یوتیوب چگونه از پس هزینه‌هایش برمی‌آید؟ کدام ویدئو نخستین بار در یوتیوب آپلود شد؟

11

نخستین ویدئویی که در یوتیوب آپلود شد، 19 ثانیه طول داشت. در روز 23 آوریل سال 2005، «جاوید کریم»، یکی از 3 مؤسس سایت اشتراک ویدئوی یوتیوب، در باغ وحش سن دیه‌گو در جلوی چند رأس فیل ظاهر شد و با کم‌رویی این ویدئوی کوتاه را ضبط و سپس در سایت تازه آپلود کرد. ببینید!

در آن زمان جاوید کریم، استیو چن و چاد هرلی، سه تفنگدار سایت یوتیوب، نمی‌دانستند که چه سایت موفقی را پایه‌گذاری کرده‌اند، همان گونه که اصلا تصور نمی‌کردند، بتوانند این سایت را 18 ماه بعد به بهای 1.76 میلیارد دلار به گوگل بفروشند.

پیش از یوتیوب، گذاشتن یک ویدئو در یک سایت و وبلاگ، کاری چالش‌برانگیز بود، چرا که صاحب سایت، باید با دشواری ویدئو را ویرایش می‌کرد، فرمتش را تغییر می‌داد، فشرده‌اش می‌کرد و بعد با دشواری در سایت قرار می‌داد. تازه بعد از همه این کارها معلوم نبود که همه بینندگان بتوانند، ویدئو را ببینند یا نه، اما سه مؤسس سایت یوتیوب این کار را بسیار ساده و مهم‌تر از آن رایگان کردند.

به زودی یوتیوب پر شد از فیلم‌های خانگی، تکه های جالب شوهای تلویزیونی، ویدئوکلیپ و حتی فایل‌های ویدئویی مشمول کپی‌رایت.

اما آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که آیا یوتیوب برای گردانندگانش، واقعا سود‌ده است یا نه. 345 میلیون نفر ماهانه از یوتیوب بازدید می‌کنند و آمار مشاهده ویدئو از یوتیوب بسیار بالاتر از این رقم است. هر دقیقه، 20 ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می‌شود. تخمین زده می‌شود که گوگل سالانه متحمل زیانی بین 174 تا 345 میلیون دلار، بابت تأمین مخارج معمول و پهنای باند یوتیوب می‌شود. گوگل سالانه از محل آگهی‌های یوتیوب، 240 میلیون دلار درامد دارد، اما این درآمد نمی‌تواند جوابگوی مخارج سایت مثل تأمین هزینه دیتاسنترها، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و پنهای باند سایت باشد

البته گوگل، پادشاه موتورهای جستجوی اینترنتی است و درآمد سه ماهه اول سال میلادی جاری این شرکت، 1.43 میلیارد دلار بوده است. با این درآمد شاید گوگلی‌ها حتی با تحمل ضرر سایت یوتیوب، ترجیح می‌دهند که سومین سایت محبوب جهان را برای خود حفظ کنند.

اما برخی از کارشناسان نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند که گوگل با صاحب شدن یوتیوب، سودهای پنهانی می‌برد که زیان ناشی از مخارج این سایت را تأمین می‌کند. با یوتیوب، گوگل مبدل به منبعی برای جمع‌آوری اطلاعات می‌شود. به علاوه هر چه میزان تماشای ویدئوی آنلاین بالاتر برود و بر میزان ساعاتی که بازدیدکنندگان در یوتیوب به سر می‌برند، افزوده شود و هم‌زمان  تمایل آگهی دهندگان برای سفارش آگهی به صورت کلی و نه فقط در یوتیوب بالاتر می‌رود.

اما در این میان بعضی هم بر این باورند که مدل آگهی آنلاین با یک چالش جدی مواجه شده است، کاربران اینترنت چندان میانه‌ای با آگهی‌های آنلاین ندارند، آنها توصیه دیگر کاربران اینترنت را به آگهی شیک اینترنتی ترجیح می‌دهند، محبوبیت افزونه‌هایی که مانع نمایش آگهی‌ها در مرورگرهای اینترنتی می‌شوند، شاهدی بر این مدعاست. آنها با بدیبنی، پیشیبنی می‌کنند که به زودی به دورانی خواهیم رسید که دیگر به سبک و سیاق این سال‌ها سایت‌های جالب رایگانی را نبینیم که با آگهی درآمد خود را تأمین می‌کنند، آنها یک زمستان هسته‌ای را در «سیلیکون ولی» بشارت می‌دهند!

بسیاری از کاربران اینترنت عادت کرده‌اند که اطلاعات دیجیتال را به صورت رایگان به چنگ آورند. اما باید توجه داشت خیلی‌ها معتقدند که همچون سال 2001 که حباب دات کام ترکید، به زودی شاهد ترکیدن حباب زیبا اما ناپایدار سایت‌های وب دویی هم خواهیم بود. در ماه‌ها و سال‌های پیش رو و در دوران رکود اقتصادی شاید دیگر نتوانیم مثل چند سال قبل شاهد آفرینش سایت وب دویی جذاب باشیم و پس از این دیگر تنها شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت باشند که توانایی ایجاد و حمایت از چنین سایت‌های پرخرج و کم‌سودی را داشته باشند و دیگر سایت‌ها، درگیر یک تناع بقا خواهند شد، مگر اینکه تحولی در سیستم تجارت آنلاین رخ دهد.

—-

این نوشته ترجمه و برداشت آزادی بود، از این مقاله روزنامه ایندیپندنت.

شاید دیدن نخستین ویدئویی که در یوتیوب آپلود شد، برایتان جالب باشد. تا جایی که می‌دانم به احتمال قوی نخستین بار این «حسین درخشان» بود که به عنوان یک ایرانی، ویدئویی در یوتیوب آپلود کرد. این ویدئو 4 سال پیش آپلود شده است و مربوط می‌شود به شکست 4 سال پیش اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری.

پستی که من 4 سال پیش در وبلاگم نوشتم، شاید یکی از نخستین پست‌هایی که در مورد یوتیوب نوشته شد. عنوان این پست این بود: فیلکر ویدئویی!

این طور نوشته بودم: «با ورود فلیکر و جادوی اشتراک عکس توسط این سایت بسیار خوشحال شدیم ،اما چه می‌شد ،اگر فایلهای ویدیویی خود را هم می توانستیم به اشتراک بگذاریم.این آرزو توسط این سایت برآورده شده است.بعد از نوشتن این پست می خواهم تستش کنم.اینترفیسش که من را تا حدودی به یاد فلیکر می‌اندازد!»

یادش به خیر!

این پستم را هم بخوانید: پرونده‌ای برای یوتیوب


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. سعید می گوید

    واقعا باید به ایده های جدید در اینترنت بها داد چه کسی باور می کرد در عرض 1 سال و نیم اون سه نفر میلیاردر شوند
    نمونه های دیگه ای هم هستند مثل تویتر,فیس بوک یا حتی سایت رپیدشر
    این ثابت می کنه برای ایده جدید هیچ وقت دیر نیست

  2. حسين می گوید

    خوش بحال اولین نفری که آپلود کرده؟

  3. رضا می گوید

    دکترجان مطالبت توو گوگل ریدر انگلیسی ه و باعث آزاره متاسفانه. برای خوندن مطالبت مجبورم بیام به وبلاگ.

  4. Hadi می گوید

    سلام،
    این رقم 76 میلیارد دلار رو از کجا آوردید؟!! از شما تعجب کردم. می‌دونید 76 میلیارد دلار چقدر میشه؟! تا اونجایی که بنده شنیدم گوگل سایت یوتوب رو دو سال بعداز تاسیس مبلغی بالغ بر 2 میلیارد دلار خرید اون هم نه با پول نقد بلکه با سهام خود گوگل.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      مرورگر شما عدد را چپ و راست نشان می‌دهد.

  5. محسن می گوید

    جالب بود! یکی نیست وبلاگ منو یک میلیارد دلار بخره! ببینم وبلاگ شما رو چند میخرن؟ من که فروشندم با 1 شارژ 5تومنی ایرانسل معاوضه می شود!

  6. امین می گوید

    لذت بردم از پستت عالی بود

  7. آرمان می گوید

    سلام
    سوالی داشتم.
    یوتیوب با فیلتر شکن مشکل داره یا فایرفاکس
    چون ویدئو هاش اجرا نمیشن؟

  8. نانا می گوید

    ممنون بابت مقاله ای که نوشتی خیلی جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.