ویکی‌پدیا و سیاست

3

24 ساعت قبل از اینکه ستاد مبارزات انتخاباتی مک‌کین، «سارا پالین» را نامزد پست معاونت ریاست جمهوری جناح جمهوری‌خواه کند، کاربری با نام کاربری YoungTrigg، از ساعت 2 صبح آستین‌ها را بالا زده بود و با رویکرد مثبت، مطالبی در مورد سارا پالین به ویکی‌پدیا اضافه می‌کرد.

منبع بسیاری از ویرایش‌ها او کتابی در مورد خانم پالین به قلم «کایلین جانسون» بود. او در ویرایش خود نوشت که خانم پالین فرماندار44 ساله کنونی آلاسکا، درآمد سالانه خود را کاهش داده است و مالیات بر املاک را 60 درصد تقلیل داده است.

YoungTrigg که نامش آدم را به یاد فرزند شیرخوار خانم پالین -تریگ- می اندازد، آن شب 30 ویرایش در ویکی‌پدیا در مورد خانم پالین انجام داد که همگی آنها مثبت بودند.

شباهت نام این کاربر ویکیِ‌پدیا با نام فرزند خانم پالین و همچنین زمان ویرایش‌ها این شک را برانگیخت که این کاربر، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مک‌کین باشد.

البته تلاش افراد سیاسی برای شکل دادن به مدخل‌های خود در دانشنامه ویکی‌پدیا، یک چیز عجیب نیست، در سیاست مدرن باید قبل از اینکه دیگری در صدد تعریف کردن یک شخص برآید، خود آن فرد پیشدستی کند.

اما در این میان ویکی‌پدیا جایگاه ممتازی دارد. زمانی را تصور کنید که اخبار مهمی در مورد یک فرد سیاسی سابقا ناشناخته منتشر می‌شود و مردم برای کسب اطلاعاتی در مورد ویع جستجو می کنند، قبل پیشبینی است که نتایج سایت ویکی‌پدیا در صدر نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، به علاوه به سبب جامع بودن و همچنین مختصر و مفید بودن توضیحات سایت ویکی‌پدیا بسیاری از مردم، مطالعه مدخل‌های سایت ویکی‌پدیا را بر دیگر سایت‌ها ترجیح می‌دهند.

آمار بازدید از صفحات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ویکی‌پدیا خیره‌کننده است، در ماه ژوئن 645 هزار نفر از صفحه مک‌کین و 1.35 میلیون نفر از صفحه باراک اوباما بازدید کردند. همچینن در روزی که خبر نامزدی سارا پالین برای پست معاونت ریاست جمهوری اعلام شد، 2.4 میلیون نفر از صفحه‌اش در ویکی‌پدیا بازدید کردند.

سال قبل یک دانشجوی مبتکر به نام ویرجیل گیریفیس، سایتی به نام ویکی‌ اسکنر درست کرد که به کمک آن می توان به سادگی پی برد که ویرایشگران ناشناس ویکی‌پدیا از کجا، مطالب را ویرایش می‌کنند. این سایت آشکار کرد که شرکت‌ها و آژانس‌های دولتی و سیاستمداران، صفحات مربوط به خود را در ویکی‌پدیا ویرایش می‌کنند.

ویکی‌اسکنر سایت بسیار جالبی است و بد نیست شما هم سری به آن بزنید و مدخل‌های مختلف را تست کنید.

اما موضوع ویرایش‌های YoungTrigg به همینجا محدود نشد، کاربر دیگری پیدا شد که ویرایشهای او را تعدیل کرد و نکات غلوآمیز را حذف کرد. البته YoungTrigg، در صفحه کاربری خود در ویکی‌پدیا، مرتبط بودن خود را با جمهوری‌خواهان تکذیب کرد.

از YoungTrigg در ویکی‌پدیا فعالیتی نخواهیم دید، چون بازنشسته شده و عبارت retired در کنار نام کاربری او در ویکی‌پدیا دیده می‌شود.

منبع: نیویورک تایمز


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. پادشاه طنز ایرانی می گوید

    سلام دوست عزیزم دکتر جان سایت بسیار خوب و عالی دارید اگه یادت باشه من از خوانندگان
    قدیمی وبسایتت هستم و با نام کاربری IRANHOME تا الان از خوانندگان وب خوبت بودم.
    همکار عزیزم دکترجان در صورتی که با تبادل لینک موافق هستید حتما به وبلاگ من که وبلاگ خودتون هست تشریف بیاورید
    و بگید با چه نامی لینکتون کنم و اگر مایل به تبادل لینک بودید من را با
    پادشاه اس ام اس و جوک ایرانی لینک کنید
    هم اکنون وبلاگ من جزء پربازدیدترین و محبوب ترین وبلاگهای طنز ایرانی هست که خوشحال میشوم به وبلاگ من یک سری بزنید.
    پیروز و موفق و در پناه خدای مهربان باشید[گل]

  2. satrap می گوید

    خیلی جالب بود.

  3. سید امین می گوید

    از ویکی پدیا به خاطر همین سیاست بازی هایی که توش میشه بدم میاد.
    بارها از این کارا تو ویکی پدیا دیدیم.

    راستی از نول چه خبر ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5