راهبرد تازه برای کاهش شیوع بیماری ایدز

4

به جای درمان‌های روتین ایدز که در آنها سعی در نابود کردن ومبارزه مستقیم با ویروس HIV‌ می‌شود، در یک شیوه تازه مبارزه با ایدز، پژوهشگران این ویروس را وارد رقابت با نسخه‌های بی‌آزار خودش می‌کنند، تا با مشغول شدن با خودش، روند بیماری کند شود!

به این شیوه درمانی اصلاحا TIPs یا ذرات مداخله‌گر درمانی therapeutic interfering particles گفته می‌شود. وقتی ویروس از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود، این خرده ریزهای ویروسی هم منتقل می‌شوند و با رقابت با ویروس بر سر دستیابی به منابع سلولی، تکثیر ویروس را کند می‌کنند و از بیماریزایی ویروس می‌کاهند.

لئور وینبرگر -بیوشیمیست و ویروس‌شناس دانشگاه کالیفرنیا در سن‌ دیه‌گو- که این موضوع را مدل‌سازی کرده است، استفاده از این ذرات را در حکم ایجاد ویروسی برای ویروس می‌داند!

تقریبا 33 میلیون نفر به HIV آلوده هستند، این ویروس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. بدون درمان، در طی تقریبا 10 سال، عفونت با HIV به بیماری ایدز می‌انجامد و سرانجام مرگ رخ می‌دهد.

این شیوه درمانی، نخستین بار در سال 2003 پیشنهاد شد و در محیط‌های کشت سلولی مورد آزمایش قرار گرفت. ذرات مداخله‌گر درمانی، تنها یک سوم کدهای ژنتیکی ویروس HIV را دارند و فاقد قسمت‌های ضروری برای تکثیر هستند، بنابراین تنها با استفاده از کدهای ژنتیکی HIV می‌توانند خود را تکثیر کنند. به علاوه این ذرات، سکانس‌های مهارکننده HIV را دارا هستند و با HIV بر سر دسترسی به پروتئینی‌های ساختمانی ویروس رقابت می‌کنند.

مجموعه این فرایندها، می‌تواند ابتلا به ایدز را بعد از آلوده شدن به HIV، پنج تا ده سال به تأخیر بیندازد.

ذرات مداخله‌گر درمانی البته مکمل درمان‌های روتین ضد رترو ویروسی هستند و یک درمان اصلی و مستقل به شمار نمی‌آیند، آنها تعداد ویروس‌ها را در خون فرد آلوده، کاهش می‌دهند.

تیم تحقیقاتی وینبرگر بر اساس اطلاعات به دست آمده از آزمایشگاه‌ها و اطلاعات مربوط به بیماری در منطقه زیر صحرای بزرگ آفریقا که در آنجا بدترین شیوع بیماری وجود دارد، این شیوه درمانی را مدل‌سازی کرد:

معلوم شد که حتی در بدترین سناریو، استفاده از این شیوه درمانی ظرف 50 سال، شیوع بیماری را از 29 درصد به 6.5 درصد کاهش خواهد داد. البته اگر سناریوی خوش‌بینانه‌تر در نظر گرفته شود، در مدت 30 سال، شیوع بیماری، به یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

واکسن‌هایی که در دست تهیه هستند و هیچ یک کاملا محافظت‌کننده نیستند، از منظر تئوریک، زمانی که به 95 درصد مردم داده شوند، شیوع را تنها می‌توانند تا 18 درصد کاهش دهند، بنابراین این شیوه درمانی از واکسن‌هایی که در دست تهیه هستند، کاراتر به نظر می‌رسد.

بعضی از گروه‌های جمعیتی مثل معتادان تزریقی و «کارکنان جنسی»، عامل انتشار وسیع بیماری ایدز هستند، دسترسی به این گروه دشوار است، شناسایی آنها کار ساده‌ای نیست و به علاوه آنها غالبا از درمان سر باز می‌زنند، با استفاده از ذرات مداخله‌گر درمانی، می‌توان انتشار بیماری از این گروه را کاهش داد.

یکی از موانع مبارزه با HIV، این است که این ویروس بسیار فرار است و هر زمان که درمانی استفاده می‌شود، ویروس به سرعت تغییر شکل پیدا می‌کند و از فرار می‌کند، اما فرار کردن از دست ذرات مداخله‌گر درمانی برای ویروس ایدز کار ساده‌ای نیست، چون این ذرات می‌توانند به سرعت خود را با شرایط جدید انطباق بدهند و روند رقابت با ویروس را ادامه بدهند.

البته مبارزه با HIV‌ با پخش کردن ویروس‌های مشابه بی‌خطر کاری است که باید با دقت بیشتری در مورد آن فکر کرد، چرا که همواره این خطر وجود دارد که ویروس‌های بی‌خطر مبدل به ویروس‌هایی با ماهیت جدید و خطرزا شوند! به علاوه باید به واکنش توده مردم هم فکر کرد. مردم به شیوه‌های مستقیم مبارزه با بیماری‌ها عادت دارند و شیوه جدیدی که با انتشار انگلی برای ویروس، با بیماری مبارزه می‌شود، نیاز به اطمینان‌بخشی بیشتری دارد.

در این نمودار میزان کارایی شیوه‌های مختلف درمانی برای کاهش شیوع بیماری مشخص شده است. همان طور که دیده می‌شود، اگر هیچ درمانی صورت نگیرد، میزان شیوع در منطقه زیر صحرای آفریقا، در همان حد 30 درصد باقی می‌ماند. اگر از واکسن‌هایی با میزان محافظت 30 و 50 درصد استفاده شود، میزان شیوع به ترتیب 25 و 20 درصد خواهد شد که چشم‌گیر نیست. زمانی که از درمان‌های ضد رترو ویروسی ART استفاده شود و این درمان به 75 درصد مردم مبتلا ارایه شود، باز هم شیوع بیماری پایین‌تر از 20 درصد نخواهد شد. اما زمانی که از ذرات مداخله‌گر درمانی استفاده شود، شیوع بیماری بسیار کاهش می‌باید:

منبع: wired


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. محمد نصیری می گوید

    یعنی دکتر هنوز ایدز راه درمان نداره ؟؟؟؟

  2. مسعود می گوید

    این تحقیقات همیشه سالها طول میکشه که به مرحله عمل برسن . نمیدونم بنظر خود شما تا چقدر دیگه تاثیر این روش ها رو در سطح وسیع میبینیم ؟

  3. علیرضا می گوید

    جالب اینه که چندین سال پیش ایران ادعا میکرد که داروی ایدز را پیدا کرده و کلی هم در این مورد توی تلویزیون تبلیغ کرد!!!!!

  4. هامون می گوید

    این روش خیلی مبتکرانست .امیدوارم هر چه زودتر عملی بشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5