بیوگرافی بورخس به همراه سه داستان کوتاه

“برای من خواندن،شیوه‌ای برای زندگیست.فکر می‌کنم تنها سرنوشت ممکن برای من حیاتی ادبی بود.نمی‌توانم خودم را در جهانی بدون کتاب تصور کنم.من به کتابها محتاجم.آنها همه چیز من هستند.”

خورخه لوئیس بورخس به سال 1899 در بوئنس آیرس آرژانتین به دنیا آمد.پدر وی به وکالت اشتغال داشت و یک استاد روانشناسی نیز بود و قصد داشت نویسنده شود.به گفته بورخس غزلهای زیبایی هم می‌سرود ومادر وی به یک مترجم حرفه‌ای بود.

بورخس
بورخس

بورخس در جوانی به اروپا رفت و در سوئیس و انگلستان به تحصیل پرداخت و پس از بازگشت به آرژانتین مکتب شعری به نام ultraism را معرفی کرد و به چاپ پاره‌ای از مجلات پیشرو کمک شایانی کرد.بعدها با وجودی که از ناراحتی چشم سخت در عذاب بود،ریاست کتابخانه ملی و استادی زبان انگلیسی دانشگاه بوئنس آیرس را برعهده گرفت.

گرچه بورخس به عنوان شاعر،مقاله‌نویس و فیلسوف هم شناخته می‌شود،اما عمده شهرت وی به خاطر داستانهای کوتاهش است:

“هرگز رمان ننوشته ام. چه بنظر من رمان برای نویسنده نیز همچون خواننده در نوبت‌های پی در پی موجودیت می یابد. حال آنکه قصه را می توان به یکباره خواند. به قول پو : چیزی به نام شعر بلند وجود ندارد.”

علایم کاهش حدت بینایی از سال 1940 در وی آغاز شد، پدر وی هم در میانسالی نابینا شده بود.شاید بیماری گلوکوما علت بیماری وی باشد.

وی را نمی‌شد در زمان و زبان خاصی محدود دانست:

“من مطمئناً نویسنده اى خارجى نیستم. نویسنده‌اى هستم که همه مجبورند نوشته هایش را بخوانند، همه مردم خواهان ملاقات با او هستند وتمام شهرها، جاى من است.”

در این زمینه  خواندن مقاله” بورخس و تـﺄثیر آن بر ادبیات داستانی معاصر ایران” را در مجله ادبی قابیل، به شما توصیه می‌کنم.

بورخس

بورخس، غیر از کتاب شعر و داستان کوتاه، چند مجموعه مقالات نیز منتشر کرد. از جمله آثار او”تاریخ ابدیت،هزار تو،آلف،کتابخانه‌ شخصی، پرچم سیاه، باغ کوره راه‌ها، تفتیش عقاید”  و “تحسین سایه”  هستند. او در کشورهای انگلیس،فرانسه و آمریکا، قبل از کشور خود مشهور شد. بورخس در سال 1961همراه ساموئل بکت، موفق به دریافت جایزه‌ ادبی ناشران اروپایی گردید. او از جوانی به ترجمه‌ آثار کافکا،فاکنر،آندره ژید و ویرجینیا ولف پرداخت. بورخس هنری جیمز،کنراد، آلن پو و کافکا را معلمان ادبی،و بودا،شوپنهاور و عطار را از معلمان فلسفی خود می‌دانست.

بورخس در سال 1986 درگذشت.

از بورخس، دو داستان کوتاه برای شما در نظر گرفته‌ام:”شکل شمشیر” و”اما زونز“.

در داستان “شکل شمشیر” بورخس به واسطه پرسوناژ خود، ژان ونسان مون، این یقین را اظهار مى کند که “چیزى که یک انسان انجام مى دهد، انگار که تمام انسان ها آن را انجام داده اند. از این رو ناعادلانه نیست که یک نافرمانى در یک باغ، تمام نوع بشر را فاسد کند، همان طور که ناعادلانه نیست که مصلوب شدن تنها یک یهودى براى نجات یافتن نوع بشر کافى است. شاید شوپنهاور حق داشت که مى گفت: من دیگران هستم، همه انسان ها همه انسان ها هستند، شکسپیر به نوعى ژان ونسان مون بیچاره است.”

داستان اما زونز را در کودکی خوانده بودم،شاید در 8 سالگی ،در یک مجموعه داستان کوتاه که اولین مجموعه داستان کوتاهی بود که از نویسندگان معتبر می‌خواندم. بورخس سرگذشت یک دختر یهودى اصالتاً آلمانى را برایمان تعریف مى کند. داستان در بوئنوس آیرس روى می‌دهد.دختر براى گرفتن انتقام مرگ پدرش، کارى مى کند که توسط ملوانى بیگانه مورد تجاوز قرار گیرد تا بتواند مردى را که خانواده اش را تباه کرده، به قتل برساند و در عین حال توجیه قابل قبولى براى پلیس فراهم مى کند. قصه با این کلمات به پایان مى رسد: “سرگذشت اِما زونز در واقع باور نکردنى بود، ولى او خود را به همه تحمیل کرد؛ چون او حقیقت اجتناب ناپذیر بود. لحن اِما واقعى بود همان طور که عفت و نفرتش واقعى بودند و همان طور که لطمه اى که او تحمل کرد هم واقعى بود. فقط موقعیت‌ها، زمان و بعضى از اسم‌ها جعلى بودند.”

اما داستان کوتاه سوم را از هوشنگ گلشیری برایتان انتخاب کرده ام.نوشته‌ای به نام گنج‌نامه،شما با خواندن این داستان که با زیبایی بسیار نوشته شده  با بیوگرافی بورخس آشنا می‌شوید.

 منابع این نوشته که با خواندن آنها اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد:

یکی از بهترین وب سایتها درباره بورخس البته به انگلیسی بصورت مولتی مدیا

بورخس در ویکی پدیا

داستان نوشته خداوند از بورخس

چند شعر از بورخس

بورخس و روایت داستانی

بورخس نویسنده‌ای بدون رمان

گفتگوی ریتا گیبرت با خورخه لوییس بورخس

 و اما لینکهای دانلود:

شکل شمشیر

اما زونز

گنج نامهi


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. جیک و پیک می گوید

    ایده جالب و قشنگیه در عین حال بسیار مفید…کتابخانه…راستی روز پزشک مبارک!

  2. alireza می گوید

    از کنارت گذشتم و …

  3. دختر كولي می گوید

    روز پزشک مبارک …. کتابخونه ایده خوبیه … خیلی جالب بود

  4. زیر خط it می گوید

    دکتر این بخش کتابخونت بسیار جالبه
    اتفاقاً یکی از دوستام می خواد یه همچین چیزی رو درست کنه.

  5. یک بلاگر می گوید

    سلام. فرصت نشد زودتر خدمت برسم و روز پزشک و راه اندازی منزل نو را تبریک بگویم. امیدوارم اینجا هرچه پربارتر شود و هرگز زیر تیغ فیلترینگ هم نرود!

  6. alireza می گوید

    سلام/یک شعر برای شما از مجموعه شعر همیشه برفی محمود طیاری:

    **قناری
    **

    آواز من/
    وقتی صدای تو/
    وامانده در قفس/

    بس بال و پرفشانده/
    جدا مانده/
    از نفس/

    وامانده در گلو/
    بغضی فشرده دارد و /
    رویای دشت و کوه/

    تنها و نا امید/
    چنگی به قفل می زند/
    اما کو کلید/
    – تا کوهسار/
    هرگز
    /
    آواز من/
    دمساز بال قناری نیست/
    راه و غبار، هست و /
    سواری نیست/

نظرات بسته شده است.

••4 5