به سوگِ بازی سیاوُش- قسمت اول: از پاکت تا نصب
نویسنده مهمان: محمد خادمزاده: در خصوصِ بازی سیاوش مدتِ زیادی است که اخبارِ مختلفی در گوشه و کنار به چشم میخورد وهمین اواخر بود که خبرِ عرضه عمومیِ این بازی با توضیحات و توصیفاتِ پر طمطراقِ سازندگان آن منتشر شد، یک بازی با سبکی برگرفته از وارکرافتِ بلیزارد همراه با رنگمایههایی از جنسِ ایرانی، اولین و شاید بهترین جذابیتِ این بازی در بومی بودن ِ آن و شاهنامهای بودن آن است و البته که از صداگذاری خوب و موسیقیِ متنِ جذابِ بازی نمیتوان به راحتی گذشت، با آنکه مدتِ زیادی از عرضه عمومی این بازی نمیگذرد پوسترها و دی وی دی های آنرا میتوان در کلوپهای محلی و فروشگاههای مجازِ محصولاتِ فرهنگی به وفور یافت و همین فراوانی بود که ما را به خرید کاملا قانونیِ این بازی (و نه به صورت دانلود و کرک، مانند دیگر بازیهای موجود در بازار) و اقدام به تست و نصبِ آن واداشت.
هر چند که این پکیج تحت هیچ شرایطی یارای مقابله با رقبایِ خارجی خود را ندارد اما اولین نکتهای که پس از دریافتِ آن جلبِ توجه مینماید کیفیتِ بسته بندی، چاپ و پلمپِ محصول است، چاپِ روی پاکت دارای کیفیت نسبتا قابل قبولی است و استفاده از برجسته نمایی تصویرِ سیاوش در این بخش همراه با روکشِ براقِ آن احساسِ خوبی از کیفیت را به مصرف کننده انتقال میدهد اما گذشته از این توصیفات که بیشتر مقایسه ای با دیگر محصولاتِ تولید داخل است، ما به عنوانِ بازیخورهایی که انواعِ بازی های روزِ دنیا را چه به صورت کرک و چه به صورتِ اورجینال استفاده کردهایم، سطحِ توقع بیشتری از یک محصول با توانمندیهای داخلی داریم و البته که این توقعات از همین ابتدا و از شیوه بستهبندی و ارایه این بازی شروع میشود، توقعاتی که در ادامه ما را بر خلافِ خواستِ قلبیمان به سمتی میکشاند که ناچار به انتقاد و نقدهایِ شاید به ظاهر سختگیرانه شویم.
در پشت و رویِ این بسته جزییاتِ قابلِ توجهی وجود داشت که پرداختن به آنها را خالی از لطف نمیدانیم، تصویر اصلیِ روی پاکت همان تمثالِ مشهورِ سیاوش را در بر دارد که تقریبا در تمامی تبلیغات و پوسترها از آن استفاده شده است و به عنوانِ اولین نکته این انتقاد را وارد میدانیم که کاش از تصاویر و چهرههای بیشتری برای معرفی استفاده میشد تا به این وسیله هم مصرف کنندگان بهتر با ساختارِ بازی آشنا میشدند و هم جذابیتِ بصریِ کار امتیازِ بهتری را کسب مینمود. در پشتِ بستهبندی، در نگاهِ اول به راحتی میتوان اندکی شلوغی و سردرگمی گرافیست و شاید تعدد نظرات برای چگونگی طراحی این بخش را تشخیص داد، تعدد فونت، رنگبندی نامنظم و شاید غیر اصولی و همچنین اندازههای نامتقارن متون، کادرهایی به رنگِ زمینه آبی و کرم که در آنها متون در مکانِ خوبی قرار نگرفتهاند، تمامیِ این موارد زمختیِ خاصی را در این بخش از بستهبندی ایجاد کرده است، در پایینِ این بخش هم متاسفانه آرمهایی دیده میشود که در اندازه بزرگ استفاده شده اند و این سؤال را به وجود میآورند که چه نیازی به این تعداد آرم آن هم با این اندازه وجود داشته است؟
پلمپِ بسته بندی در قیاس با دیگر دی وی دی های مشابه اعم از فیلمهای اورجینال، کارتون و بازیهای موجود، دارای کیفیت و چسبندگی بهتری بود و در زمان باز کردنِ پاکت سهولت انجامِ کار را نیز به همراه داشت.
در قسمت زبانه بالایِ پاکت نوشته ای کلیشهای توجهمان را به خود جلب کرد:
“با ارسالِ پیامک کد قرعه کشی بازی به شماره ی 10003778943182 در قرعه کشی 30 دستگاه لپتاپ شرکت نمایید.”
و ادامه ماجرا در جایی جذاب تر شد که در هیچ کجایِ پاکت، ما موفق به یافتنِ کد قرعهکشی و چیزی شبیه به آن نشدیم و این شد که به کلیشهای بودنِ این متن بیش از پیش اطمینان حاصل نمودیم. (نکته اینکه در داخلِ دی وی دی هم چنین چیزی نیافتیم!!)
قیمت این بازی رقمِ جالب 4999 تومان است (معادلِ تقریبی 2 دلار) که قطعا هیچ فروشنده ای آن 1 تومانِ باقی مانده از 5 هزار تومان را به ما پس نداده و به شما هم نخواهد داد، پس قیمت را 5000 تومان ناقابل میخوانیم، قیمتی کاملا رقابتی با بازیهای اورجینال و غیرقابل رقابت با همان بازیها ولی در نسخههای کرک! البته لازم به توضیحِ مفصل نیست که بخشِ اعظمی از بازیهای مورد استفاده ما را همان نسخههای کرک تشکیل میدهند (بنا به دهها دلیل!) پس میتوان به این نتیجه رسید که این بازی از دیدِ قیمت قابلِ مقایسه با رقبایِ خود نیست.
پس از باز نمودن بسته بندی، دی وی دیِ نقرهای را با چاپی غیر حرفهای و تصویر تکراری از سیاوش مشاهده کردیم، از این دید می گوییم چاپِ غیرِ حرفهای که لبههای تصویر دارای حاشیهای با خمیدگیهای کوچک بود و همچنین تصویرِ مذکور نتوانسته بود تمامی سطحِ دی وی دی را پوشش دهد و همین امر توازنِ بصری را بر هم زده میزد.
دیسک را در درایو قرار میدهیم و منوی اتوران به نمایش در می آید، پس از انتخابِ گزینه اتوران اولین تصویر از شروعِ نصب را مشاهده کردیم “تذکرِ بسیار مهم” تصویری که در آن به راحتی عدم توجه دقیق به تولید و تعجیل در ارایه این بازیِ فاخر به چشم میخورد. در اولین مواجهه ما با بازی متنی که به نمایش درآمده بود دارای غلطِ املایی بود!
“به جای راهنما از واژه رهنما استفاده شده بود و به جایِ قبل از واژه قبلا استفاده شده بود”. پنجره جاری با موزیک پس زمینه حماسی همراه بود که به گوشِ ما بسیار جذاب مینمود.
متأسفانه در پنجره مذکور و همچنین در دیگر صفحاتِ اتوران هیچ ظرافتی به کار نرفته بود، این ایراد را از آنجا وارد میدانیم که پنجره مذکور امکانِ جابجایی توسط ماوس را فقط در چند نقطه کوچک و در واقع فقط بر روی تصاویر ممکن مینمود و علاوه بر آن صدای افکتِ به کار رفته برای دکمهها همان صدای پیشفرضِ نرم افزارِ اتوران ساز به نظر میرسید و اینها همه نشان از عدم ظرافت در قدمهای نهایی قبل از عرضه این بازی است. ما در ادامه امیدواریم که این ایراداتِ کوچک را بتوانیم در قبالِ کیفیتِ گرافیک و گیم پلی بازی به چشمِ اغماض بنگریم.
از همه ی مطالبِ بصری مهمتر این سؤال خواهد بود که چه دلیلی برای اجبار در غیرِ فعالسازی آنتی ویروس برای نصبِ یک بازی اورجینال وجود دارد؟؟ سؤالی که در هیچ جای این پکیج نمیتوان پاسخی برای آن یافت. شاید فروم بازی برای این سؤال پاسخی در خور داشته باشد.
در ادامه ی روندِ نصب در کمالِ ناباوری ما با 7 صفحه مختلف با پیامهایی کاملا غیرِ ضروری مواجه شدیم که مسلما در هیچ کدام آنها خبری از شروع نصبِ بازی نبود، در زیر میتوانید به تصاویرِ این صفحات نگاهی بیاندازید و اگر حوصله اینکار را مانند ما ندارید خیالتان را راحت کنیم که چیزِ خاصی را از دست نخواهید داد اگر با نخواندنِ آنها فورا از دکمه ی نکست استفاده کنید، در صفحاتِ مذکور به ترتیب پیامهای زیر عنوان شده بود:
1- آنتی ویروس را غیر فعال کنید 2- راهنمای بازی را مطالعه نمایید 3- درایور کارتِ گرافیک را از داخلِ دی وی دی قبل از اجرای بازی نصب کنید. 4- این بازی قفل دارد ! 5- ما بازیهای دیگری هم در دست تولید داریم. 6- معرفی پشتیبانی 7- تاکید بر رعایتِ موارد ذکر شده در صفحاتِ قبلی!
خب این بود تمامِ پیامی که در 7 صفحه طولانی به نمایش درآمده بود، لازم به ذکر میدانم که تمامی تصاویرِ به کار رفته در این 7 پنجره دارای کیفیت گرافیکی پایین بودند و چیدمان هم از این بی نظمی بیبهره نبود، متون با فونتی نامناسب بر تصاویر نقش بسته بود به ترتیبی که بر خوانایی آنها و هنچنین درکِ موضوعِ تصاویر پس زمینه تأثیر منفی گذاشته بود. همه ی اینها را داشته باشید تا به ادامه ی نصب برسیم.
خوشبختانه پس از کلیک بر دکمه اینستالِ بازی به اولین پنجره با چیدمانِ استاندارد و تصویرِ قابل قبول مواجه شدیم، نکست را انتخاب نموده و توافقنامه تکراری را تأیید میدهیم، مسیر نصب بازی را انتخاب میکنیم سپس به عنوانِ بازی در منوی استارت میرسیم که به صورت پیشفرضِ آن متقاعد بوده و به صفحه بعدی رجوع میکنیم، پس از 2 نکستِ بدون تأملِ دیگر به آخرین صفحه قبل از نصبِ بازی میرسیم، با شور و شوق و امید به اتمام رسیدنِ این مسیرِ طولانی بر آن دکمه اینستال نیز کلیک میکنیم و بازی شروع به نصب میشود، دی وی دی شروع به چرخشِ سریع کرده، هنوز صدای موسیقی به گوش میرسد و ما منتظرِ اتمامِ مراحلِ نصب هستیم. پس از طی مدت زمانی معادلِ 11 دقیقه و نصبِ همزمانِ مایکروسافت ویژوال سی پلاس پلاس و دایرکت ایکس و البته قطعیِ شدید و مکرر موزیک پس زمینه در حینِ اینستال، بازی نصب شد.
در حینِ نصب به دلیلِ آزارِ شدیدِ صدای قطع و وصلیِ مکرر موزیکِ بازی به دنبالِ دکمه قطعِ پخشِ آن در منوی اتوران گشتیم که متاسفانه تلاشمان بیهوده بود و مجبور به بستن منوی اتوران شدیم!
در حینِ نصب منابعِ زیادی از سیستم مشغول نبود و بازی بدونِ هیچ ایرادِ فنی در ویندوز هفت 64 بیتِ ما نصب شد. پس از کلیک بر دکمه فینیش در صفحه پایانیِ نصب در حالی که تیکِ اجرای بازی فعال بود، پنجره دیگری برای نمایش مشخصاتِ سیستم ما و همچنین انتخابِ رزولوشن مناسب و یکسری لینک از وبسایت و فروم سازنده ظاهر شد، در پنجره ی مذکور بر دکمه ی لانچ گیم کلیک کردیم و بازی اینگونه آغاز شد…
غیر فعال کردن آنتی ویروس برای اجازه نصب یافتن برنامه است. برنامههایی که به روشهای حریص برای جلوگیری کرک محافظت میشوند توسط هیوریستیک آنتی ویروسها به عنوان مشکوک شناخته میشوند. تا زمانی که ما ایرانیها هم به این نتیجه برسیم که نرمافزار را نمیتوان غیر قابل کرک کرد، – و شاید کرک شدن نرمافزار و بازی خود به نوعی تبلیغ محصول ماست – همین رویههای عجیب و شدید را برای محافظت شاهد خواهیم بود.
سلام، ممنون که جواب دادید، کلیتِ این انتقاد هم تقریبا به همین منظور بود، نخ نما کردنِ این رویه! ما اولین و یا آخرین کشوری نیستیم که در اون به وفور کرک شدن نرم فزارها و بازیها در جریان است ولی نکته ی جالب در این بخش بود که تحتِ هیچ شرایطی من تا به حال طی 10 سال کار با کامپیوتر همچین درخواستی را از سمتِ نرم افزار اورجینال برای ادامه ی نصب ندیدم و اگر هم با چنین پیامی در نرم افزارهای خارجی مواجه میشدم، اولین کاری که میکردم انصراف از ادامه ی نصبِ آن می بود ولی در این مورد خاص شرایطِ متفاوتی حاکم بود.
ببخشید من متوجه منظور شما از این قسمت گفته بهروز نمی شم میشه بیشتر توضیح بدید!!
“و شاید کرک شدن نرمافزار و بازی خود به نوعی تبلیغ محصول ماست”
خودتان نیز اغماض را اشتباه نوشته اید اغماز!
سلام، شما درست میفرمایید، دکتر در اولین فرصت این اشتباه تایپی را اصلاح خواهند کرد اما در مورد اشتباه در صفحه ی اولِ اجرای یک بازی با کلی هزینه و کلی برنامه نویس و گرافیست و مدیر و … جدا” باید به چشم دیگری بهش نگاه کرد و جریان از یک اشتباهِ سهوی و تایپی خیلی بغرنج تر هستش.
فقط با دیدن خود بازی (گیم پلی، گرافیک و …) هست که میشه در موردش نظر داد نه از روی بسته بندی و اینستالر و …
منتظر مطلب بعدی در مورد خود بازی هستیم.
سلام
نقدِ گیم پلی در حال آماده سازی هستش، تا امروز چند مرحله رو به اتمام رسوندیم و در مطلبِ بعدی نقدِ کاملی از گیم پلی بازی را منتشر خواهیم کرد.
سلام
بنده اهل بازی نیستم اما خواستم عرض کنم که سیاوَش درست است.
سلام
ممنون از نظر شما، به نظر که همان سیاوُش صحیح باشد:
http://www.vajehyab.com/?q=%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%B4
جناب خادم زاده
سلام
بنده 41 سال است با این اسم زندگی می کنم.
لطفا نظر حقیر را بپذیرید و از سماجت خودداری فرمایید.
سیاورشن یا سیاوش
به معنای سوار اسب سیاه است.
سیاوُش فقط یک غلط مصطلح است.
هماره سلامت باشید.
پی نوشت:
فکر کنم همینجا بود که خواندم:
ویکی پدیا نویسنده ای را به نظر دادن درباره کتاب خود محق ندانسته.
این پاسخ شما مرا به یاد آن مقاله انداخت
قابل توجه دوستان لغتنامه دهخدا هر دو را درست میداند:
http://www.loghatnaameh.org/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2LPbjNin2YjYtA%3d%3d
خب مطمئنا برای نقد همچین موضوعی فکر می کنم یه کم باید از پیش زمینه های ساخت هم اطلاع داشت، مطمئنا نرم افزارهایی که ما در ایران شاهدش هستیم، از همه لحاظ هیچ فرقی هم ندارن، نمی تونن با نسخه های خارجی رقابت زیادی داشته باشند، دلایل بسیاری هم داره، اما گاهی اوقات بهتر هست که نقد صرف نباشه و نقد برای بهتر شدن باشه، تنها ایراد گرفتن کافی نیست، گاهی اوقات از اهالی حوزه فناوری انتظار میره تا خیلی بیشتر از هم حمایت کنند اما گاهی اوقات یا تو نقد زیاده روی می کنیم یا تو حمایت، فکر می کنم همینکه این محصول به مرحله تولید رسیده و داره به فروش میرسه خیلی کار بزرگیه، در کشوری که یک وبلاگ به سختی سرپا میمونه، اما اینکه نقایص داره خب مطمئنا همین طور خواهد بود، البته اصلا نمیشه از ایرادات جزئی که هیچ ربطی به تولید نرم افزار یا این موضوعات داره (غلط املایی یا طراحی ضعیف گرافیست) گذشت.
اینکه تو یه همچین پروژه ایی غلط املایی وجود داره واقعا فاجعست
خوده بازی هم که مثل گرشاسب کپی برداریه حالا تو یه سبک دیگه
سیاوش به فتح “و” درست است. بهتر است عنوان تصحیح شود.
واقعاً حرکت بسیار خوبی بود. یک بازی اون هم برگرفته از شاهنامه فردوسی 🙂
قبل از هر نقدی (که البته من توقعم از نقد سخت این بازی در این پست باز هم بیشتر بود!)، باید به سازندگان این بازی آفرین گفت، امیدوارم قدم بزرگی برای فرهنگسازی و زنده نگه داشتن بیشتر زبان پارسی و شاهنامه فردوسی باشه.
شاهنامه رو دوست دارم پس به بازی هم علاقه پیدا میکنم به امید پیشرفت بیشتر 😀
نیاز به این همه «نقش و نمای اضافه» نبود…
“پس از ۲ نکستِ بدون تأملِ دیگر به آخرین صفحه قبل از نصبِ بازی میرسیم”، لطفا در این مبحث زبانی، تجدید نظری بفرمایید 🙂
پیش فرضی از این بازی ندارم ولی داستان سیاووش از اون داستان هایی هست که تعصب دارم روش D:
خط و روند داستان شاهنامه مشخصه
الان سوالی که پیش میاد اینه که یک داستان مشخص و مشهور رو چطور به بازی تبدیل کردن ؟
ته داستان اینه که سیاووش کشته بشه
با همچه پایان بندی محتومی ، بازی چه مفهومی داره دقیقا ؟ یا مثلا اومدن پایان رو بسته به سطح مهارت و دقت کاربر ، تغییر دادن ؟
من هنوز ندیدم بازی اش رو ، کسی بازی کرده اینو ؟
فکر کنم چند وقت پیش درمورد این بازی جایی خوندم که فرزند سیاوش در پی خونخواهی برای قتل پدرشه… خب تو شاهنامه که اینطوره پس میشه تصور کرد که پایان قابل قبولی داشته باشه.
این سایت برای من ف-یلتره http://www.loghatnaameh.org/
اینترنتم از مخابراته
با سلام خدمت کلیه علاقمه مندان و دوست عزیز
بنده به نمایندگی از تیم سازنده بازی سیاووش، لازم دونستم برای نستجه گیری بهتر از این بحث و نقد به جا، چند مورد رو یادرآوری کنم.
قبل از هر چیز، از نویسنده این نقد تشکر می کنم و امیدوارم که ادامه نقدشون رو اینجا قرار بدن، چون به شخصه اعتقاد دارم که نقدهای انجام شده در راستای بهتر شدن و پیشرفت خواهد بود. چون بعد از مدتی طولانی ، تولید کننده خیلی از ظرایف رو دیگه نمی تونه ببینه و در انتها از دید مخاطب پنهان نمی مونه.
خوب پروژه سیاووش از جمله پروژه های خوبی دیگری هست که در ایران ساخته شده . این پروژه از سال 1388 شروع شده. کل تکنولوژی و بخش های فنی این بازی به همراه موتور اصلی بازی، توسط 7 برنامه نویس تیم سورنا نوشته شده. حدود 35 نفر روی این پروژه کار کردن. و در نهایت این بازی در تابسان امسال به دست مخاطبان رسید. البته این بازی با تمام کم تجربگی ما ، توانست بهترین بازی سال ایران بشه.
خوب یکی از اشکلاتی که نویسنده عزیز اشاره کردن، بسته بندی و طرح های روی جلد بازی است، که دلیل آن فقط و فقط کم تجربگی در تولید بسته بندی بازی می باشد. که اگر در بسته بندی قبل از طرح نیز دیده باشید خیلی از مشکلات بوده که در این بسته بندی نیست و با توجه نقدهای شما عزیزان و بازخورد بازار، قصد داریم ایراد های گفته شده را در نسخه بعدی بسته بندی برطرف کنیم. در مورد کد قرعه کشی، هیچ کلیشه ای در کار نیست، بلکه شرکت ریز موج متاسفانه در بسته بندی کم کاری کرده و تعدادی از بسته کد قرعه کشی ندارند. که البته با تماس با شرکت، می توانید کد تهیه کنید.
و در مورد اتوران بازی کاملا حق با شماست، چون این اتوران کلا در 1 رو ساخته شده و آن هم فقط وفقط کم بود زمان بوده و در نسخه های بعدی اتوران کاملا عوض شده و بسیار زیباتر از این نسخه می باشد. ولی در مورد اطلاعات زیاد روی منوی و صفحات اتوران باید خدمت شما عرض کنم که دلیل روشنی دارد. این محصول در تمام کشور پخش می شود و هر کسی با هر میزان سواد و دانشی آن را تهیه می کند. برای اینکه همه به یک اندازه از روش راه اندازی صحیح بازی اطلاع داشته باشند. ما می بایست کل مراحل نصب را با ظرایف آن به مخاطب آموزش می دادیم. همچنان که نتیجه آن را دیده ایم و کلاً در هفته 2-3 مورد به پشتیبانی شرکت زنگ می زنند و در نصب مشکل دارند. همچنان که در اتوران قبلی ما روزانه 30 – 40 مورد تماس داشتیم که فقط در بخش غیر فعال کردن آنتی ویروس مشکل داشتند.
ولی در مورد خود مطلبتون چیزی نمی گم، چون به هر حال نظر شماست و کاملا محترم و اگر به وب سایت بازی و شرکت سر زده باشید می تونید ببینید که کل نقد و بررسی های انجام شده برای این بازی رو چه به نفع ما باشند و چه به ضرر ما در وب سایت قرار دادیم.
http://www.sourenagames.com
http://www.sourenagames.com/fa
http://siavosh.sourenagames.com
ولی حداقل توقع بنده از شما، انتخاب عنوان مناسبی برای این مطلب بود. چون این عنوان به نوعی نشان دهند یک اتفاق بد می باشد. که نشان می دهد شما از خرید این محصول ناراضی هستید.
به هر حال باز گوش شنوای ما برای شنیدن انتقادات تند شدید و البته سازنده باز است و بسیار خوشحال هستیم که دوستانی هستند که این نظرات را به گوش ما می رساند تا در نهایت صنعت بازی ایران رشد کند و شاهد محصولات بهتر و با کیفیت بهتر در آینده با مشکلات حداقلی باشیم.
لطفا اگر علاقه مند می باشید، نقد کامل را به همراه گیم پلی برای ما ارسال نمایید تا در وب سایت خود آن را قرار دهیم. ( بی صبرانه منتظر نقد خود بازی هستیم)
info@sourenagames.com
با تشکر
بسیار ممنونم از پاسخگویی شما.
پدرم برای من شاهنامه می خواند ما الان قسمت سیاووش هستیم من همان طورکه شاهنامه را دوست دارم بازی اش راهم دوست دارم
چه جالب منم همین طور