مردی که یک‌تنه دنیا را از یک جنگ هسته‌ای نجات داد! استانیسلاو یوگرافوویچ پتروف

نه! اشتباه نکنید این فرد نه یک سیاستمدار بود و نه سازمان بین‌المللی.

برای اینکه این پست را شروع کنم باید داستان را از اول مرور کنیم و به تاریخ اول سپتامبر سال 1983 برگردیم:

اول سپتامبر سال 1983 بود و جنگ سرد بین ابرقدرت‌های جهان -شوروی و آمریکا- با شدت تمام دنبال می‌شد. یک هواپیمای خطوط هوایی کره از فرودگاه جان اف ‌کندی نیویورک به مقصد سئول کره جنوبی حرکت می‌کرد.

در نیمه راه ، هواپیمای مسافری به اشتباه وارد حریم هوایی شوروی شد. جت‌های روسی به این هواپیما نزدیک شدند. خلبانان جت‌های روسی نمی‌دانستند که هواپیما حاوی مسافرهای عادی است ، آنها به هواپیما اخطار کردند که اگر خودش را معرفی نکند ، به آن شلیک خواهند کرد ولی در نهایت پاسخی دریافت نکردند.

گفته می‌شود در واقع پرسنل پرواز هواپیما اخطار جنگنده‌های روسی را دریافت نکرده بودند ، البته تا به امروز تئوری‌های زیادی در این مورد وجود دارد.

یک ساعت گذشت و جت‌ها همچنان ، هواپیما را همراهی می‌کردند تا اینکه از مقامات روسی دستور رسید که هواپیما نابود شود. این کار انجام شد و در نتیجه 269 مسافر کشته شدند.

 

بعد از اینکه همه متوجه فاجعه شدند ، مقامات روسی سعی کردند عمل خود را توجیه کنند ولی رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا روس‌ها را بربر دانست و کار آنها را «جنایتی علیه بشر که نباید فراموش شود» تلقی کرد.

تنش بین ابرقدرت‌های به حداکثر خود رسیده بود و نظامیان هر دو جبهه در حالت آماده‌باش نظامی قرار گرفته بودند.

در یک شب سرد در 26 سپتامبر سال 1983 ، استانیسلاو یوگرافوویچ پتروف – یک سرهنگ دوم نیروهای موشکی استراتژیک- سر کارش بود او به جای همکارش که به علتی نتوانسته بود در محل کار ظاهر شود ، پست می‌داد و آسمان شوروی را پایش می‌کرد.

کمی از نیمه‌شب گذشته بود که پتروف هشداری از یک کامپیوتر گرفت: یک موشک اتمی از سوی آمریکا شلیک شده و مقصدش مسکو است.

پروتکل نظامی از پیش تعریف‌شده روس‌ها در چنین شرایطی این بود که همه سلاح‌های اتمی برای انجام یک ضد حمله به صورت سریع و آنی فعال شوند و پس از آن به مقامات نظامی و سیاسی اطلاع داده شود.

صدای آلارم‌ها در پناهگاهی که پتروف در آن بود به گوش می‌رسید و نورهای قرمز به نشانه شناسایی موشک اتمی آمریکایی‌ها به وسیله ماهواره‌های روسی همه جا روشن بودند.

ولی پتروف حس می‌کرد هشدار کامپیوترها درست نباشد ، او فکر کرد که اگر آمریکا واقعا قصد حمله به شوروی را داشته باشد از همه موشک‌هایش استفاده می‌کند و با پرتاب صرفا یک موشک ، فرصت ضدحمله را به روس‌ها نمی‌دهد.

لحظاتی بعد استرس در پناهگاه بیشتر شدو همه افسرها در تشویش بودند چرا که کامپیوترها ، موشک‌های دوم ، سوم ، چهارم و پنجم را هم شناسایی کرده بودند.

پتروف دو راه پیش رو داشت : به غریزه‌اش اعتماد کند و همه اخطارهای کامپیوترها را ناشی از اشتباه آنها بداند و یا طبق پروتکل نظامی ، سیستم موشکی شوروی را فعال کند و آغازگر جنگی شود که بی‌شک موجب مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود.

پتروف کار اول را انجام داد. با گذشت دقایقی معلوم شد که حق با پتروف بوده است. همه اینها ناشی از خطای کامپوتر و نقص در یک قطعه چند دلاری بود. پتروف حالا یک قهرمان بود ، او از جنگ اتمی پیشگیری کرده بود ، افسران دور و برش ، تصمیم شجاعانه او را ستودند.

ولی مقامات کرملین اینگونه فکر نمی‌کردند ، او به هر حال از پروتکل نظامی تخطی کرده بود ، اگر تصمیم او اشتباه از آب در می‌آمد ، جان میلیون‌ها نفر از شهروندان شوروی را به خطر می‌انداخت. بنابراین تصمیم گرفته شد که پتروف به بازنشستگی پیش از موعد برود ، با حقوقی حدود 200 دلار در ماه!

تا سال 1988 به خاطر حفظ اسرار نظامی کسی از تصمیم قهرمانانه پتروف آگاه نشد ، در این زمان یکی از افسران حاضر در آن پناهگاه کتابی در مورد واقعه نوشت و همه چیز را توضیح داد.

قرار است در سال 2008 مستندی با عنوان «مردی که دنیا را نجات داد» ساخته شود.

هیچ کس نمی‌داند که اگر پتروف ،آن افسر 44 ساله‌ ،آن شب در آن پناهگاه نبود ، چه اتفاقی می‌افتاد و باز کسی نمی تواند حدس بزند اگر همکار آقای پتروف آن روز در شیفت خودش حاضر می‌شد چه تصمیمی می‌گرفت ولی مسلم است که پتروف بیشتر از هر شخص دیگری باعث نجات جان انسان‌ها شده است.

شاید اگر ان تصمیم پتروف نبود ، الان من و شما در پشت مانیتورهایمان در حال نوشتن و خواندن این پست نبودیم.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
29 نظرات
  1. lachin می گوید

    عجب؟ !‌ خیلی جالب و تکان دهنده بود
    و جالبتر نظامی گری این قضیه بخاطر تخطی بازنشست شدن

  2. پویا می گوید

    عجب ، قضیه ی اون هواپیما رو می دونستم اما در مورد تصمیم این افسر و… چیزی نشنیده بودم. مرسی.

  3. صمیمی می گوید

    دکتر جان خیلی متن های جالب میگذاری، خدا شما را همیشه صحتمند داشته باشد تا همیشه گوشه ای خاطر ما را با پست های جذاب تان مسرت ببخشید.
    موفق باشید.

  4. badragheh می گوید

    اگه اسمش پتروس بود چه باحال می شد (پتروس فدارکار)
    کاش یکی از پتروها در ایران پیدا شه و این آتش جنگی که داره به راه میفته رو بخواباند

  5. دل زده می گوید

    مطلب بسیارجالبی بود ولی هدف چیست؟این که ضمیرباطنی برتکنولوژی غلبه داردیا…؟اگرچنین باشدماواقعانباید خوابمان بیاید.

  6. كوهيار می گوید

    جالب و بجا بود
    ممنون
    برقرار باشی

  7. خودم می گوید

    عجب جالب بود.بهم یه حس جالب دست داد.

  8. يه دوست می گوید

    این یعنی هر کدوم از ما در هر لحظه درست همون جایی قرار داریم که باید باشیم

  9. عزیز می گوید

    بحق با مجسمه پتروف بزرگ را در همه شهر های عالم نصب نمایند
    درود برپتروف بزرگ

  10. Soroosh می گوید

    دکتر جان اگر رئیس جمهور آمیرکا به خاطر نابود کردن هواپیمای مسافر بری روس ها را بربر نامید پس به آمریکایی ها چه باید گفت که هواپیمای ایرباس مسافر بری ایران را که در هریم هوایی خود پرواز می کرده، نابود کردند چه باید گفت؟

  11. 1001ROOZANEH می گوید

    خیلی جالب بود . من تا حالا نمی دونستم اینو .

  12. سهيل می گوید

    خوب به من رفته دیگه …

  13. دکتر ریتالین می گوید

    سلام. خیلی جالب و هیجان انگیز نوشتی. واقعا لذت بردم. موفق باشی.

  14. لاچین می گوید

    خیلی عالی بود.
    من که اطلاعی از این موضوع نداشتم.

  15. پويا می گوید

    فوق العاده مفید بود.

  16. oscar می گوید

    in agha petrof,be nazare man tof kardeh tu teknologi ye ghalat ,masolyne russieh ham tof kardan tu dase petrof,ba on hughogho,sharayet,,pas hala ke in tor shod zendeh bad petrof

  17. ramin mansoori می گوید

    thank u doctor

  18. sajad می گوید

    این آمریکا که شوروی (سابق) را به علت انهدام یک هواپیما که به مرزهای این کشور وارد شده بوده (حتی اگر اشتباهی) جنایتکار لقب میده همون بی شرفی که هواپیمای مسافربری ایرانی رو که حتی از مسیر خودش منحرف نشده بود روی خلیج همیشه فارس با صدها مسافر منفجر کرد و تازه بعدش هم مدال افتخار به فرمانده اون ناو جنگی داد.

    “یاحق”

  19. oMID می گوید

    واقعا جالب بود مرسی از تلاشت ..
    بسوی آزادی

  20. علی کوچولو می گوید

    به وضعیت خونه زندگی داغونه طرف نگاه کنید…راستی اگر هر تصمیمی می گرفت به سختی میتونست کاری کنه ما از پتش مانیتور جم بخوریم…به هر حالا آمریکا کجا ما کجا…شاید راحت تر هم زندگی می کردیم…دیگه این همه رقابت نبود…راحت می شدیم ابرقدرت دنیا!!!

  21. دایی البرز می گوید

    حالا اگر چنین اتفاقی می افتاد چند کشور نابود می شدند؟!

  22. رضا می گوید

    مرسی دکتر واقعا که جالب بود ولی کاشکی این موشک ها نبود

  23. محمد می گوید

    به نظرم پتروف باید به وظیفش عمل می کرد… این ریسک خیلی بزرگیه… مثلا” فردا موشکای آمریکا میخوان ایرانو بزنن… مثلا رادار یه چیزی نشون میده ولی اونی که باید حواسش باشه جدی نمیگیره… خوب خسارتی که به ایران وارد میشه اونقدری هست که شاید امریکا به ایران مسلط بشه… پس این کار اون فرد جز حماقت و سرباز زدن از وظیفه نیست.

  24. شبنم می گوید

    سلام
    خیلی جالب بود
    احتمالا فیلم دکتر اسرنجلاو رو از روی همین اتفاق ساختند،

  25. moein می گوید

    واقعا جالبه ..آمریکاییها درحالیکه روسها در خاک خودشان یک هواپیمای غریبه را زده اند روسها را بربر می خوانند اما چه خوب می شد اگر این انسانهای مترقی و غیر بربر!!! به ما می گفتند خودشان که در خاک خود ایران یک هواپیمای مسافربری ایرانی را می زنند و تازه به فرمانده ای که این جنایت را مرتکب شد جایزه و ترفیعات ویژه می دهند چه هستند؟!

  26. یوسف می گوید

    وقتی کاری کردیم که زندگی میلیونها نفر از ما به نقص یک قطعه چند دلاری ویک تصمیم اشتباه بستگی داشته باشه واقعا باید برای خودمون متاسف باشیم
    به امید روزی که انسانها بتوانند دور از ترس از تصمیم دیوانگان زندگی کنند

  27. حميد می گوید

    مسئله بسیار جالب و انسانی بود، باید اینطور انسانها را همیشه به خاطر سپرد.

  28. جمال می گوید

    به بخشید این همون پتروس فداکار نبود؟

نظرات بسته شده است.