مرد تانکی، مرد ناشناسی مشهورترین عکس ثبت شده از درگیری‌های میدان تیانان‌من چه کسی بود؟

«مرد تانکی» یا «شورشی ناشناس»، لقب یک مرد ناشناس چینی است، مردی که ویدئو و عکس‌هایی که در جریان درگیری‌های میدان تیانان‌من  Tiananmen در 5 ژوئن سال 1989 از وی گرفته شود، او را در سراسر جهان مشهور کرد.

این فرد ناشناس با ایستادن در جلوی ستونی از تانک‌های تی 59 چینی، جلوی پیشروی آنها را گرفت.

چندین عکس از این صحنه گرفته شده است، عکسی که بیشتر تکثیر و منتشر شده است به وسیله «جف وایدنر» از خبرگزاری رویترز گرفته شده است. این فتوژورنالیست این عکس را از طبقه ششم هتل پکن از فاصله حدودا 800 متری با استفاده از یک لنز 400 میلیمتری گرفت. عکس دقیقا در خیابان چانگان که به شهر ممنوعه منتهی می‌شود، گرفته شده است. این عکس یک روز بعد از سرکوب خشونت‌آمیز گردهمایی دانشجویان چینی گرفته شد.

نسخه دیگر عکس را استوارت فرانکلین از آژانس عکاسی ماگنوم گرفت. این عکس میدان دید بیشتری دارد و تانک‌های بیشتری را در جلوی مرد چینی نشان می‌دهد.

فرانکلین بعدها به خاطر این عکس برنده جایزه عکس خبری سال شد. در سال 2003، مجله لایف این عکس را جزو 100 عکسی قرار داد که انتشارشان دنیا را تغییر داده است.

عکس جف وایدنر از مرد ناشناس چینی
جف وایدنر

سایت جف وایدنر

عکس استوارت فرانکلین

سایت شخصی استوارت فرانکلین

اما در فیلمی که از این صحنه گرفته شده است، چیزهای بیشتری می‌توان دید. مرد ناشناس چینی که در هریک از دستهایش بسته‌ای را جمل می‌کند، بعد از قرار گرفتن در مسیر تانک‌ها، مصمم در جای خود ایستاد. تانک جلویی تغییر مسیر داد، اما هم‌زمان، مرد حرکت کرد و مجددا در جلوی تانک ایستاد. این کار چند بار تکرار شد.

سپس مرد چینی از تانک بالا رفت و حرف‌هایی به زبان آورد که به درستی معلوم نیست، چه هستند. بعد از مدتی چند نفر ناشناس که به نظر می‌رسد از تظاهرکنندگان بودند و یکی از آنها سوار بر دوچرخه بودند به مرد چینی نزدیک شدند و او را از صحنه دور کردند.

شب بعد از گرفته شدن عکس و ویدئوی این مرد در جهان پخش شد و مبدل به خبر اصلی صدها روزنامه و مجله معتبر شد.

در آوریل 1998، مجله تایم، «مرد شورشی ناشناس» را در لیست صد شخصیتی مؤثر جهان در قرن بیستم قرار داد.

این مرد چه کسی است؟

هنوز کسی نتوانسته به درستی به این سؤال پاسخ بدهد. مدت زمان کوتاهی بعد از وقوع حافظه نشریه زرد معروف انگلیسی‌ها یعنی ساندی اکسپرس نام او را «وانگ ویلین»، یک دانشجوی 19 ساله اعلام کرد ولی این ادعا را نتوانست اثبات کند.

شایعاتی در مورد سرنوشت این مرد وجود دارد. برخی می‌گویند او 14 روز بعد از حادثه اعدام شده است، عده دیگری می‌گویند او چند ماه بعد به جوخه آتش
سپرده شد. حتی بعضی‌ها معتقدند او زنده است و جایی در سرزمین پهناور چین، پنهان شده است.

یک عکاس که شاهد عینی ماجرا بود،‌می‌گوید که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است. اما منشی «ژیانگ زمین» ، در مصاحبه‌ای در سال 90 گفت که او کشته نشده است. روزنامه هنگ‌کنگی Apple Daily هم ادعا می‌کند که او هم‌اکنون ساکن تایوان است.

مستند دیدنی The Tank Man اما دلیل نوشتن این پست بیشتر معرفی مستند دیدنی The Tank Man شبکه pbs بود که در سال 2006 ساخته شده است.

این مستند خوشبختانه در 8 قسمت در یوتیوب قابل دیدن است و می‌توانید آن را به راحتی دانلود کنید.



قسمت‌ اول،
دوم،
سوم،
چهارم،
پنجم،
ششم،
هفتم و
هشتم

فیلم ظاهرا به دنبال یافتن ردپایی از مرد ناشناس چینی است. اما کاری بسیار ارزشمندتر انجام می‌دهد:
این مستند، نخست نقبی می‌زند به حادثه تیانان‌من. در مستند روزهای قبل از درگیری و سرکوب را می‌بنیم. صحنه صحبت مردم عادی با سربازان و سکوت آنها بسیار تأثیرگذار است:

بعد از بررسی سرکوب تیانان‌من، مستند جستجوی مرد ناشناس را متوقف می‌کند و چین امروز را نشان می‌دهد. مستند نشان می‌دهد که شتاب افسارگسیخته چین برای پیشرفت صنعتی، جامعه چین را به چین A و چینB‌ تقسیم کرده است. در چین A آسمانخراش‌های پر زرق و برق و سر به فلک‌کشیده را می‌بینیم و رویش قارچ‌گونه کارخانه‌های صنعتی را و در چین B شاهد زندگی مردم روستایی، با آموزش و بهداشت کم و روستاهایی هستیم که به علت مهاجرت خالی از جمعیت جوان شده‌اند.

مستندساز در اقدامی جالب سپس به میان چند دانشجوی دانشگاهی می‌رود که سال‌ها قبل کانون مناقاشات داشجویی بوده و عکس «شورشی ناشناس» را به آنها نشان می دهد، با گذشت چندین نسل، نسل امروز دانشجوی چین تصور درستی از آن مرد چینی و شرایطی که او اقدام به آن کار خارخ‌العاده کرد، ندارد.

در یکی دیگر از قسمت‌های این مستند، به محدودیت‌های اینترنت در چین پرداخته می‌شود و کمک شرکت‌های بزرگ اینترنتی مثل یاهو، گوگل و سیسکو برای
محدود کردن آزادی‌های اینترنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتایج جستجو در گوگل در چین، با نقاط دیگر دنیا تفاوت بسیار دارد!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. طاها بذري می گوید

    فیلم ویدئویی ایستادن مرد در جلوی تانک را من اولین بار در کلیپ wind of changes گروه scorpions دیدم و یادم است که چه تاثیر زیبایی در آن زمان بر من گذاشت.

  2. سپهر می گوید

    جالب اینجاس که یه بار تلویزیون با رهبر شورشیان اون موقع که الان پناهندهء اروپا شده، مصاحبه کرد و پرسید که اگه شما در اون دوران موفق شده بودید، قصد داشتید که چه حکومتی رو بر روی کار بیاورید؟ طرف بدون هیچ مکثی گفت: هیچ برنامهء مشخصی نداشتیم! یعنی اینکه اون قضیه، با همهء جلوهء پرشکوهش، تنها یک شورش کور بود که اگر پیروز شده بود، معلوم نبود که چه بلایی بر سر چین اومده بود. گرچه الان هم شکاف طبقاتی در چین بالاست، اما پیشرفت هر روزهء اون میتونه کم کم رفاه رو برای همهء مردم به ارمغان بیاره.

  3. ehsan می گوید

    مرسی از مطلبتون
    میخواستم بدونم چطوری ویدئو های youTube رو دانلود کنم؟
    از سایت هایی مثل youtubecatcher.com استفاده کردم ولی با مشکل فیلترینگ لینک دانلود مواجه شدم.

  4. میرزا بنویس می گوید

    سلام
    نتایج گوگل در اروپا و آمریکا هم متفاوت است!

  5. mahsa می گوید

    و من اولین بار در شوی میکل جکسون که در زندان می خوند

  6. پژمان می گوید

    من به جای
    http://www.youtube
    مینویسم
    uk.youtube
    و جواب داده

نظرات بسته شده است.