتری از سری سرفیس در راه است و این یعنی سهم شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت کمتر خواهد شد.

در همین حین خریداران و مشتریان قدیمی ویندوز 8 با نومیدی تلاش می‌کنند طرحی را جایگزین پی‌سی‌های قدیمی کنند که توانایی خودخوری چندانی ندارد، بلکه تلفیقی از قدیم و جدید است. مثلا ایسر (که چندان هم علاقه‌ای به ورود مایکروسافت به حوزه سخت‌افزار ندارد) Aspire S7 را عرضه کرده است که یکی از بهترین سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 8 است. این شرکت اکنون یک جفت تبلت با نام آیکونیا هم دارد که در هنگام اتصال به داک مخصوص‌شان تبدیل به لپ‌تاپ می‌شوند. اچ‌پی هم با Spectre XT TouchSmart سیستم ارزشمندی را عرضه کرده است. البته از سری‌های ارزان قیمت Envy و Envy x2 این شرکت هم نباید غافل شد.

 

AspireS7

سوال اصلی این‌جاست که آیا چنین ابزارهایی به تعداد و با کیفیتی عرضه خواهند شد که طراحی سنتی را از رده خارج کنند؟ پاسخ این پرسش را باید در آمارهای بعدی IDC جست‌وجو کرد.

نکته دیگر این‌که این خودخوری مایکروسافت و تلاش برای جایگزین کردن نقطه قوت قبلی ان شرکت یعنی پی‌سی، دو تفاوت عمده با نمونه اپلی دارد. نخست این‌که به نظر می‌رسد اپل به عمد مک را به عنوان حریفی پوشالی برای خورده شدن توسط آی‌پد تولید و عرضه می‌کند. مک‌بوک ایر 1099 دلاری در مقابل آی‌پد 329 دلاری؟ مک‌بوک پرو با قیمت 1699 دلار دربرابر آی‌پد 4 با قیمت 599 دلار؟ انتخاب برای بسیاری کاملا واضح است! یعنی مک قربانی محبوبیت آی‌پد نشد، بلکه اپل برای شهرت و تبلیغ آی‌پد آن را قربانی کرد! از سوی دیگر اپل هیچ‌گاه مک را هیبریدی نکرد. مثلا هیچ‌گاه مک‌بوک تاچ عرضه نشد، چرا که در آن صورت ممکن بود منجر به تغییر نظر بسیاری از خریداران کنونی آی‌پد شود.

نکته آخر این‌که سازندگان پی‌سی طرح‌های هیبریدی خود را بهبود خواهند بخشید و احتمال دارد زمانی به اندازه‌ای بزرگ و موفق شوند که حتی درآمد مایکروسافت را تحت تاثیر قرار دهند! در آن صورت بخش سخت‌افزار مایکروسافت توسط مشتریان نرم‌افزاری‌اش خورده خواهد شد. همان‌طور که پیشتر گفتیم، باید منتظر آمار بعدی IDC بود.

راستی شما آینده ابزاری محاسباتی به نام پی‌سی را چگونه میبینید؟

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. سعید می گوید

    سلام، در پاسخ به این پرسش که منظور اصلیش اینه که آیا پی سی از صحنه ی رقابت حذف میشه باید عرض کنم که خیر هرگز حذف نمیشه.

    ممکنه به واسطه ی کاربران عادی که در آینده بیشتر به ابزار های قابل حمل رو میارند استفاده از پی سی کم بشه، اما کاربران حرفه ای که نیاز به توان محاسباتی بالا و در نتیجه مصرف انرژی بالا دارند نمیتونند تبلت ها رو جایگزین کنند.

    و اگر روزی فرا برسه که تواناییه تبلت ها به پی سی های امروزی برسه، مطمئن باشید پی سی های اون زمان در حد مینی سوپر کامپیوتر های امروزی خواهند بود.

    و اگر بخواهیم فراگیر شدن رایانش ابری رو وارد جریان کنیم، باید بگم. . . خودمونیم رایانش محلی یه چیز دیگست!

  2. hadi zarei می گوید

    تازه ماکروسافت خودش میخواهد گوشی درست کند این یعنی غرق شدن دوست اصلیش که نوکیا هست
    مه البته به دست ماکروسافت بدبخت میشود

  3. شیما می گوید

    cannibalization
    آخی! بازاریابی :ایکس

    من همیشه درباره شرکت های دنیای فناوری، مطالب درس های بازاریابی و مدیریت استراتژیک رو برای خودم می گم!
    مثلا فلان شرکت که این کار کرد، از فلان استراژی استفاده کرده!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.