نشنال جئوگرافیک منتشر کرد : بهترین عکس‌های علمی سال 2007

نشنال جئوگرافیک بهترین عکس‌های علمی سال 2007 را معرفی کرده است. فکر می‌کنم کمتر کسی بتواند صرفا با دیدن عکس‌ها بفهمد ، عکس‌ها دقیقا از چه چیزی گرفته شده‌اند.

1_461.jpg

عکس بالا یک عکس جالب از یک جلب دریایی است که نشان می‌دهد چگونه ساده‌ترین ارگانیسم‌ها می‌توانند ، پیچیدگی جالب توجه داشته باشند.
عکس بالا یک خزه ایرلندی با نام علمی Chondrus crispus است که یک خزه معمولی قرمز در اقیانوس اطلس محسوب می‌شود. از این خزه‌ها موادی استحصال می‌شود که برای غنی کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکاس این عکس آندره‌آ اتسن Andrea Ottesen از دپارتمان گیاه‌شناسی و مهندسی کشاورزی دانشگاه مریلند است و موفق شده با این عکس که برای گرفتن آن تنها از نور طبیعی استفاده کرده است ، جایزه اول عکاسی علمی و تصویربرداری مهندسی سال 2007 را ببرد. این جایزه هر ساله از سوی بنیاد ملی علوم و مجله Science  به عکسی داده می‌شود که مفاهیم و اطلاعات علمی پیچیده را توضیح دهد. امسال پنجمین سالی است که جایزه عکس‌های علمی برتر داده می‌شود.

2_461.jpg

در نگاه اول عکس بالا مثل یک حشره عجیب به نظر می‌رسد ، ولی این عکس در واقع سی‌تی اسکنی است که ساختمان‌های حساس داخال بینی انسان را نشان می‌دهد. در این عکس شما می‌توانید سینوس‌های کنار بینی را ببینید. سینوس‌ها ، حفراتی پر از هوا در استخوان جمجمه هستند ، همین سینوس‌ها هستند که در مبتلایان به سینوزیت مایه درد و رنج می‌شوند. این عکس از یک خانم 33 ساله چینی مبتلا به بیماری تیروئید گرفته شده است. عکاس این عکس «کای هونگ فو» نام دارد و عکس را در یکی از بیمارستان‌های هونگ کونگ گرفته است.

3_461.jpg

اما ، عکس بالا را یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی و یک شیمی‌دان دانشگاه هاروارد گرفته‌اند ، آنها لحیم گداخته را وارد مدارهای ظریف سیلیکونی کرده‌اند ، بعد از سرد شدن لحیم ، سیم انعطاف‌پذیری ایجاد شده که می‌تواند به آسانی تا شود و گره بخورد و در عین حال الکتریسیسته را انتقال دهد.

4_461.jpg

عکس بالا از یک انیمیشن سه‌بعدی گرفته شده است و نشان می‌دهد که چگونه نیکوتین پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کند تا ایمپالس‌های عصبی را به مرکز لذت مغز بفرستند.

5_461.jpg

آخرین عکس هم تغییر شکل «موبیوس» را نشان می‌دهد و به وسیله دو محقق دانشگاه مینسوتا گرفته شده است. فهم ریاضیات و هندسه می‌تواند با تجسم عینی مفاهیم ، آسان‌تر شود.

عکس دوم که به نظر من زیباتر بود!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…
آگهی متنی در همه صفحات
14 نظرات
  1. پویا می گوید

    البته به نظر ما که تو کار فیزیک هستیم، عکس سوم و آخری جالبتر بودن..

  2. مونا می گوید

    عکس دوم و آخر بسیار جالب بود… ولی عکس چهارم منو ترسوند P:

  3. sh می گوید

    به نظر من هم عکس دوم به خصوص در مرکز عکس مثل اینکه نورپردازی عجیبی دارد!

  4. رضا می گوید

    خبر فکر کنم ماله 17 روز پیش ولی خوب هنوز هم جذابیت خاص خودش رو داره، به نظر من عکس چهارم جذاب تره البته فکر کنم اهالی BoingBoing هم با من هم عقیده بودند!

  5. casitecenter می گوید

    jalebe ,khali jalebe
    😀

  6. مهتاب می گوید

    واییییییییییی چه باحال بود اون عکس بینیه . چیز عجیب غریبی بود جدن !

  7. ندا می گوید

    به نظر من دومی خیلی جالب بود تلقیقی از اناتومی و بافت و پاتو

  8. احمد زاهدی می گوید

    خیلی خیلی جالب هستند
    ما که بسیار لذت بردیم دکتر جون

  9. مرجان می گوید

    هر چی مربوط به پزشکی باشه خصو صا Xrayجالبتره

  10. The Best & First Iranian Photo Portal می گوید

    سلام دوست عزیز .
    میدونی “سورن” چیه یا کیه ؟؟؟؟
    اولین و بهترین وب سایت عکس ایرانیان راه اندازی شد .
    بدون نیاز به عضویت .
    استفاده کاملا” رایگان .
    با بک عالمه عکس های دیدنی با کیفیت بالا .
    تمامی عکس ها در سایز واقعی هستند .
    سایت به سرعت در حال آپدیت میباشد .
    منتظر پیشنهادات و انتقادهای شما دوست عزیز هستیم .
    با آرزوی موفقیت …
    گروه طرفداران : http://www.SorenPhoto.com

  11. dr. behzad می گوید

    vaghean heirat angiz boodand
    mercy

  12. محمد می گوید

    salam dosteman

  13. minoo می گوید

    salam,khayli ali bod

  14. ناصر می گوید

    بسیار جالب و مفید است

نظرات بسته شده است.