چهارشنبه شب با گزارش زنده همایش اپل، مهمان «یک پزشک» باشید!

67

دوست‌داران اپل، در زمره مشتاق‌ترین و عاشق‌ترین طرفداران گجت در دنیا هستند. آنها از ماه‌ها قبل خبرهای مربوط به عرضه محصولات جدید را دنبال می‌کنند و در زمان عرضه کالا، با صف کشیدن و کمپ زدن در جلوی فروشگا‌های مناظر غریبی را خلق می‌کنند که سوژه عکاسان و خبرگزاری‌ها می‌شود.

در کشور خودمان هم علاقه‌مندان اپل و محصولاتش کم نیستند. این طرفداران با خرید محصولات منقش به سیب گاز زده، خود را در قله فناوری می‌بینند. برای آنها دارندگان محصولات دیجیتال، دو دسته هستند، آنهایی که اپلی هستند و آنهایی که اپلی نیستند!

اپل هر سال در همایش‌های باشکوهی که محصولات جدیدش را معرفی می‌کند. این همایش‌ها با تکیه بر قدرت سخنرانی و پرزنتیشن استیو جابز نه تنها چیزی کمتر از یک شوی بزرگ یا سخنرانی دم انتخابات یک نامزد ندارند، بلکه خودشان الگویی برای سخنوری محسوب می‌شوند.

آخرین شوی استیو، البته به سبب درز اطلاعات مروبط به آیفون 4، چیزی برای غافل‌گیر کردن نداشت و درست به همین دلیل پاره‌ای گمان می‌کنند، اپل در مقام جبران این خسران، در همایش جدید که فردا برگزار خواهد شد، چیزهایی برای روی کردن خواهد داشت.

—————————

دیشب تصمیم گرفتم که همایش جدید اپل را به همکاری دوست خوبم، رضا مقدری به صورت زنده برایتان گزارش کنم. این گزارش را امشب ،ساعت نه و نیم می‌توانید در همین وبلاگ بخوانید. پس ساعت نه و نیم به وبلاگ، حتما به یک پزشک بیایید!

اما بد نیست، در همین جا قبل از آغاز همایش با رضا مقدری، گمانه‌زنی‌هایی را که در مورد همایش امشب مطرح شده است، مرور کنیم:

00.19 , علیرضا مجیدی:خوب! شروع می‌کنیم، این عکس مربوط به همایش جدیده. رضا! ببین از این عکس به نظرت چیزی دستگیر آدم می‌شه؟!

00.29 , رضا مقدری:سلام علیرضا و سلام به خواننده ها، امیدوارم احساس نکنن خیابانی کنار فردوسی پور نشسته ^_^! چون سطح وبلاگ نویسی تو با من قابل قیاس نیستش علیرضا و اینجا همه عادت دارن پستهای حرفه ای تو رو بخونن. راستش رو بخوای ما توی این چند وقت اخیر و توی آخرین همایش ها و کنفرانسهای اپل همه چی داشتیم آی پد که کلا یک سخت افزار جدید از محصولات اپل بودش و به نظر میاد این روزها بهترین تبلتی هست که می تونیم توی بازار پیدا کنیم، آیفون هم به روز رسانی شد و آیفون ۴ جنجالی رو هم تجربه کردیم و خیلی چیزای دیگه ولی خیلی وقته خط تولید آی پاد یا ابزار پخش موسیقی اپل به روز رسانی نشده، این عکس به نظر من میگه وقتشه و باید منتظر آی پادهای جدیدی باشیم. راستش رو بخوای خوشحالم چند هفته ی پیش از خرید آی پاد تاچ ۳G انصراف دادم و به جاش یه نت بوک ایسوس خریدم.

00.45 , علیرضا مجیدی:همایش تابستونی اپل اصلا لقب «اپل موزیکال ایونت» را داره، یعنی محورش آی‌پاد هست.

می‌شه حدس زد که استیو جابز پس از چاق سلامتی شروع کنه یه سری آمار بده، در مورد فروش آی‌پد و آیفون و بازار اپ، بعدش بازم بیاد قضیه «انتن گیت» را رفع و رجوع کنه، منظورم افتضاح آنتن‌دهی آیفون ۴ هست.

بعد از اینا استیو با غرور و تبختر آیفون جدید را معرفی خواهد کرد. خوب یه حدسایی می‌شه زد، مثلا توی «اپل اینسایدر» از روی ابعاد و شکل کاور آی‌پاد که یه شرکت چینی از پیش ساخته، حدس زدن که ابعاد ای‌پاد جدید چقدر می‌تونه باشه.

می‌شه حدس زد که اپل، وضوح صفحه بیشتری در آی‌پاد جدید اعمال کنه، مشابه فناوری «رتینا» در آیفون. بعدش طرفدارای اپل از مدت‌ها قبل مشتاق هستن که آی‌پاد دوربین‌دار را هم تجربه کنن، خیلی‌ها به این یقین رسیدن که آی‌پاد جدید، دو دوربین پشت و جلو داره.

رضا! تو چه چیزایی شنیدی درمورد آی‌پاد جدید؟

00.59 , رضا مقدری:علیرضا دقیق نمیشه گفت چند تا آی پاد جدید داریم ولی گمانه زنی ها راجع به تاچ و نانو هست یعنی اینا قراره آپدیت بشن و نسل جدیدی ازشون ارائه بشه. شایعاتی هست که تاچ شاید به ۳G مجهز شده باشه خبر خوبیه و یعنی اگر ابزار جدید دروبین و ۳G داشته باشه شانس برقراری ویدئو کال رو هم با ابزار پخش موسیقی مون خواهیم داشت.

در مورد نانو هم مهمترین نکته عکسی هست که به بیرون درز کرده و گفته میشه شاید قیافه اش مربع شکل شده باشه، ابعادش احتمالا ۳ سانتی متر در ۳ سانتی متر باشه و البته اسکرین این هم تاچ شده باشه. یک چیزی من بدم میاد استیو این همه آمار و ارقام اول هر همایشی میده بسه دیگه همه ی ما می دونیم کارت درسته و فروشت هم زیاده.

01.24 , علیرضا مجیدی:البته شاید اپل چیزایی جدید را هم برای رو کردن داشته باشه. هیچ بعید نیست.

اما چیز دیگری که حدس ‌می‌زنن اپل رو کنه، سیستم ذخیره موسیقی مبتنی بر فناوری ابر یا cloud هست.

بذارین براتون ساده و پوست‌کنده بگم، اپل می‌خواد به کاربرا امکان بده که فایلهای موسیقی و ویدئویی‌شون را روی سرور ذخیره کنن و اصلا محدود به فضای حافظه آی‍‌پاد نباشن، این طوری می‌تونن هر مقدار که می‌خوان موسیقی همراه داشته باشن.

خوب وقتی گجتی داشته باشیم که به ۳G بتونه متصل بشه، چه دلیلی وجود داره این کارو نکنیم؟ این طوری کاربر شاید خیلی وقتا متوجه نشه که داره به موسیقی روی مموری آی‌پادش گوش می‌کنه یا موسیقی ذخیره شده روی سرور!

باید منتظر بمونیم تا ببینم دقیقا این موسیقی ابری چه چیزی از آب درخواهد آمد.

خوب رضا! اگه حدس دیگه‌ای در مورد آی‌پاد نمی‌زنی، برامون بگو که دیگه چه پیشبینی‌هایی می‌شه کرد؟

01.33 , رضا مقدری:تنها نکته ی جالبی که به ذهنم میرسه قابهایی هستن که هنوز برای آی پاد نانوی به بازار عرضه نشده ارائه شدن و تصاویرشون روی اینترنت منتشر شده.

ولی بحث در مورد آی پاد رو اگر کنار بذاریم می رسیم به شایعات در مورد اپل تی وی و نسل جدید این ابزار، که گفته میشه احتمالا این یکی به iOs  مجهز شده باشه شاید براش اپلیکیشنهای ویژه یی هم ارائه بشه و البته قیمت اولیه یی حدود ۹۹$ دلار داشته باشه، فکر میکنی چه موارد جانبی براش ارائه بشه علیرضا؟

01.41 , علیرضا مجیدی:چیز جالب دیگه TV rental service هست، یعنی اپل رفته با شبکه‌های تلویزیونی مذاکره کرده که برنامه‌هاشون را به قیمت ۹۹ سنت به ازای هر برنامه در آی‌تونز کرایه بده. این طوری صاحب یه اپل تی‌وی به منبع تمام‌نشدنی از برنامه‌ها دسترسی داره.

این خیلی جالبه! دیگه لازم نیست کسی جلوی تلویزیونش بشینه و مجبور باشه خوراک یه شبکه را تحمل کنه، اپل می‌خواد خریداران اپل تی‌وی، درست حس و حالی شبیه یه آدم گرسنه در رستورانی با منوی متنوع داشته باشن.

رضا! در بازار شابعات چیز دیگه‌ای در مورد اپل تی‌وی نشنیدی؟

01.44 , رضا مقدری:اولی که حرف از اپل تی وی جدید وسط اومد صحبت از توانایی پخش ویدئوهای ۱۰۸۰P  بود و یا i ، گیزمودو یازده آگوست گفت اطلاعاتی از این پروژه داره که احتمالا فقط بشه باهاش ویدئوهای ۷۲۰ p رو دید، راست و دروغش گردن گیزمودو چون با اپل کارد و پنیرن و البته فردا همه چی معلوم میشه.

اما این همه ی داستان ما نیست اپل تی و یا شاید هم iTv رو بتونیم با گوشی های iPhone ریموت کنیم یا بهتر بگم آیفونمون ریموت کنترل این ابزار جالب باشه.

01.46 , علیرضا مجیدی:رضا! از آی‌تونز چه خبر؟ از آی‌تونز هم باید انتظار شنیدن خبری داشته باشیم؟

01.50 , رضا مقدری:آی تونز علیرضا به ما امکان شنیدن پیش نمایش از فایلهای موسیقی موجود توی فروشگاهش رو میده هر پیش نمایش به طور معمول ۳۰ ثانیه هست خبر خوب اینکه شاید این پیش نمایش از این به بعد یک دقیقه بشه شنیدن یک دقیقه از یک آهنگ سه دقیقه ای توی کشورهای صاحب کپی رایت می تونه نعمتی باشه و باعث شه پولت رو خرج موسیقی کنی که ارزش داره.

01.55 , علیرضا مجیدی:خوب، من دیگه چیزی به نظرم نمی‌رسه. پس اگه تو هم شایعه دیگه‌ای نشنیدی، با خوانندگان تا فردا شب، ساعت نه و نیم خداحافظی کنیم.

البته من از الان استرس دارم که نکنه اتصال اینترنتیم یه چیزیش بشه، نتونم گزارش کنم! ولی کاشکی سانفرانسیسکو بودیم، اختصاصی گزارش می‌کردیم، نه؟!

01.58 , رضا مقدری:همه ی چیزهایی که تا الان گفتیم شایعه بود بهتره دیگه بیشتر از این شایعه پراکنی نکنیم و البته الان سه صبح هست به وقت تهران و احتمالا همه خوابن! منم مثل تو نگران این هستم که فردا مشکلی برای پهنای باند پیش بیاد و دسترسی به اینترنت دشوار بشه ولی به هر حال امیدوارم همچین اتفاقی نیفته.

و خوب وصال به استیو جابز عزیز در سانفرانسیسکو هم که آرزوی همه است! ممنون از خواننده هایی که من رو هم تحمل کردن تا فردا شب و گزارش از کنفرانس اپل از همه خداحافظی میکنم.

02.00 , علیرضا مجیدی:شب همگی به خیر. فردا ساعت نه و نیم، به ما سر بزنین و ادامه این پست را بخونین!

20.09 , علیرضا مجیدی:سلام خواننده‌ها عزیز، بیست دقیقه‌ای تا شروع همایش مونده و من و رضای عزیز از چند دقیقه پیش آنلاین شدیم تا در حد توان خودمون جریان همایش را براتون به صورت زنده گزارش کنیم.

20.18 , رضا مقدری:سلام علیرضا و سلام به همه ی خواننده هایی که امروز قصد دارن این همایش رو با ما دنبال کنن. فعلا همونجوری که مشخصه مردم در حال ورود و جاگیری هستند و خبر خاصی نیست.

راستی علیرضا می دونستی چند روز پیش لیدی گاگا خواننده ی معروف انگلیسی از یکی از فروشگاه های اپل استور دیدن کرده و گیزمودو گفته خدا رو چه دیدی شاید استیو جابز و لیدی گاگا یک دفعه باهم بیان روی صحنه! ^_^

20.20 , علیرضا مجیدی:کاشکی از یه خواننده درست و حسابی‌تر دعوت می‌کردن. ولی خوب حتما محبوبیتش را در جامعه آمریکا به صورت آماری سنجیدن!

20.29 , رضا مقدری:کمتر از چند دقیقه ی دیگه تا شروع برنامه داریم، اپل برای اولین بار گفته کاربران واقعیم رو ترجیح میدم تا به درگاه وبلاگهایی که زنده کنفرانس رو پوشش میدن محدود نشن و خودم اینبار برنامه رو زنده براشون روی سایت اپل پخش میکنم. ولی به شرطی میتونید برنامه رو ببینید که مک بوک یا یکی از سخت افزارهای دیگه ی اپل رو که امکان پخش ویدئو دارند و به مروگر سافاری مجهز هستند در اختیار داشته باشید، باید یوزر واقعی اپل باشید، استیو گفته!

20.29 , علیرضا مجیدی:به به! مثل اینکه یکی از ترانه‌های زیبای اریک کلپتن یعنی «لیلا» داره در سالن پخش می‌شه. اینم یه عکس از سالن:

20.30 , رضا مقدری:علیرضا ظاهرا از چند دقیقه ی پیش آهنگهای مختلفی از خواننده های مختلف پخش شدن، Alanis Morissette، اریک کلپتون و الان هم جک جانسون. الان هم از همه خواسته شد موبایل ها رو خاموش یا سایلنت کنن.

20.38 , علیرضا مجیدی:جابز روی سن اومد، بالاخره تغییر کمی در لباس روتینش داده. استیو وزنیاک هم در همایش هست.

اسیتو جابز داره در مورد فروشگاه‌های تازه حرف می‌زنه و عکس زیبایی از فروشگاه اپل در پاریس را نشون می‌ده:

بعدش در مورد فروشگاه بسیار زیبای شیشه‌ای در شانگهای صحبت کرد که ۴۰ فوت ارتفاع داره:

20.43 , رضا مقدری:استیو داره در مورد iOs صحبت میکنه، سیستم عاملی که آیفون، آیپاد تاچ و آی پد رو قدرت بخشیده و اینکه تا حالا چنتا ابزارهای تحت این سیستم عامل فروش رفتن.

و میگه روزی ۲۳۰٫۰۰۰ تا ابزار تحت این سیستم عامل میفروشیم! پس از همه جلو هستیم.

تا حالا ۶٫۵ میلیارد اپلیکیشن برای این سیستم عامل دانلود شده و این یعنی در هر ثاینه ۲۰۰ اپلیکیشن،  یک ثانیه گذشته و ۲۰۰ تای دیگه هم دانلود شد!

20.51 , علیرضا مجیدی:جابز داره در مورد گیم سنتر صحبت می‌کنه، هدف از گیم سنتر امکان ئادن بازی چندکاربره است ، اینطوری دوستان با هم چالش می‌کنن!

البته اگه دوستی هم نداشته باشین، اپل شخص مناسبی را برای بازی به شما در این سامانه‌اش معرفی می‌کنه و با شما مچ می‌کنه.

بعد از اون اون یه بازی را برای نمونه مثال زد.

حالا «مایک کپس» روی سن اومده و داره یه گیم با گرافیک بسیار زیبا را معرفی می‌کنه:

حالا اونها دارن به صورت چند نفره بازی می‌کنن:

20.56 , رضا مقدری:اما امروز میخوایم ببینم در مورد iOs 4.1 چه خبر هست.

تا اینجای کار باگهای مخابراتی، بلوتوث و سرویس ۳g رو برطرف کردیم، و قابلیت تصاویر High Dynamic Range رو اضافه کردیم تا از دست عکسهای بی کیفیت گذشته خلاص بشید.  امکان آپلود ویدئوها به صورت HD رو بر روی Wifi پدید آوردیم  و… این نسخه از iOs رو هفته ی آینده می تویند برای ابزارهاتون دانلود کنید.

21.05 , رضا مقدری:استیو حالا به همه وعده ی اومدن iOs 4.2  رو برای آی پد میده، نکته ی مهم این سیستم عامل جدید بر روی آی پد این هست که از این به بعد هر چه روی آی پد در حال مشاهده اش هستید رو می تونید به صورت بی سیم بفرستید به پرینترتون و پرینتش رو دریافت کنید! اسم این قابلیت جدید رو هم گذاشتن Air Print.

21.06 , علیرضا مجیدی:خوب جابز رفت سراغ بحث اصلی همایش یعنی آی‌پاد

تا حالا ۲۷۵ میلیون آی‌پاد فروخته شده:

همه مدل‌های آی‌پاد آپدیت شدن.

استیو داره در مورد تغییرات شافل  صحبت می‌کنه:

و شافل جدید را معرفی می‌کنه:

شافل جدید در پنج رنگ و به قیمت ۴۹ دلار به بازار خواهد آمد:

باهاش می‌شه به پانزده ساعت موسیقی گوش کرد. شافل وسیله واقعا پرتابل و گوچکی برای گوش کردن به موسیقی هست.

21.17 , رضا مقدری:نوبت به نانوی جدید می رسه و استیو به نسل اول نانو اشاره میکنه:

و حالا نسل جدید، که مجهز به تاچ شده، مربع شکله و البته مولتی تاچ هم داره. صفحه اش چرخیدن رو در جهت دست کاربر درک میکنه و بدنه اش از آلمینیوم هست.

کار باهاش فوق العاده آسون تر هست، ۴۶ درصد کوچکتر و البته ۴۲ درصد سبک تر شده. ۲۹ زبون مختلف رو ساپورت میکنه و ۲۴ ساعت باتری خواهد داشت، رادیوی fm و نایک پلاس هم امکانات جدید این ابزار هستند.

نانوی جدید ۱۶ و ۸ گیگابایتی به ارزش ۱۷۹ و ۱۴۹ دلار عرضه میشه، تنوع رنگش هم بالاست ۷ رنگ!

21.20 , علیرضا مجیدی:حالا نوبت می‌رسه به گل سرسبد محصولات این همایش یعنی ای‌پاد تاچ!

بی‌شک آی‌پاد تاچ محبوب‌ترین محصول موسیقیایی اپل هست. بهش آی‌فون بدون گوشی و قابلیت تماس هم گفته می‌شه.

توجه کنین که آی‌پاد تاچ توی وسایل بازی پرتابل، شماره یک محسوب می‌شه.

جابز می‌گه که آی‌پاد بیش از ۵۰ درصد بازار فروش وسایل پرتابل بازی را به تنهایی در اختیار داره و از این نظر خیلی از نینتندو و سونی جلوتر هست.

آمار دانلود گیم و اپ‌های تفریحی روی آی‌پاد تاچ واقعا بالاست:

آی‌پاد تاچ جدید صفحه نمایشش از فناوری رتینا استفاده می‌کنه:

آی پاد تاچ جدید از چپپ های A4 مثل آیفون بهره می‌بره. سیستم عاملش هم iOs 4.1 هست.

همونطور که فکر می‌کردیم، مدل جدید آی‌پاد تاچ دو دوربین پشت و جلو داره.

21.25 , علیرضا مجیدی:اینم یه عکس از آی‌پاد تاچ جدید:

که بسیار نازک و زیباست. باهاش می‌شه ۴۰ ساعت به موسیقی گوش کرد.

21.26 , رضا مقدری:تاچ جدید سه مدل خواهد داشت با سه قیمت متفاوت:

و البته هر سه محصول موسیقایی اپل از هفته ی دیگه برای فروش عرضه میشن.

21.31 , علیرضا مجیدی:حالا نوبت می‌رسه به آی تونز. آمار دانلود موسیقی از ای‌تونز واقعا بالاست، کلا تا حالا ۱۱٫۷ میلیارد قطعه موسیقی از آی‌تونز دانلود شده! ۴۵۰ میلون شوی تلویزیونی هم از ای تونز گرفته شده. ۱۰۰ میلیون فیلم خریده شده و ۱۶۰ میلیون نفر تا حالا در آی تونز اکانت باز کردن.

امروز آی‌تونز ۱۰ معرفی شد. لوگوی ای تونز هم تغییر داده شد، چون اپل فکر کرد، اون سی دی در لوگوی قدیمی، تناسبی با فروش آنلاین نداره، چون عملا سی‌دی‌ای فروخته نمی‌شه و همه فروش دیجیتالی هست.


لوگوی قدیمی


لوگوی جدید

21.38 , علیرضا مجیدی:تحول جدید در آی‌تونز چپزی هست به نام Ping . پینگ چی هست؟ پینگ یه سیستم اجتماعی کشف موسیقی هست.

جابز مدت زیادی در مورد این شبکه اجتماعی هیجان انگیز صحبت کرد، با کمک پینگ هر کسی می‌تونه دیگران را دنبال کنه و سلایق موسیقیاییش را به اشتراک بگذاره.

به این ترتیب با استفاده از آی تونز جدید ما می تونیم در آیفون و کامپیوتر و آی‌پاد خودمون، به این شبکه وصل بشیم و ببینیم دوستانمون به چی گوش کردن.

21.42 , رضا مقدری:iPod  بعد iOs و iTunes همه اش خوبه ولی ظاهرا استیو میخواد یک ابزار اعتیاد آور دیگه بهمون بده:

بله اپل تی وی! استیو میگه یوزرها ابزاری مجزا از کامپیوترشون برای دیدن فیلمها و کلیپهای HD میخوان که هیچ دردسر و زحمتی براشون نداشته باشه و به سادگی بتونن به تماشا بشینن:

و این اپل تی وی جدید هست که اینبار usb، hdmi،  اترنت و اپتیکال آدیو رو در پشت خودش داره و Wi-Fi هم یکی دیگه از قابلیتهاش هست.

21.56 , علیرضا مجیدی:مسئله مهم بعدی سیستم کرایه شو و ویدئو هست. قیمت کرایه شوهای تلویزیونی را اپل پایین آورده و به ۹۹ سنت رسونده.

به این ترتیب می‌شه سریال و شوهای شبکه‌های معروفی مثل فاکس یا ABC‌ را با نرخ کمی تماشا کرد. تازه دیگه مجبور نیستیم که تبلیغات رنگارنگ را در جریان تماشاشون تحمل کنیم.

یه چیز جالب دیگه سیستم پخش جاری یا استریم کردم محتوای ویدئویی از نت فلیکس هست.

البته با اپل تی‌وی می‌شه، ویدئوهای یوتیوب، عکس‌های  فلیکر و همچنین سرویس MobileMe را هم تماشا کرد که چیز معرکه‌ای می‌شه.

تازه اپل سیستم امتیازدهی سایت معتبر Rotten Tomatoes را هم در تی‌وی خودش گنجونده، این طوری آدم می‌تونه بفهمه که کدوم فیلم ارزش دست به جیب کردن و خریدن را داره.

بعدش جابز سیستم جدید را به نام AirPlay معرفی کرد که باهاش می‌شه محتوای چندرسانه‌ای را از آی‌پد روی اپل تی‌وی، استریم کرد.

اپل قیمت اپل تی‌وی را از ۲۲۹ دلار به ۹۹ دلار رسونده. اپل تی‌وی جدید از چهار هفته بعد وارد بازار خواهد شد.

21.57 , رضا مقدری:استیو بعد از جمع بندی محصولات جدید معرفی شده اش که عمده ی اونها ابزارهای مرتبط در زمینه ی موسیقی بودن همه رو شگفت زده میکنه و از کریس مارتین خواننده ی گروه Cold Play میخواد به حضار و بیننده ها افتخار بده روی صحنه بیاد و اجرای خودش رو شروع کنه:


کریس شروع  کرده به نواحتن ترانه ی Yellow:

و بعدش هم ترانه ی Viva La Vida:

22.07 , رضا مقدری:کریس مارتین یک ترانه ی دیگه که تا حالا منتشر نشده بود رو هم اجرا میکنه و بعد استیو جابز بر میگرده و از حضار بلاگرها و… تشکر میکنه که همراهیش کردن و ظاهرا مراسم تموم میشه.

علیرضا در چه حالی؟ ^_^

22.08 , علیرضا مجیدی:والا، حال خوشی ندارم. من خودم را بلاگر سرعتی‌ای می دونم که خیلی تند می نویسه ولی دیگه این اواخر داشتم کم می‌آوردم!!

22.09 , علیرضا مجیدی:خوب رضا! آی‌پاد تاچ جدید بیاد ایران، می‌خریش یا نه؟!

22.15 , رضا مقدری:راستش همه ی محصولات اپل وسوسه انگیز هستن علی رغم همه ی دشواریهایی که سر راه استفاده ازشون توی ایران داریم از قیمت بگیر تا نداشتن پشتیبانی درست و حسابی و اینکه محصول رو باید جیل بریک کنیم، دلم می خواست میشد چیت کد زد و بودجه رو نامحدود کرد تا همه اشون رو تجربه کنم! ^_^

ولی از شوخی بگذریم گل سر سبد محصولات برای ما ایرانی ها همین آیپاد تاچ بود هر چند سرویسهای آنلانیش برامون کاربردی نداره احتمالا ولی نزدیک شدن امکاناتش از هر نظر به آیفون چهار و یک نگاهی به قیمتش می تونم بگم گزینه ی خوبیه که بخریش و در کنار یک گوشی ارزون قیمت ازش استفاده کنی، اینجوری انگار یک نیمچه آیفون ۴ داری با قیمتی خیلی پایین تر.

نظر خودت چی هست؟

22.19 , علیرضا مجیدی:منم نظر مشابهی دارم. ولی جدا حیف که از خیلی امکانات اپل نمی‌تونیم استفاده کنیم. مثلا تصور کن که اپل تی وی را داشتی! آدم اون طوری ۲۴ ساعته سریال و شو و ویدئوی یوتیوب می‌دید. ولی خوب چه کنیم.

حالا بگو که اولین تجربه پخش زنده وبلاگیت چطور بود؟

22.21 , علیرضا مجیدی:شاید خواننده‌ها فکر کنن که این کار خیلی ساده است. ولی شما تصور کنیین یه همایش را دارین که داره به سرعت اجرا می‌شه و توش مرتب دیتا می‌دن. کار خیلی سختی هست، عقب نموندن. من اواسط کار داشتم ناامید می‌شدم! ولی خوب اواخر کار کم کم دستمون اومد که چطور کار را تقسیم کنیم.

22.26 , رضا مقدری:قبل از اون یک چیز دیگه رو بگم، اپل تی وی پروژه یی که از ۲۰۰۶ کلید خورده و پیشرفتش اونجوری نبوده که انتظار میرفته ازش علیرضا، ولی اگر ببینی اپل یک دفعه نظرش کامل عوض شده و حسابی به پروژه وسعت داده. یک دلیلش فکر میکنم گوگل تی وی هست می دونی که دیر بجنبی بازار از دست رفته.

اما وبلاگ نویسی زنده! وحشتناکه، قابل تصور نیست تا انجامش ندی! حین نوشتن به تنها چیزی که فکر می کردم این بود که اگر خواستم یکبار دیگه اینکار رو بکنم باید چند تا مانیتور داشته باشم دنبال کردن چند سورس که دائم دارن ریفرش میشن و حجم انبوهی اطلاعات جدید هی بهشون اضافه میشه و همزمان وبلاگ نوشتن تقریبا پیر میکنه آدم رو و اعتراف میکنم انتهای کار که رسیدیم آب قند لازم داشتم!

22.32 , علیرضا مجیدی:محض اطلاع خواننده‌ها، بعد از پایان گزارش هر دومون دچار هایپوگلیسمی شدیم (پایین اومدن قند خون)، من به نون و خرما و بعدش بستنی پناه بردم و رضا هم موز و خرما را تجربه کرد!

من از این پخش زنده وبلاگی، درس‌های زیادی گرفتم، توی پخش بعدی سعی می‌کنیم با کیفیت به مراتب بهتری در خدمت خواننده‌ها باشیم.

خوب! بهتره کم کم خداحافظی کنیم با خواننده‌ها.

رضا! تو حرفی نداری؟

22.37 , رضا مقدری:نه منم حرفی ندارم، ممنون از همه اشون که ما رو با همه ی کم و کاستی ها تحمل کردن و البته ناگفته نمونه در دسترسی به اینترنت هم امروز دشواری هایی رو تجربه میکردیم که باعث رنج مضاعف شده بود. امیدوارم هر کس که با ما همراه شده بود تونسته باشه از وقتی که گذاشته استفاده ی مناسبی ببره.

از همه ی دوستان خداحافظی میکنم.

22.38 , علیرضا مجیدی:

خداحافظ همگی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
67 نظرات
  1. محسن می گوید

    ممنونم

  2. روزبه می گوید

    بیشترین چیزی که باعث شده اپل در بین مردم اینهمه محبوبیت پیدا کنه سیاست های جالب تیلیغاتی اون هست برای مثال تا روز و ساعت معرفی محصول جدید نمیشه دقیق حدس زد چه خبر میشه و همه غافلگیر میشن

  3. Mondrim می گوید

    خیلی خوب بود تا اینجا، از همین حالا توی گوشیم یه Event اضافه کردم که فردا 9.30 بیام و ببینم… Keep going

  4. مهرداد نایب می گوید

    خسته نباشید ، بسیار حرکت خوب و جالبی بود . مشتاق ادامه گزارش هستم

  5. احمد می گوید

    خیلی ممنون مطلب خوبی بود

  6. امین می گوید

    خسته نباشید، منتظر ادامه اش هستم.

  7. ITLine می گوید

    ایول کار جالب و باحالی بود به کارتون ادامه بدید

  8. misssdandelion می گوید

    مرسیییی

  9. حسن می گوید

    انشاا.. حتما میامو درکنار هم این گزارش جذابو دنبال میکنیم
    موفق باشین

  10. reza می گوید

    موفق باشید! راستش رو بخوایید اینقدر محصولات اپل تو ایران گرونند که آدم فقط باید ببینه و حسرتش رو بخوره! الان آیفون 4 یک میلیون هفتصد هزار تومن! کی‌می ره این همه راه رو!
    ولی کار خوبی می‌کنید که ما رو با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا می‌کنید. موفق باشید دکتر جان ! 🙂

  11. نیما می گوید

    جالب بود لذت بردم

  12. مسعود می گوید

    Perfect… I Put a reminder on my cell phone

  13. محمد می گوید

    ممنون خیلی جالب بود
    منتظرم

  14. محمد می گوید

    آقا دمتون گرم؛
    خداییش اگه استیو خبر داشت از جماعت گیک‌‌های اینجا، فکر کنم حاضر میشد به هزینه خودش پول سفر هممونو بده بریم سانفرانسیسکو پابوس اپل.

    1. محمد یوسف می گوید

      loool

  15. مهدي پورعبادي می گوید

    خسته نباشید. ایده جالبی بودش.
    البته خود اپل اعلام کرده علاقه مندان میتونن به طور زنده این کنفرانس رو از سایت اپل ببینن. توی صفحه اصلی اپل هم لینکشو گذاشته. البته فقط برای کسانی که از
    Mac® running Safari® on Mac OS® X version 10.6 Snow Leopard®, an iPhone® or iPod touch® running iOS 3.0 or higher, or an iPad™
    استفاده میکنن میتونن این کنفرانس رو زنده ببینن. انحصار طلبیه اپله دیگه 🙂

    لینک منبع :
    http://www.apple.com/pr/library/2010/08/31alert.html

  16. محمد می گوید

    فقط یه چیزی
    امسال خود اپل برای اولین بار به صورت تصویری کنفرانس رو لایو استریم میکنه
    این خیلی خبر خوبیه

  17. خزان می گوید

    مرسییییییییییییییییییییییییییی

  18. معین می گوید

    ازاین عکس که ارائه شده شاید بشه گفت یه سری محصول جدید ساخته که بشه آهنگ ساخت خدا رو چه دیدی

  19. Hadi می گوید

    آشپز که دوتا شه ….
    کی گفته غذا شور می شه
    خیلیم باهال می شه

  20. امین فارسی می گوید

    خیی جالب بود تا اینجا، مخصوصن اینکه دوباره دن رضا رو می‌بینیم که وبلاگ می‌نویسه ^ـ^

  21. Gina Trapani می گوید

    How are u Don reza ? >:D<l

  22. محمد می گوید

    حالا ما سخت افزار اپل و سافاری نداریم چه کنیم ؟

  23. اهورا می گوید

    به به جالبه

  24. habib می گوید

    ای بابا شما چقدر از قافله عقبید، همایش داره تموم میشه شما هنوز نصفش رو هم رپورت نکردید

  25. littlenagel می گوید

    خیلی‌ عالیه مرسی‌ و ‌ای ول به این همه همت ! 🙂 خسته نباشید واقعا

  26. ablomof می گوید

    دست دکتر مجیدی و آقای مقدی عزیز درد نکنه واقعا استفاده کردیم

  27. پرهام می گوید

    دستتون درد نکنه!

  28. سامان می گوید

    تا قبل از شروع کنفرانس انجمن ها و وبسایت ها مختلفی که خیلی ادعاشون میشه در زمینه اپل همش تبلیغ این رو می کردند که پخش زنده داریم. مثل انجمن آیفون و i-os.ir ولی همشون شکست خوردند و نتونستند این مراسم رو به صورت زنده گزارش کنند وبه قول معروف بعد از زدند 2 تا 3 تا پست پنچر شدن
    ولی 1 پزشک این کار رو به صورت بسیار عالی و متفاوت تر از همیشه شروع کرد و کم کم هم داره به پایان می رسونه من از آقای مجیدی و آقای مقدری بسیار سپاسگزارم

  29. پدرام می گوید

    ممنون از هر دوتاتون…عالی بود

  30. شوکا می گوید

    ایول ، کار جالبی بود

  31. amin می گوید

    اولین تجربه بود ولی خیلی خوب و عالی. استفاده کردیم. خسته نباشید 🙂

  32. محمد می گوید

    من کنفرانس رو زنده با آیفونم دیدم
    ولی شما هم واقعا خوب کاور کردین
    تبریک میگم و خسته نباشین
    به نظرم خیلی پربار بود. همه چی دیزاین جدید پیدا کرد
    عالی بود

  33. امیر می گوید

    از اینجور حرف زدنهای جابز اصلا خوشم نمیاد: استیو میگه یوزرها ابزاری مجزا از کامپیوترشون برای دیدن فیلمها و کلیپهای HD میخوان که هیچ دردسری براشون نداشته باشه و به سادگی بتونن به تماشا بشینن.

    مگه راحت تر از کامپیوتر هم داریم؟ ایشون میخواد چند تا امکانات اضافه کنه و پول در بیاره البته حق هم داره ولی این جمله بندی تهوع آوره.

  34. مرتضی می گوید

    عالی. ممنون.

  35. علی می گوید

    آقا واقعا عالی بود. می تونم تصور کنم چقدر کار سختی بوده مخصوصا با این امکانات پایین اینجا. البته من از ماجرا خبر نداشتم و لایو نبودم به قول معروف! اما الان که می بینم واقعا عالی بوده.

    خسته نباشید.

  36. مسعود می گوید

    فقط میتونم بگم که عالی بود… دست هردوی شما عزیزان درد نکند… استفاده زیادی بردیم… یه سئوال.. این اپل تی وی یعنی کار همین HDD Playerها رو میکنه؟… یعنی با ساپورت همه فرمتها میشه روی تلویزیون پخششون کرد یا فقط استریم های خود اپل رو نشون میده؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      اپل تی وی بیشتر به درد استریم دیدن ویدئو می‌خوره، البته می‌شه فایل‌های ویدئویی را از پی‌سی و همچنین ای‌پد روش استریم دید. یعنی یه اچ دی پلیر کلاسیک نیست. به درد کسایی می‌خوره که کانکشن سریع دارن و می‌خوان در یه محیطی، شبیه تی‌وی‌ ویدئوهای آنلاین را ببینن.

  37. حسن می گوید

    ممنون،ممنون ، ممنون و البته خسته نباشین
    باهاتون همراه بودم اما متاسفانه فرصت نشد زودتر پیام بزارم. واقعا دستتون درد نکنه، فضای جدیدی رو تجربه کردیم. امیدوارم ادامه داشته باشه( و درضمن کار به اب قند و خرما نرسه 😉 )

  38. رضا می گوید

    کار خیلی جالبی بود. ادامه بدین !

  39. سمیرا می گوید

    یک بی پول عاشق اپل فقط می تواند در جواب این پست آه بکشد!

  40. afshinm می گوید

    عالی بود/خسته نباشید

  41. سهیل می گوید

    واقعا از هر دو بزرگوار ممنونم. خیلی کار سختی بود ، ولی ممنون که اینقدر برای کاربران سایت ارزش قائلید.

  42. محمد می گوید

    سلام
    فوق العده اید
    هردوتون
    نه هرسه تون
    اپل و رضا و علیرضا

  43. علی پرشین می گوید

    آقا عالی
    دستتون درد نکنه

  44. معصومه می گوید

    سلام،کارجالبی انجام دادیداگرچه 9.5به بعدمن گزارشی ازشماندیدم خسته نباشید!

  45. Parisa می گوید

    Merci

  46. عباس می گوید

    من بعد از پایان کنفرانس به اینترنت دسترسی پیدا کردم و الان به شکل غیر زنده دنبال کردم.
    هر دوی شما خسته نباشید واقعاً.
    یه سوال. برای گزارش زنده چرا از همون شیوه‌ی قبلی‌تون که بازی ملوان-پرسپولیس رو گزارش کردید استفاده نکردید؟ این جدیده رو از پلاگینی کمک گرفتید یا فقط پست رو آپدیت کردید؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      سلام، از پلاگین استفاده کردم، به موقعتش معرفیش می‌کنم. این شویه مزایایی داره نسبت به شیوه قبلی.

  47. محمد حسین ربیعی می گوید

    آقایان خسته نباشید! واقعا خوب بود
    بنده که بعد از هر کنفرانس اپل به خاطر دسترسی نداشتن به محصولات و خدمات اپل دچار بحران روحی میشم، به نظر شما دکتر مجیدی این بیماری اسمش چیه؟! 🙂

  48. هامون می گوید

    دوستان داخل ایران.نمیخوام دلتونو بسوزونم ولی من الان ipod touch رو سفارش دادم .
    راستی اپل مجانی میزاره که پشت آیپاد دو تا جمله دلخواه تون رو بدین حک کنن که خیلی باحاله…

  49. aghili می گوید

    دکتر دستتون درد نکنه واقعا کارتون درسته و همتتون عالی.همیشه موفق باشید. من که خیل چیزا از شما یاد گرفتم.

  50. آی‌سهیل می گوید

    سلام؛
    خیلی عالی بود، تشکر می‌کنم ازتون.
    آیپاد نانو (جدید) که خیلی بد شده به نظر من!!
    بهترین iPod nano همون نسل چهارمی‌یَس که دوربین هم نداره.
    من خودم یه ورژن 16گیگابایتیش رو دارم و ازش خیلی راضی‌یَم.
    iPod تاچ جدید هم خیلی وسوسه کنندس احتمالاً یکی بخرم 🙂
    باز هم از زحماتتون سپاسگزارم.

  51. Saeian می گوید

    سلام سایت بهتون تبریک میگو سایت خیلی خوبی دارین، با اجازتون سایتتون لینک کردم.
    موفق باشید

  52. sarah می گوید

    that was a great and new idea
    good job palls
    enjoyed!

  53. ahmad598 می گوید

    تشکر بسیار! خسته نباشید!

  54. پسر آریایی می گوید

    متاسفانه من دیر رسیدم، اما کار جالبی کردین. شاید یه روزی توی تاریخ وبلاگ نویسی ایران ثبت بشه. اولین باره که گزارش زنده توی وبلاگ میخونم.
    در مورد اپل هم باید گفت که واقعا وسوسه انگیزه. هر محصولش. البته از قدرت تبلیغات زیرکانه هم نباید چشم پوشی کرد.

  55. مرتضی می گوید

    آقا هر چند دیر ولی دم هر دتون گرم

  56. Hadi می گوید

    درود،
    ممنون از هردوی شما عزیزان.
    و این خیلی خوبه که بازهم صدای رضا رو می‌شنوم!
    گزارش زنده‌ی دونفره
    خوبه اگه ادامه پیدا کنه.
    ــــــــــ

    اینم واسه رضا!
    (^ـ^)

  57. Reza می گوید

    OUTSTANDING
    YOU GOT IT, CONGRATULATION

  58. paybarah می گوید

    mamnon khili ali bod

  59. سیامک آریان می گوید

    ابتدا بگویم که بسیار از گزارش زنده شما لذت بردم.
    من گرافیست هستم و از سال ۱۳۷۱ مشغول کار با مک هستم، یعنی حدود ۱۹ سال. جالب است بدانید که اولین کامپیوترم را از یک اپل سنتر در تهران خریدم. در آن سال اپل در ایران شعبه داشت و چندین اپل سنتر هم فعالیت می کردند. شاید تعجب کنید اگر بگویم چند کتاب راهنمای نسبتا قطور فارسی نیز همراه پَک آن (کامپیوتر، مانیتور، کیبورد و ماؤس) بود که هنوز هم آن ها را به یادگار نگه داشته ام. متاسفانه تحریم ها که از دوره کلینتون شروع شد باعث رفتن اپل از ایران شد و محرومیت ما ایرانی ها.

    به طور خلاصه بگویم علت محبوبیت محصولات اپل در دنیا این است که تکنولوژی، هنر، خلاقیت و نوآوری را باهم دارند، یوزرفرندلی هستند و کارکردن با آن ها راحت و لذت بخش است. ضمناً محصولات اپل بسیار با دوام هستند. من سال گذشته چهارمین کامپیوترم را در این ۱۹ سال خریدم. البته آن سه تا هنوز هم کار می کنند ولی برای کار من وسیستم عامل های جدید ضعیف هستند. من در تمام این سال ها به خاطر نبود نمایندگی در ایران مک ها را گرانتر خریده ام ولی بیش از پولی که برای آن ها پرداخته ام از آن ها استفاده کرده ام. البته درحال حاضر قیمت مک ها در آمریکا با سایر برندها تفاوت چندانی ندارد و دارندگان پی سی به تدریج به سوی اپل می روند.

    شاید بد نباشد این نکته را هم ذکر کنم: استیو جابز به خاطر آن که در سال های اولیه محبوبیت اپل غرورش اجازه نداد سیستم عامل اپل را (که مبتنی بود بر آبجکت و دِرَگ اند دراپ) در اختیار آی بی ام برای تولید پی سی بگذارد فرصت و بازار را به بیل گیتس باخت. چندی بعد هم مایکروسافت با کپی کردن (نسبتاً ناشیانه) از روی سیستم عامل مک، ویندوز را به بازار داد و باعث شد از آن به بعد همه دنیا به ویندوز روی آورده و از برتری های اپل محروم بمانند. صادقانه بگویم در تمام این سال ها از این که می دیدم کاربران ویندوز این همه دست به گریبان مشکلات کوچک و بزرگ هستند که اپل ندارد رنج برده ام. گرچه به تدریج و با تاخیر، مایکروسافت سعی کرد مشکلات را برطرف کند ولی کاربران پی سی و ویندوز در سراسر جهان از لذتی که باید از کار با کامپیوتر می بردند متاسفانه محروم شدند.

    از این رو می شود حدس زد که چرا طرفداران اپل اینقدر به آن وفادار هستند

  60. رسول می گوید

    ممنون عالی بود،خسته نباشید

  61. Bahram.h می گوید

    Kheili khubo kamel bud, kheili khube ke ba talash haye shoma mitunim lezate hes kardane sorate pishrafte technology ro tajrobe konim. Gozarrsh kamelan mano hayejanzade kard heif ke unja nabudim

  62. mostafa می گوید

    ممنون

  63. saeidrad می گوید

    پس چرا اپلیکشن رو معرفی نمیکنید.5.6 ماه گذشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.