زندگینامه فرهاد مهراد به همراه لینک دانلود چند اثر شاخص او

حالا که همه از فرهاد مهراد می نویسند و موسیقی می‌گذارند،چرا من این کار را نکنم؟!

کارگردان نامی روسی”کیشلوفسکی”چه خوب می‌گوید:”برای مردن یک دلیل اصلی بیشتر وجود ندارد؛ انسان‌ها وقتی که نمی‌خواهند به زندگی ادامه بدهند، می‌میرند.”

“فرهاد مهرداد”نیز اینگونه مرد. او پس از چهار برادر و پنج خواهر، آخرین فرزند یک خانوادهٔ اصیل ایرانی بود. مادرش زنی متدین و پدرش دولتمرد زمان خود، سفیر ایران در عراق بود. “فرهاد مهرداد”در عراق به دنیا آمد. در همان کودکی همراه خانواده به ایران بازگشت و در هجده سالگی خوانندگی و نوازندگی را به شکل حرفه‌ای آغاز کرد. او گروه بلک‌کت (Blackcat) را همراه با”شهبال شب‌پره”بنیان گذاشت و پس از مدتی، به دلیل تفاوت‌های ریشه‌ای و اندیشه‌ای عمیق در سبک کاری‌شان تصمیم گرفت به شکل انفرادی به فعالیت هنری ادامه بدهد.

صدای او در سال 1334 با دوبلهٔ فیلم موزیکال”رویای شیرین”به جامعه هنری معرفی شد. نبوغ او در موسیقی مدرن موجب شد که در سال‌های 48 تا 57 ،حدود 12 ترانه از بهترین کارهایی که تا آن روز شنیده شده بود، بخواند و مشهورترین و مردمی‌ترین خوانندهٔ زمان خود شود. نیز در همان سال‌ها بود که”فرهاد مهرداد”توانست جایگاه واقعی هنر خود را به دست آورد. وی در طول سال‌های فعالیتش ترانه‌های بسیاری را برای فیلم‌های مطرح تاریخ سینمای ایران خواند. از جمله این ترانه‌ها،”خسته‌فبرای فیلم”زنجیری”و”سقف” برای فیلم”ماهیان در خاک می‌میرند”است.

او پس از خواندن”شبانه”از سوی”ساواک” دستگیر و زندانی شد و پس از آن با خواندن ترانه‌های بعدی به دفعات مورد بازداشت قرار گرفت. در همان دوران، برای کسب نیروی مجدد و احساس امنیت به منزل خواهرش در انگلستان پناه برد و پس از مدتی کوتاه دوباره به ایران برگشت.

“کوچه‌ها تاریکن دکونا بستن/ خونه‌ها تاریکن طاقا شکستن/ از صدا افتاده تارو کمونچه/ مرده می‌برن کوچه به کوچه”

او معتقد بود ترانه باید چیزی برای گفتن داشته باشد، باید حرکتی خلق کند. وی هرگز از مسیر اصلی‌اش منحرف نشد و در هیچ برهه‌ای به خواندن ترانه‌های سطحی تن در نداد. چرا که احترامی عمیق برای درایت و شعور مردمش قائل بود.

او ساختار موسیقی کلاسیک جهان، از رنسانس تا قرن بیستم را می‌شناخت. با ادبیات جهان مانوس بود و از آثار مولانا و بیهقی گرفته تا شعرهای اخوان ثالث و داستان‌های صادق هدایت همه را به گفتگو و تحلیل می‌نشست. آثارش در بسر بهترین‌های شعر و ترانه و آهنگ‌سازی ایران-از آن زمان تاکنون-شکل می‌گرفت؛ در همکاری با کسانی چون‌ احمد شاملو، اردلان سرفراز، تورج نگبهان، ایرج جنتی عطایی، شهیار قنبری و همچنین اسفندیار منفردزاده و محمد نوری.

عاشقانه‌های”فرهاد مهراد”بسیار فراتر از عاشقانه‌های برخاسته از نوستالژی شخصی بود. عشق او هم عشق سیاسی بود. عشق به سقفی که به آن فکر می‌کرد. سقفی که هرچند تمام عمر به آن پایبند ماند ولی در پایان زندگی کوتاهش زیر سقف کشور دیگری به خواب رفت و در خاک کشور دیگری آرمید.

او سیاسی نفس می‌کشید، سیاسی می‌نواخت و سیاسی می‌خواند و با تمام اینها هرگز به گروه سیاسی خاصی گرایش نداشت. چرا که معتقد به آزادی مطلق بود؛ آزدی به معنای ناب کلمه. ریشه‌های اعتقادی او، به عشق وافرش نسبت به مادر متدینش باز می‌گشت.”مرگ تنها چیزی در دنیاست که عادلانه تقسیم می‌شود”و این تنها عدالت بود که در مورد او اجرا شد، آن هم در یک جمعه خونین، همانی که خودش خواند:

“جمعه حرف تازه‌ای برام نوشت/ هر چی بود پیش‌تر از اینها گفته بود”

. ولی خود او حرف‌های تازهٔ بسیاری داشت اگر مجالی به او داده می‌شد.

“فرهاد مهراد”آلبوم”گنجشکک اشی‌مشی” “برف”و”بیداری”را پس از انقلاب منتشر کرد و در همان اوایل وقتی”سرود وحدت”را سرداد، هرگز همصدایی نیافت:

والا پیامدار، محمد

گفتی که هر دیار

هرگز به ظلم‌وجور

نمی‌ماند برپا و استوار

هرگز هرگز.

حتی هم‌سنگرهای سال 57 ، دیگر فرهاد مهراد را نمی‌شناختند و جواز پخش اثرش را امضا نکردند. به او گفته بودند:”ح”جیمی کلمه ترجیح ترانه (محمد) را غلط تلفظ کردی!”

البته این ایراد برکسی که زبان‌های عربی و انگلیسی را مثل زبان مادری درست می‌شناخت و به قدرت یک ادیب به فارسی مسلط بود، نمی‌توند وارد باشد. پس از آن حدود سال 74 دو کنسرت در ایران اجرا کرد که یکی از آنها در”هتل شرق” تهران برگزار شد و 3 سال پیش دو کنسرت دیگر نیز در آلمان و کانداد برگزار کرد.

بیان این مطلب ضروری است که مرکز موسیقی ایران وی را به فراموشی سپرد و هیچ جایگاهی برای او به عنوان تئوریستی موسیقی، یا حتی خواننده و نوازنده در نظر نگرفت و پس از مرگ او، به سادگی علت به خاک سپردن پیکرش در پاریس را اینگونه اعلام کرد:”این اقدام به دستور پزشکان معالج فرهاد مهراد و به خاطر رعایت نکات ایمنی و بهداشتی صورت گرفت. به دلیل مسری‌بودن بیماری وی (هپاتیت سی) و ایزوله‌کردن جسد وی، دستور دفن او سریعا صادر شد.”

جماعت من دیگه حوصله ندارم/ به خوب امید و از بد گله ندارم/ گرچه با دیگرون فاصله ندارم/ کاری با کار این قافله ندارم.

خانم”پروین گلفام”، همسر وی، تنها همراه و حامی‌اش بود. آن دو، فرزندی نداشتند.”فرهاد مهراد”دو ماه قبل از مرگش به اصرار همسرش برای معالجه به فرانسه سفر کرد. او دستور پزشکان را که مبتنی بر انجام جراحی روی کبدش بود، نپذیرفت زیرا خود را تسلیم خواست خداوند می‌دانست. به گفتهٔ خانواده‌اش، او هیچ‌یک از مراسم معمول عزاداری را نمی‌پسندید و بارها از ایشان خواسته بود از برگزاری چنین مراسمی امتناع کنند.

“فرهاد مهراد”روز چهارشنبه 13 شهریور در پاریس به خاک سپرده شد. همسر او اعلام کرده است که هیچ نقشی در مراسمی که روز شنبه هفتم سپتامبر در همان آرامگاه برای بزرگداشت وی برگزار می‌شود، نداشته است”حمید کاظمی” وکیل او حق انتشار آثار وی را برای خانواده مرحوم محفوظ می‌شمارد. در تهران نیز مراسم سوگواری در مسجد الرضا در میان افراد خانواده و اقوام و دوستان برگزار شد. در آن میان، اشخاصی چون دکتر الهی قمشه‌ای و محمد نوری با چشمانی اشکبار حضور داشتند. بقیه سوگواران جوانانی بودند که بیرون از مسجد تجمع کرده و به خواست دل او پاسخ داده و ترانه‌هایش را می‌خواندند:

با صدای بی‌صدا/ مثل یه کوه بلند/ مثل یه خواب کوتاه/ یک مرد بود یک مرد/ با دست‌های فقیر/ با چشم‌های محروم/ یک مرد بود یک مرد

دردناک است که بدانیم خرید آرامگاهی در قطعه هنرمندان پاریس کنار مزار”صادق هدایت” از نظر مالی برای این خانوادهٔ اصیل و شرافتمند میسر نبود و به ناچار پیکر او را به گورستان دیگری منتقل کردند.

ترانه‌های”فرهاد مهراد”حافظه‌ای نوستالژیک تاریخ ملتش و شناسنامه‌اش، آثارش بود هرچند که می‌خواند:

“به خودم هی زدم از اینجا برو/ اما موش خورده شناسنامهٔ من”

شرم‌آور است که بگوییم او از نظر مالی تامین نبود و افتخارآمیز است که او حتی یک عبارت از ترانه‌هایش را نفروخت، حتی یک زه از سازش را و حتی یک تماس سرانگشتش روی پیانو را. با اینکه امروز صداوسیمای ارزشی ما سکوت می‌کند و مطبوعات احتیاطا چند سطری در سوگش می‌نویسند ولی روزی می‌آید که مثل یک معجزه اسمش در کتاب‌ها می‌آید چرا که تن او شعرهای عاشقانه گفتن بلد بود. به یاد او و ترانه‌ای که بیش از همه دولتش می‌داشت،

“می‌بینم صورتمو تو آینه/ با لبی بسته می‌پرسم از خودم/ این غریبه کیه از من چی می‌خواد/ اون به من یاد من به او خیره ‌ شدم….؟”

فرهاد مهراد

دانلود ترانه‌هایی از او:

تو را دوست دارم

کوچ بنفشه‌ها

Unchain melody

Yesterday

نجوا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
37 نظرات
  1. leila می گوید

    salam… mage monasebati pish umade?

  2. Erfan می گوید

    سلام…وب سایت جالبی داری…

  3. testanchor866 می گوید

    testanchor947

    testcomment296

  4. xm می گوید

    xm

    hot cars hot cars
    rolex replica rolex replica
    fossil watches fossil watches
    broyhi…

  5. diamond jewelry می گوید

    diamond jewelry

    herbalife weight loss herbalife weight loss
    pet beds pet beds
    rv rental rv…

  6. watches می گوید

    watches

    used car sales used car sales
    outdoor furniture outdoor furniture
    kids bedding

  7. ham radio می گوید

    ham radio

    rolex replica rolex replica
    furniture stores furniture stores
    diet plans

  8. rolex replica می گوید

    rolex replica

    hot cars hot cars
    futons futons
    wrist watch wrist watch
    xm satellite radio

  9. radio station می گوید

    radio station

    la weight loss la weight loss
    bedding bedding
    diamond ring diamond ring

  10. xm satellite radio می گوید

    xm satellite radio

    advance auto parts advance auto parts
    beds beds
    wicker furniture wicker furnitur…

  11. citizen watches می گوید

    citizen watches

    murphy beds murphy beds
    amish furniture amish furniture
    sirius satellite radio

  12. seiko watches می گوید

    seiko watches

    xm xm
    diamond rings diamond rings
    diabetes diet diabetes diet
    used car

  13. free online radio station می گوید

    free online radio station

    enterprise car rental enterprise car rental
    car rental car rental
    radio station guide

  14. rolex می گوید

    rolex

    replica watch replica watch
    old cars old cars
    invicta watches invicta watches
    ent…

  15. chair می گوید

    chair

    fad diets fad diets
    bunk beds bunk beds
    broyhill furniture broyhill fur…

  16. xm satelite radio می گوید

    xm satelite radio

    weight loss weight loss
    desk desk
    fossil watches fossil watches
    diamond earrings

  17. xm radios می گوید

    xm radios

    weight loss pills weight loss pills
    ham radio ham radio
    diamonds diamonds

  18. diamond jewelry می گوید

    diamond jewelry

    herbalife weight loss herbalife weight loss
    pet beds pet beds
    rv rental rv…

  19. watches می گوید

    watches

    used car sales used car sales
    outdoor furniture outdoor furniture
    kids bedding

  20. xm می گوید

    xm

    hot cars hot cars
    rolex replica rolex replica
    fossil watches fossil watches
    broyhi…

  21. replica watches می گوید

    replica watches

    rolex replica rolex replica
    car audio car audio
    computer furniture computer furn…

  22. ham radio می گوید

    ham radio

    rolex replica rolex replica
    furniture stores furniture stores
    diet plans

  23. sirius satellite radio می گوید

    sirius satellite radio

    online radio stations online radio stations
    diamond diamond
    herbalife weight loss

  24. rolex replicas می گوید

    rolex replicas

    rolex replicas rolex replicas
    xm xm
    platform beds platform beds
    web radio

  25. invicta watches می گوید

    invicta watches

    chair chair
    lane furniture lane furniture
    pocket watches pocket watches
    fossi…

  26. mens watches می گوید

    mens watches

    thomasville furniture thomasville furniture
    seiko watches seiko watches
    weight loss program

  27. rolex watches می گوید

    rolex watches

    xm satellite radio xm satellite radio
    online radio online radio
    motorcycle trailer rentals

  28. web radio می گوید

    web radio

    xm radios xm radios
    tables tables
    free online radio station free online radio sta…

  29. poker 714 می گوید

    poker 714

    poker 714

  30. poker 74 می گوید

    poker 74

    poker 74

  31. poker 6 می گوید

    poker 6

    poker 6

  32. poker 571 می گوید

    poker 571

    poker 571

  33. casino می گوید

    casino

    free credit report free credit report
    online poker online poker
    online poker online poker
    casino

  34. online casino می گوید

    online casino

    free credit report free credit report
    online casino online casino
    online casino online casino
    texas holdem…

  35. blackjack می گوید

    blackjack

    blackjack blackjack
    online poker online poker
    online casino online casino
    credit report

  36. online casinos می گوید

    online casinos

    casino casino
    texas holdem texas holdem
    texas holdem texas holdem
    online poker online poke…

  37. online poker می گوید

    online poker

    online casino online casino
    online casino online casino
    credit report credit report
    online casinos

نظرات بسته شده است.

••4 5