پرسه‌ای در گوگل

چندی قبل مجله تایم در اینجا یک گزارش مفصل و خواندنی درباره گوگل چاپ کرده بود ، خوشبختانه بعد از مدتی ،هفته‌نامه عصر ارتباط در شماره این هفته‌اش این مطلب را به طور کامل ترجمه کرد. خلاصه‌ای از این ترجمه را به همراه عکسهای دیدنی از اداره مرکزی گوگل برای این پست وبلاگ ، انتخاب کرده‌ام. عکسها هم از مجله تایم انتخاب شده‌اند.

– لری پیج ، اریک اشمیت و سرگئی برین سردمداران گوگل :

زمان تصمیم‌های بزرگ فرارسیده است ، بنابراین گوگلی‌ها باید روپوش‌های سفید آزمایشگاهی خود را بپوشند. سرگئی برین و لری پیج – مؤسسان گوگل – بعد از هشت سال از مدیریت یک شرکت که وال‌استریت ارزش آن را 120 میلیارد دلار برآورد می‌کند ، با کله‌شقی و شاید حس شکست‌ناپذیری ، به راه خود ادامه می‌دهند. بنابراین روپوش‌های سفید در هنگام تصویب محصولات جدید هم باید به کار گرفته شوند.

– یک کارمند شرکت گوگل با یک اسکوتر الکتریکی به سر کار می‌رود:

– در گوگل رسم بر این است که کار خود را وقتی به طور کامل ارائه می‌کنید که بتوانید با اعداد برتری آن را به اثبات برسانید. مهندسان به برین و پیج می‌گویند که می‌توانند درآمدهای اضافه‌ای را نیز با افزدون لینک‌های پشتیبان کوچک به نتایج جستجوی تصویری ، ایجاد کنند ، یعنی همان کاری که گوگل اکنون با نتایج جستجوی نوشتاری انجام می‌دهد. پیج می‌پرسد :”ما در حال حاضر درآمد کافی نداریم؟” ، همه افراد می‌خندند . ارزش سهام تقریبا به اندازه 400 دلار افزایش یافته و گوگل را از لحاظ سرمایه بازار ، به یکی از بزرگترین شرکتها در جهان تبدیل کرده است. (البته ارزش سهام این شرکت در چند هفته گذشته در مقایسه با اعداد و ارقام پیش‌بینی‌شده توسط وال استریت ، کاهشی نیز داشت اما باید دانست که این مقدار هنوز هم در برابر ارزش 85 دلاری در نخستین عرضه عمومی ، بسیار بالاست.) مهندسان همچنان پافشاری می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که با این شیوه ، در هر سال ، 80 میلیون دلار درآمد اضافی خواهند داشت. اما برین چندان توجهی ندارد. او می‌گوید:”فکر نمی‌کنم که این کار بتواند باعث ارتقای تجربه کاربری ما شود.” احتمالا این کار به تجریه کاربری صدمه‌ای هم وارد نخواهد کرد. اما گوگلی‌ها از این پیشنهاد استقبال زیادی به عمل نمی‌آورند. برین به مهندسان می‌گوید:” فکر می‌کنم اگر این کار را انجام ندهیم ، بهتر است.” و به این ترتیب از 80 میلیون دلار چشم می‌پوشد.

– گوگل پر است از این لامپ‌ها و زرق و برق‌ها:

– اینکه گوگل از میان فرصت‌های تجاری و اعتماد مصرف‌کنندگان کدام را برمی‌گزیند ، برای آینده شرکت بسیار مهم است. پس از هشت سال رشد باورنکردنی ، منصفانه است که بپرسیم آیا گوگل در حال افول است یا خیر. به عبارت دیگر ، آیا گوگل می‌تواند به موفقیت ادامه دهد و به ایده‌آلهایی که آن را چنین محبوب ساخته ، پایبند بماند؟ اینها کسانی هستند که شعار “شرارت ممنوع” را برای خود انتخاب کرده‌اند. مطمئنا تحلیگران در سال‌های اخیر به طور مرتب پرسیده‌اند که آیا خوش‌شانسی گوگل به آخر خط رسیده است یا خیر.

– آما آسیب‌پذیری گوگل چندی پیش آغاز شد ، زیرا پس از اینکه این شرکت گزارش 82 درصدی افزایش سود خود را در سه‌ماهه جهارم را که کمتر از انتظارهای بازار بود منتشر کرد ، باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران شد. دیگر نشانه آن را می‌توان در زمانی یافت که گوگل اعلام کرد که قرار است یک سایت چینی زبان که در سطح زیادی سانسور می‌شود را راه‌اندازی کند. البته گوگل در این کار ، با رقابتی بزرگ از سوس سایت یاهو که سرمایه‌گذاری متفاوتی برای آینده اینترنت انجام داده و مایکروسافت که قرار است در عرصه جستجو و آگهی‌ها یا گوگل به رقابت برخیزد ، روبروست. گوگلی‌ها ، تنگاتنگ بودن این رقابت را احساس می‌کند.

برین به مجله تایم گفته است :” من خیلی از جانب مایکروسافت نگران هستم. البته نگرانی من از جانب رقابت با آنها نیست ، بلکه آنها اظهار کرده‌اند که واقعا می‌خواهند گوگل را نابود کنند. من فکر می‌کنم آنها بسیاری از شرکتها را به ورطه نابودی کشانده‌اند.”

– استخر گوگل : یک مأمور نجات غرق هم سخت مواظب کارمند گوگل است!

– براى اندازه‌گیرى توانایى گوگل در آرام ساختن طوفان ، تایم چندین روز را در ادارات مرکزى این شرکت در مانتن ویو در ایالت کالیفرنیا صرف کرد. این یک تجربه یکتاست . گوگل در سال 1998در یک گاراژ در سیلیکون ولى راه اندازى شد، همراه با حباب اینترنت رشد کرد و سپس بعد از آنکه همه چیز در اطراف آن نابود شد، به رشد خود ادامه داد. موتور جستجوى گوگل (که توسط برین و پیج هنگامى که دوره دکتراى خود را در دانشگاه استانفورد می‌گذراندند، ابداع شد) از دیگران بهتر بود و آنها بدون هیچ گونه بازاریابى و تنها با گردش دهان به دهان از سوى چند تنى که آن را مورد استفاده قرار داده بودند ، سرانجام به کسانى مانند مادربزرگ شما رسیدند. جستجو تبدیل به گوگل و گوگل نیز تبدیل به یک فعل شد. جهان عاشق این شرکت جالب ، کارا و سریع و همین طور مؤسسان آن شد. سرانجام گوگل حتى دست به ایجاد یک مدل تجاری زد: آگهی‌ها ، و در سال گذشته ، سودى معادل با 1.5 میلیارد دلار از درآمد 6.1 میلیارد دلارى داشت .

– دو کارمند گوگل در حال صرف قهوه ، در پشت سرشان وایت بردی پر از ایده‌های عجیب و غریبشان خودنمایی می‌کند:

-در پس این موفقیت قابل تأمل ، گوگل در تلاش بوده است تا شرکتى ویژه باشد که به عوامل جانبى از قبیل سانسور، طمع و یا یکنواختى تن در ندهد. خیلى سخت است که بتوان به طور دقیق گفت “شرارت ممنوع ” به چه معناست و همه می‌دانند که این عبارت ، اصل نانوشته هر شرکت معتبر است . اما بینش نهایى برین و پیج در قابل دسترس نمودن تمام اطلاعات جهان براى همه افراد و در همه زمان‌ها، بسیار چالش برانگیز است ، به شرط آنکه تعداد زیادى از ما از قبیل افراد، شرکت ها و دولت ها، از عرضه اطلاعات صددرصد رایگان ، احساس رضایت نداشته باشیم . چندى پیش نیز از گوگل خواسته شد تا یگ ویژگى نرم افزارى عرضه کند که قادر به در اختیار قرار دادن داده‌هاى خصوصى کاربران این شرکت در طول یک ماه باشد. در چنین مواقعى گوگل می‌گوید: “شرارت ممنوع ، شرارت ممنوع ، شرارت ممنوع .” گوگل مرتب اینها را تکرار می‌کند تا مبادا در این جهان پیحیده ، تصمیم نادرستى بگیرد. این بدان معناست که گوگل باید میان اعتماد کاربران خود و عدم ارائه داده‌هاى مردم به دولت ایالات متحده ، یکى را برگزیند.

– اسنوکر هم در محل کار خوب چیزیست!

– به همین دلیل است که تصمیم گوگل در راه‌اندازى یک وب‌سایت سانسور شده در چین بسیار دشوار و جنجال برانگیز بود. انجام دستورهاى دولت چین در پنهان‌سازی حقیقت به منظور کسب پول بیشتر ، مصداق بارز شرارت است . گوگل اذعان دارد که در موقعیتى دشوار قرار گرفته است ، اما می‌گوید سرانجام باید از قوانین محلى، اطاعت کند. وینت سرف -یکى از مؤسسان اینترنت که اکنون به عنوان کاتب ارشد اینترنت در گوگل خدمت می‌کند- می‌گوید: «در حقیقت به جاى “شرارت ممنوع” ، باید گفت : “کار غیرقانونى ممنوع”» وى می‌افزاید: “به طور کلى ، بودن گوگل ، بهتر از نبودن آن در چین است.” ،اما به حه قیمتى؟ آیا برین و پیج می‌توانند با این ایده که شهروندان اینترنتى حینى نمی‌توانند به هر چیزى غیر از آنحه که مقامات مشخص می‌کنند- مانند کشتار جمعى در میدان تیانانمن در سال 1989، دسترسی داشته باشند، به کار خود ادامه دهند؟

– اما مرموز بودن نیز بخشى از فرهنگ گوگل است . پیج می‌گوید: “ما به طور کلى در مورد راهبرد خود چیزى نمی‌گوییم … زیرا خیلى راهبردى است .” وى ادامه می‌دهد:”من ترجیح می‌دهم مردم فکر کنند که ما گیج شده‌ایم ، نه اینکه به رقبای خود اجازه دهیم که بدانند ما قصد انجام چه کاری را داریم.”

– برای فرزندان کارکنان گوگل هم امکاناتی فراهم شده:

– این هم آرایشگاه گوگل: گوگل از همه کار برای فراهم آوردن راحتی کارکنانش ، می‌کند:

– پوشش عادی برین و پیج ، یک تی‌شرت مشکی ، شلوار جین و دمپایی و روپوش سفید آزمایشگاهی برای مواقع ویژه است.

– این هم زمین بازی گوگل و کارکنان در حال بازی والیبال

– مؤسسان گوگل بسیار شوخ و اهل بازی هستند. ، این دو در بازی هاکی که در پارکینگ گوگل برگزار می‌شود ، شرکت می‌کردند.

– در فعالیتهای بشردوستانه هم شرکت می‌کنند و 1 میلیارد دلار در این راه صرف کرده‌اند.

پیج که 33 سال دارد ، در میشیگان بزرگ شده است و همیشه چیزهایی اختراع می‌کرده است. او در کالج با استفاده از اسباب‌بازیهای کوچک برای خانه‌سازی ، یک چاپگر جوهرفشان ساخت. پدر پیج یک یک استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود و مادرش برنامه‌نویسی کامپیوتر تدریس می‌کرد.بزرگترین سرگرمی پیج موج‌سواری است. او موسیقی هم علاقه دارد ، اما در کودکی ساکسیفون را کنار گذاشته است.او اخیرا در یک کنسرت موسیقی گروه U2 که در اوکلند برگزار شده بود نیز شرکت کرد. وی ” رابی ویلیامز” را با خود به یک نمایشگاه وسایل مصرفی الکترونیکی در لاس‌وگاس آورده بود.

برین 32 سال دارد ، در یک خانواده یهودی در مسکو متولد شده ، وی در اواخر دهه 70 همراه با خانواده‌اش به آمریکا آمد.پدر برین در دانشگاه مریلند احتمالات کاربردی و آمار درس می دهد و مادرش در ناسا کار می‌کند. از کودکی به اعداد علاقه داشت. در 9 سالگی پدرش برایش یک کامپیوتر کمودور 64 خرید. به ژیمناستیک هم علاقه زیادی دارد.وی بندبازی را در یک مدرسه سیرک در سان‌فرانسیسکو یاد گرفت. وی اخیرا به پرش از روی تخته فنری نیز روی آورده است. مایکل پدر برین می‌گوید:” سرگئی پسر بسیار خوبی بود ، البته هنگامی که خواب بود.”

– کافه‌تریای گوگل هم بد نیست:

– ماساژ حرفه‌ای خستگی کارمندان را بعد از یک روز کاری برطرف می‌کند

– گوگل رستورانی دارد که سه وعده غذا به طور رایگان برای تمام کارمندانش سرو می‌کند.

گوگل چرا گوگل نام گرفت؟ برین و پیج دوست داشتند که نام موتور جستجوی خود را Googol بگذارند. این نام عبارتی ریاضی است و بیان‌گر عدد 1 همراه 100 عدد صفر در جلوی آن است ، اما گویا یک نفر این نام را اشتباها google هجی کرد و این نام اشتباه ، معمول شد.

– گوگلیها اجازه دارند سگهایشان را با خود به شرکت بیاورند ولی اجازه آوردن گربه را ندارند!:

چالش کنونی گوگل این است که مهندسان خود را شاد نگه دارد. غذای رایگان و آرایشگاه‌ها و خشک‌شویی در این راه کمک می‌کنند.

فرمول گوگل برای زمان‌بندی کار مهندسانش : کارمندان باید زمان کار خود را اینطور تقسیم کنند : 70 درصد برای کار صلی ، 20 درصد برای امور مرتبط با کار اصلیشان و 10 درصد کار روی ایده‌های غیرمرتبط با کار اصلی. جالب است که بدانید گوگل تاک که از آن استقبال نسبتا خوبی شد و پروژه سرویس اینترنت وای-فای در سانفرانسیسکو محصول کارها و فکرهای بوده مهندسان در 10 درصد از زمان کاری خود انجام می‌دادند.

مه‌یر یک خانم 30 ساله بلوند با چشمان آبی بیستمین کارمند گوگل و نخستین مهندس خانم گوگل است.

– استخدام در گوگل : گوگل هر هفته 100 نفر را استخدام می‌کند. راه‌های عجیبی هم برای استخدام دارد. مثلا یک بار در یک بیلبورد آگهی‌ای داده بود که روی آن این سؤال نوشته بود:”نام یک سایت اینترنتی که عبارت است از نخستین عدد اول 10 رقمی دات کام” ، فردی که جواب این سؤال را می‌دانست ، باید نام این سایت یعنی 7427466391دات کام را وارد نوار آدرس مرورگر خود می‌کرد ، تازه آنجا با یک سؤال دشوارتر روبرو می‌شد و سرانجام برای مصاحبه در گوگل معرفی می‌شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. فرزاد می گوید

    اینها همه یه طرف شرکت های ایرانی یه طرف

  2. پورج می گوید

    سلام عرض شد
    لابد در جریان هستید که آن میز نقلی بیلیارد، میز 8 (اِیت) است، اسنوکر نیست. شرکت ما فقط همین یکی را ندارد!!
    عرض کردیم که لال نمیریم…
    باقی خدا و بس

  3. mehdi می گوید

    hi …by

  4. tahmin می گوید

    faghat khastam begam naghashihaieh coffe teria ie googloo man keshidam .

نظرات بسته شده است.

••4 5