الهام‌بخش کاراکترهای سینمایی مشهور چه کسانی بوده‌اند؟

14

نویسنده مهمان: مریم ز: بسیار پیش آمده که بر اساس زندگی اشخاص صاحب‌نام فیلمی ساخته شده، اما در برخی از موارد نیز کاراکتری سینمایی «الهام گرفته» از یک فرد معروف است و بازتاب تنها «بخش‌»هایی از زندگی و شخصیت اوست. در این میان گاهی خود نویسنده کاراکتری را بر پایه یک شخصیت حقیقی خلق کرده، و گاهی این بازیگر است که در نقش‌آفرینی‌اش از یکی از مشاهیر الهام گرفته است. یکی از موارد این‌چنینی، کاراکتر “شرک” است که پیشتر هم در یک پزشک مطلبی راجع به آن خوانده‌اید.

فهرست تعدادی از کاراکترهای خیالی سینمایی و شخصیت‌های واقعی الهام‌بخش آنها به شرح زیر است:

دون ویتو کورلئونه در پدرخوانده

بر خلاف باور رایج، کاراکتر مقتدر، گیرا و کاریزماتیک دون کورلئونه که نقش او در فیلم توسط مارلون براندو و رابرت دنیرو ایفا می‌شود، از یک رئیس مافیای خشن برداشت نشده است، بلکه الهام‌بخش این شخصیت، مادر ماریو پوزو نویسنده این اثر بوده است. به گفته وی: “هر زمان که پدرخوانده دهانش را باز می‌کرد من صدای مادرم را می‌شنیدم.

کاپیتان جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب

در این فیلم دپ از یک شخصیت حقیقی برای خلق کاراکتر پرانرژی و شوخ و شنگ جک اسپارو الهام گرفته: کیث ریچاردز گیتاریست گروه موسیقی راک “رولینگ استونز”. او در این مورد اینطور گفته: “من به نوعی تصور می کردم که در قرن هجدهم دزدان دریایی مانند ستارگان راک‌ اند‌ رول بوده‌اند، و وقتی به ستارگان راک اند رول فکر می‌کنم، بزرگ‌ترین و پرجذبه‌ترین ستاره برای من، کیث ریچاردز است.

جالب اینکه بعدها خود ریچاردز هم در نقش پدر اسپارو به گروه بازیگران دزدان دریایی کارائیب پیوست.

جیمز باند

یان فلمینگ نویسنده، این شخصیت را بر اساس فردی که به خوبی می‌شناخت بنا نهاد: خودش. فلمینگ که در طی جنگ جهانی دوم به عنوان افسر اطلاعاتی نیروی دریایی خدمت کرده بود، از تجربیات شخصی‌اش برای خلق کاراکتر جیمز باند در رمان “کازینو رویال” و بقیه رمان‌های این مجموعه بهره برد. بسیاری از خصایص، سلیقه‌ها، رفتارها، و برندهای موردعلاقه جیمز باند مانند خود فلمینگ است.

اما فلمینگ در خلق جنبه‌های گوناگون شخصیت باند از بسیاری از مامورانی که با آنها همکار بوده نیز الهام گرفته، که در این میان مهم‌ترین فرد، Dusan Popov جاسوس دوجانبه یوگسلاو است. او هم مانند جیمز باند نه تنها به دلیل مهارت‌هایش در جاسوسی، که به خاطر زنبارگی و جذابیت غیر قابل مقاومتش نیز شهره بوده است. در سال 2007 مستندی به نام True Bond راجع به این شخصیت جنجالی ساخته شد (بیشتر بخوانید).

فلمینگ نام کاراکترش را از پرنده‌شناسی به نام جیمز باند وام گرفت. درباره منشا شماره 007 دو احتمال ذکر شده است. احتمال اول این است که فلمینگ آن را از جاسوس و دانشمند انگلیسی، جان دی، الهام گرفته که نامه‌هایش به ملکه الیزابت اول را با عنوان 007 (با یک 7 کشیده) امضا می‌کرد به این معنا که فقط خود ملکه باید نامه را بخواند. مورد دوم به یکی از دستاوردهای کلیدی بخش اطلاعات نیروی دریایی انگلیس برمی‌گردد: رمزگشایی از یکی از مدارک آلمانی‌ها با کد 0075، که یکی از عواملی بود که باعث ورود آمریکا به جنگ شد. در صورتی که مدرکی با کد 00 شماره‌گذاری می‌شد، به این معنا بود که مدرک شدیدا محرمانه است، و به قول “بن مکینتایر” روزنامه نگار، برای هر فرد آشنا به تاریخ اطلاعات، 007 نماد بالاترین دستاورد اطلاعاتی ارتش بریتانیاست.

زورو

الهام‌بخش این قهرمان مردمی و محبوب که در بسیاری از آثار ادبی و سینمایی هم ظاهر شده، قهرمانی محلی مکزیکی یا شیلیایی به نام خواکین ماریه‌تاست که به “رابین هود الدورادو” معروف بوده است. در روایتی گفته می‌شود که ماریه‌تا و دار و دسته‌اش، پنج خواکین، در کالیفرنیا به مسافران و واگن های قطار حمله می‌کردند. اما در مورد اینکه او راهزن بوده یا میهن‌پرست، روایات مختلفی موجود است.

در فیلم نقاب زورو نیز شخصیتی به همین نام وجود دارد که برادر آلهاندرو موریه‌تا با بازی آنتونیو باندراس است. آلهانرو پس از به قتل رسیدن برادرش تصمیم می‌گیرد که جنگجویی شکست‌ناپذیر شود.

 

ریموند ربیت (رین‌من) در فیلم رین‌من

این فیلم زیبا را کمتر کسی هست که ندیده باشد. رین‌من با بازی فوق‌العاده داستین هافمن، بیمار اوتیستیکی است که به سندروم ساوانت نیز مبتلاست. وی علاوه بر محدودیت‌های اجتماعی و ارتباطی که این بیماری به او تحمیل می‌کند دارای توانایی‌های خارق‌العاده‌ای هم هست: توانایی‌های محاسباتی بالا و حافظه بسیار قوی.

بری مارو نویسنده کتاب، شخصیت رین‌من را از فردی به نام کیم پیک که به سندروم ساوانت مبتلا بود، الهام گرفت. البته وقایع زندگی رین‌من ارتباطی به سرگذشت پیک ندارد. کیم پیک که به “مگاساوانت” معروف بود و پس از این فیلم مشهور شد، قادر بود 98% خوانده‌ها، دیده‌ها و شنیده‌هایش را به طور کامل به خاطر آورد (این درصد در فرد عادی 45% است). وی که 12000 کتاب را مطالعه کرده و به خاطر سپرده بود (با در نظر گرفتن این نکته که قادر بود هر کتاب را در عرض تنها 1 ساعت به پایان برساند)، از سن 16-20 ماهگی قادر به خواندن و به خاطر سپردن کتابها بود. به همه این موارد باید نبوغ موسیقی‌اش را نیز افزود. دانشمندان ناسا وی را بارها مورد مطالعه قرار دادند تا تصویری 3بعدی از ساختار مغزی‌اش تهیه کنند. وی در سال 2009 سن 58 سالگی درگذشت.

کایزر شوزه در فیلم مظنونین همیشگی

شخصیت کایزر شوزه نابغه شیطان‌صفت که نقش او را در فیلم کوین اسپیسی به زیبایی ایفا می‌کند، بر اساس گفته نویسنده فیلمنامه، از فردی به نام جان لیست الهام گرفته شده است. این مرد همسر، مادر، و سه فرزندش را به قتل رساند و سپس ناپدید شد. نقشه او چنان دقیق و بی‌نقص بود که تا یک ماه پس از انجام قتل‌ها هیچکس متوجه ماجرا نشد. وی پس از فرار با یک نام جعلی زندگی تازه‌ای را آغاز کرد و دوباره ازدواج کرد، تا اینکه پس از تقریبا 18 سال بالاخره دستگیر شد. وی در سال 2008 در زندان درگذشت.

پاتریک بیتمن در فیلم روانی آمریکایی

بر طبق گفته کریستین بیل که نقش پاتریک بیتمن قاتل خونسرد و روان‌پریش را در این فیلم عهده‌دار است، وی در هنگام ایفای نقش “تام کروز” را در نظر داشته است. برت ایستن الیس نویسنده کتاب نیز مدعی است که الهام‌بخش او در خلق این شخصیت، کروز بوده است! به واقع هم حالات پاتریک بیتمن به طرز خنده آوری یادآور حالات و رفتار اغراق‌آمیز تام کروز است.

کوازیمودو در گوژپست نتردام

گوژپشت عاشق‌پیشه و ناشنوای نتردام که ناقوس‌ها را به صدا در می‌آورد، همواره مخلوقی خیالی زاده ذهن ویکتور هوگو تصور می‌شده، اما بر طبق یافته‌های جدید، او خیالی نیست و الهام‌بخش نویسنده برای خلق وی سنگ‌تراش گوژپشتی بوده که در حدود سال 1820 – یعنی چند سال پیش از زمان نگارش کتاب – در کلیسای نتردام کار می‌کرده است. هنری سیبسون مجسمه‌ساز که به همراه بسیاری دیگر در بازسازی کلیسای نتردام دست داشته، در دست‌نوشته‌هایش از ملاقات با سنگ‌تراش توداری به نام Le Bossu یاد می‌کند (در فرانسه به معنای گوژپشت)؛ لقبی که سایرین بر وی گذاشته بودند.

هوگو که به جریان بازسازی کلیسا بسیار علاقه‌مند بود، بر طبق مدارک یافته شده به احتمال قوی گوژپشت مذکور را می‌شناخته، چرا که شخصیت اصلی رمان بینوایان یعنی ژان والژان (Jean Valjean) در نسخه اولیه کتاب Jean Trejean نام داشت. Trajan یا Trajin مجسمه‌ساز رئیس گوژپشت مذکور بود.

تراویس بیکل در راننده تاکسی

الهام‌بخش کاراکتر رابرت دنیرو در فیلم راننده تاکسی، فردی به نام آرتور برمر بود که در سال 1972 به دلیل تیراندازی به فرماندار آلاباما و کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات، جورج سی. والاس، و سه شهروند دیگر به 63 سال زندان محکوم شد. برمر در هنگام سوءقصد عینک آفتابی تیره به چشم داشت و سنجاق سینه حمایت از والاس را به لباسش وصل کرده بود، که این ترکیب بسیار شبیه پوشش تراویس بیکل در فیلم است. فیلمنامه‌نویس پل شریدر، از دفتر خاطرات او به عنوان منبع الهام بهره برده است. برمر نیز مانند بیکل سرش را می‌تراشیده و به گفته دوست نزدیکش، عجیب و غیرعادی بوده است.

جورج والاس پس از این سوءقصد دچار فلج از ناحیه کمر به پائین شد. برمر پس از گذراندن 35 سال در سال 2007 از زندان آزاد شد.

ویلی وانکا در فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

جانی دپ در گفتگو با الن دی‌جنرس گفته که در ایفای نقش ویلی وانکا، جورج بوش را در حالت شدیدا نشئه تصور کرده است!

فرانک کاستلو در فیلم رفتگان

کاراکتر جک نیکلسون در فیلم رفتگان، از وایتی بلگر سردسته اوباش بوستون که گاهی برای FBI نقش جاسوس را نیز ایفا می‌کرد، الهام گرفته شده است. وی پس از مطلع شدن از دستگیری قریب الوقوعش، در سال 1994 از ماساچوست گریخت و به مدت چند دهه از سوی مقامات تحت تعقیب بود، تا اینکه سرانجام در سال 2011 در سانتا مانیکای کالیفرنیا بازداشت شد و هم‌اکنون نیز در زندان به سر می‌برد.

ایندیانا جونز

این باستان‌شناس ماجراجو، از شخصیت جئووانی باتیستا بلزونی باستان‌شناس ایتالیایی الهام گرفته شده است، هر چند که این مرد درشت‌هیکل که کشفیات مهمی را نیز در کارنامه دارد، بر خلاف ایندیانا جونز دانشمند نبوده و حتی پس از کشف یک دیوار باستانی و ارزشمند در مصر، تنها برای اینکه ببیند پشت دیوار چیست، کل آن را ویران کرد!

“دود” در فیلم لبوفسکی کبیر

برادران کوئن کاراکتر معروف “جف (دود) لبوفسکی” را – که می‌توان گفت محبوب‌ترین کاراکتر مخلوق آنهاست – از جف دود تهیه کننده فیلم و فعال سیـــاسی و عضو گروه ضد جنگ ویتنام به نام Seattle Seven الهام گرفته‌اند.

ادوارد دست قیچی در فیلم ادوارد دست قیچی

دپ درباره این شخصیت غریب و دوست‌داشتنی گفته که الهام‌بخش او نوزادان بوده‌اند، چرا که دنیا و شگفتی‌های آن را برای اولین بار می‌بینند و همه چیز برای آنها جدید و جالب و هیجان‌انگیز است. ضمنا تلاش کرده که عشق خالص و بی قید و شرطی را که سگ قدیمی‌اش نسبت به دیگران ارزانی می‌داشت در این شخصیت به نمایش گذارد.

نورمن بیتس در فیلم روانی

این کاراکتر مخوف و متوهم که دچار بیماری چندشخصیتی بود و با پوشیدن لباس مادرش مهمانان هتلش را به قتل می‌رساند، از یک قانل زنجیره‌ای به نام اد گین الهام گرفته شده است. گین که در سال 1957 دستگیر شد، پس از به قتل رساندن قربانیان بی‌شمارش که همگی زن بودند و مادر درگذشته‌اش را به یادش می‌آوردند، قطعاتی از بدن و پوست آنها را نگهداری می‌کرد و یا برای ساخت وسائل و پوشش‌هایی مورد استفاده قرار می‌داد. یکی از اهداف او این بود که با بر تن کردن پوشش‌هایی که از پوست ساخته شده بود به یک زن تبدیل شود. پس از حکم دادگاه مبنی بر جنون وی، بقیه عمرش را در تیمارستان به سر آورد.

در تدوین این نوشته از این منابع استفاده شده است: +، +، +، و ویکی پدیا


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

اگر نام فیلم خاطره‌انگیز و نوستالژیک دهه شصتی را فراموش کرده‌اید، این پست را بخوانید – قسمت…

این هم قسمت دوم مرور فیلم‌های به یادماندنی و نوستالژیک دهه شصتی - در مورد شیوه انتخاب این فیلم‌های در پست اول توضیح داده‌ام: قسمت اول این نوشته: نوستالژیک‌ترین فیلم‌های سینمایی که کودکان و نوجوانان دهه 50 و 60 خاطرات شیرین و گاهی محوی از…

معرفی 64 سریال تلویزیونی محبوب و تازه سال 2018 بر اساس آرای IMDB

دنیای سرگرمی‌سازی یک لحظه استراحت نمی‌کند و مطابق با سلیقه‌های مختلف، فیلم و سریال و موسیقی تولید می‌کند. هر چقدر هم سلیقه شما خاص یا عجیب باشد، اگر در فهرست بلندبالای تولیدهای تازه بگردید، سرانجام به محصولات مورد علاقه خود خواهید رسید.…

بهترین فیلم‌ های آلفرد هیچکاک – فهرست 23 فیلم برتر او همراه با خلاصه داستان و بررسی

1- فیلم سوءظن - Suspicion سال تولید : ۱۹۴۱ کشور تولیدکننده : آمریکا محصول : ر.ک.ا. کارگردان : آلفرد هیچکاک فیلمنامه‌نویس : سامسن رافائلسن، جون هریسن و آلما رویل، برمبنای رمانی نوشته فرانسس آیلز. فیلمبردار : هاری استرادلینگ.…

مروری بر بهترین فیلم‌های گریگوری پک

گریگوری پک در روز ۵ آوریل ۱۹۱۶ به دنیا آمد. نخستین تجربیات بازیگری را از سن ۱۷ سالگی روی صحنه تئاتر به دست آورد و در سال ۱۹۴۳ برای اولین بار جلوی دوربین فیلمبرداری ظاهر شد. او با درخشش در فیلم "روزهای افتخار" توانایی‌های هنرپیشگی خود را به…

60 سریال محبوب تاریخ که بیشترین نمره IMDB را دارند

افرادی که سریال می‌بینند معمولا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند : آنهایی که همزمان چند سریال را دنبال می کنند و آنهایی که تا یک سریال را به پایان نرساندند سریال دیگری را شروع نمی کنند. کسانی که اهل سریال باشند به خوبی می‌دانند که اعتیاد شدیدی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. سوماپا می گوید

    قاتل کتاب سکوت بره ها هم مثل مورد اخر از پوست قرباناش لباس می دوخت…

  2. محمود می گوید

    سلام..
    خیلی جالب بود! ولی فکر نمی‌کنم ویلی وانکا رو جانی دپ راست گفته‌باشه! احتمالاْ واسه خنده‌ش بوده بیش‌تر.

    پ.ن. فکر می‌کنم لازمه اوّل پست یه Spoiler بزرگ بذارید؛ داستان فیلمی مثل مظنونین همیشگی صرفاْ با معرّفی نقش کوین اسپیسی کاملاْ لوث می‌شه.

  3. رضا مرتضوي می گوید

    مقاله‌ی بسیار جالبی بود . مخصوصا مورد الهام گرفتن کریستین بیل از تام کروز . بازی تام کروز در فیلم مگنولیا یک کلاس درس کامل برای علاقمندان به بازیگری است . خسته نباشید .

    1. امیر می گوید

      سلام آقای رضا مرتضوی. می شه ایمیلتون رو به من بدید؟ کارتون دارم.

  4. همای می گوید

    Alejandro همون اسپانیایی الکساندر هست، اینو که می دونیم.
    این اسم الخاندرو تلفظ می شه
    بعد انگلیسی زبونها چون از تلفظ خ ناتوانند اونو هـ تلفظ می کنند.
    ما ایرانی ها که خ رو بلدیم تلفظ کنیم چرا باید بهش بگیم الهاندرو؟
    آیا ما هم انگلوسنتریک شدیم و زبان انگلیسی و انگل ها برامون مرکز جهان هستند؟

    1. شایان می گوید

      بله

  5. محمد می گوید

    فیلم departed باز سازی یه فیلم هنگ کنگی به نام infernal affairs هست
    http://www.imdb.com/title/tt0338564/

    پس نمی تونه از فلان شخصیت آمریکایی الهام گرفته باشه.

    1. مریم می گوید

      درسته که فیلم بازسازی Infernal Affairs هست، ولی این به این معنا نیست که همه جزئیات داستان و شخصیت ها کاملا شبیه اون فیلمه. در ویگی پدیا هم به شخصیت Whitey Bulger اشاره شده. همینطور اینجا:
      http://articles.nydailynews.com/2011-06-23/news/29714825_1_bulger-crime-boss-gangster

  6. مرسده می گوید

    بسیار عالی.
    یکی از یکی جالب تر.
    ممنون بابت گردآوری و اشتراک.

  7. کیان می گوید

    فقط در مورد دو تا از شخصیت های بالا (هر دو با بازی جانی دپ) میگم:

    اولی، هیچ رابطه ای بین جرج بوش و ویلی وانکا نمی بینم!

    دوم، ادوار دست قیچی از نظر کاکرتر و به وضوح از نظر ضاهری الگو گرفته از رابرت اسمیت، خواننده The Cure هست. اینجا ببینید:

    http://cheezburger.com/4660610816

    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Smith_(musician)

    1. مریم می گوید

      در مورد ادوارد دست قیچی درست میگین، نمی دونستم که ظاهر این کاراکتر از رابرت اسمیت الهام گرفته شده. البته ظاهرش شبیه خود تیم برتون هم هست.

  8. ebi می گوید

    مرسی خیلی مطلب جالبیه…ولی آخه قربونت برم شما که صاف زدی مضنونین همیشگی رو برای کسایی که ندیدنش داغون کردی رفت که!همه لطف فیلم به لو نرفتن شخصیت کایزر شوزه تا پایان فیلم بود…ای بابا

    1. وحید می گوید

      اخ گفتی…

  9. omid می گوید

    در مورد فرانک کاستلو و وایتی بلگر اطلاعات به روز نشدند . وایتی بلگر اخیرن در زندان کشته شد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5