گونتر گراس تأیید کرد که عضو اس‌اس بوده است

دیروز آلمان با فاش شدن اینکه بزرگ‌‌ترین نویسنده در حال حیاتش عضوی از واحد اس‌اس هیتلر بوده است ، شوکه شد.

گونتر گراس ، برنده جایزه نوبل ادبیات ، شخصی که برای دهه‌ها راهنمای معنوی جامعه‌اش به حساب می‌آمده ، در یک مصاحبه که امروز منتشر شد ، تأیید کرد که در 17 سالگی عضو اس‌اس بوده است.

نویسنده 78 ساله می‌گوید که جزئیات گذشته شرم‌آورش را در اتوبیوگرافی‌اش به عنوان “پوست کندن پیاز” Peeling the Onion که در ماه آینده قرار است منتشر شود ، فاش خواهد کرد و از این افشاسازی دچار احساس گناه می‌شود.

گونتر گراس به روزنامه فرانکفورتر آلگمین زیتن ، گفته است :”این واقعیت روی ذهنم سنگینی می‌کرد ، سکوتم در این سالها یکی از دلایلی است که تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم. به خودم فشار آوردم تا این کار را انجام دهم.”

گونتر گراس در پاسخ به این سؤال که چرا حالا و بعد از گذشت بیشتر از 60 سال ، سکوت خود را شکسته گفته است :”بالاخره باید آشکار می‌شد. این موضع لکه ننگی بر روی من برای همیشه باقی می‌گذارد.”

اس‌اس که دست‌چینی از اعضایش در دادگاه نورنبرگ محکوم شدند ، در هولوکاست شرکت داشته و نیروی غالب در تشکیلات نازی بوده است.

اعضای اس‌اس در ابتدا برای عضویت در اس‌اس ، داوطلب می‌شدند ، ولی بعد از سال 1944 به موازات ضعیف شدن نیروی ارتش آلمان ، اعضای اس‌اس به صورت تصادفی از میان مردان آلمانی انتخاب می‌شدند.

گونتر گراس در 15 سالگی برای “گریختن از خانواده‌اش” ، داوطلب نیروهای زیردریایی شد ولی رد شد. وی در زمستان 1944 به عنوان یک تازه‌سرباز وارد اس‌اس شد. در آن زمان به گفته خودش تنفری نسبت به اس‌اس در خود احساس نمی‌کرده است.

وی هیچ جزئیاتی درباره اینکه می‌داند واحدی که در آن خدمت می‌کرده ، یعنی واحد زرهی دهم فوندسبرگ درگیر اقدامات بیرحمانه زیادی بوده ، نمی‌دهد ولی اظهار گرده که هرگز با اسلحه تک‌تیر شلیک نکرده است.

ظاهرا گراس زمانی برای گریختن از جنگ ، خودش را به نحوی به یرقان مبتلا کرده بود ولی این کار تنها چند هفته نجاتش داده است.

گراس می‌گوید که احساس گناهش تنها در سال‌های بعد به وجود آمد:”این احساس گناه همیشه با این سؤال آمیخته بود که «آیا نمی‌توانی متوجه شوی که در آن برهه زمانی چه بر سر تو آمده؟»”

گراس نویسنده تعداد زیادی نمایشنامه و 11 نوول است ، مشهورترین اثر گراس “طبل حلبی” است که در آن به معاینه آلمان دوره جنگ می‌پردازد. گراس به مدت زیادی تجسم طرز فکر آلمانی بوده است.

گونتر گراس در مصاحبه‌اش گفته است که می‌خواهد این باور را که آلمانی‌ها قربانیان بی‌اراده هیتلر بوده‌اند ، باطل کند. او می‌گوید که آلمانیها حمایت‌کنندگان مشتاق رژیم نازی بوده‌اند. “البته آنها به همان اندازه اغوا می‌شدند ولی بسیاری از آنها مشتاقانه درگیر می‌شدند.”

” می‌خواهم منشأ این هواخواهی و دلایل پشت آن را ترسیم کنم. من این کار را در “طبل حلبی” و سپس “قرن من” انجام دادم. موضع کتاب تازه‌ام هم همین است.”

تا به حال تصور می‌شد که گراس به عنوان نیروی کمکی یک واحد ضدهوایی در سال 1944 به جتگ فرخوانده شده بود.

منبع

بیوگرافی گونتر گراس در ویکی‌پدیا

گونتر گراس در حال مصاحبه با روزنامه آلمانی

پی‌نوشت : متن اصلی نوشته‌های مرتبط با مصاحبه جنجالی اخیر گونتر گراس را می‌توانید در اینجا در سایت روزنامه فرانکفورتر آلگمین زیتن FAZ بخوانید. البته نوشته به زبان آلمانی است ، شاید ترجمه ماشینی آن در اینجا به شما کمک کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. SAYE می گوید

    inke mige MARDOM dar poshtibani az Hitler naghshe asasi dashtan, khob kheyli mohem wa ebrat amuze

    harfe hamishegi-ye Liberal-ha ast ke Demucracy=Azadi nist

  2. ehsan می گوید

    واقعا خوشحال کننده است وقتی بفهمی یکی از نویسندگان محبوبت هم جزیی از تشکیلات محبوبت بوده
    خیلی ممنون.

  3. داریوش معمار می گوید

    در میدان نبرد آنکه می کشد و آنکه کشته می شود هر دو به یک اندازه مقصرند . اما آنکه به سمت مردم عادی شلیک می کند جنایت کار است. البته این ربطی به اثر نویسنده ندارد و حتا تاثیر معنوی ما. خوش بحال گونترگراس که جسارت و صداقت اعتراف دارد .و شاید همین موضوع او را تبرعه کند. اینکه صادقانه اعتراف می کنیم.

  4. سایه می گوید

    ای کاش نویسندگان ملی ما هم شهامت این اعتراف و ابراز تنفر را می‌داشتند و بی‌دلیل نمی‌گفتند از مرگ هراسی ندارند!!!

نظرات بسته شده است.

••4 5